Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Federația Națională a Transporturilor Rutiere din Franța (FNTR) a publicat recent primul său sondaj pe 2023 privind transportul rutier de mărfuri, care pune în evidență, pentru ultimul trimestru din 2022, o ușoară redresare a activității economice a companiilor, dar și așteptarea unei deteriorări în primul trimestru din 2023.

67% dintre transportatorii francezi se confruntă în continuare cu dificultăți de recrutare, un nivel record, mai mare decât cel înregistrat înainte de criza sanitară. Iar dacă această situație continuă, arată FNTR, activitatea din domeniu ar putea fi suferi și mai mult. Indicatorul care măsoară evoluția forței de muncă în ultimele trei luni și cel care măsoară tendința pentru trimestrul întâi din 2023 continuă să se deterioreze.

Climatul de afaceri se stabilizează, în opinia managerilor intervievați, după o deteriorare în toate subsectoarele de producție. În domeniul producției de echipamente de transport climatul de afaceri se deteriorează, ca și în industria auto, unde comenzile noi au scăzut brusc. În transportul rutier de mărfuri și în activitățile imobiliare, indicatorul referitor la climatul de afaceri a scăzut ușor, dar a rămas peste medie.

Nivelul investițiilor se stabilizează la o valoare scăzută în transportul rutier de mărfuri, ceea ce reflectă starea de sănătate a firmelor și poate avea impact asupra tranziției energetice. În 2021, chestionarul tradițional al institutului francez de statistică INSEE a inclus pentru prima dată o întrebare privind incertitudinea economică resimțită de firmele de transport, iar în noiembrie 2022 acest indicator crește după o scădere bruscă al cărei vârf a fost în august, dar rămâne sub media sa din aprilie 2021.

Barometrul FNTR privind situația companiilor se redresează ușor, rămânând însă sub media pe termen lung, mai ales din cauza scăderii marjelor de profit pe fondul creșterii accentuate a costurilor, în special a combustibilului. 42% dintre manageri se declară nemulțumiți de situația de pe piață, față de 36% în trimestrul anterior, iar față de ultimul trimestru din 2021 numărul celor nemulțumiți a crescut cu 15%.

Conform unui sondaj realizat de Comitetul National Rutier (CNR) in randul firmelor de transport franceze, numarul de soferi a scazut in martie, in medie, cu 16,9% fata de februarie (cel mai mult cu 22,2% si cel mai putin cu 11,6%) si cu 17,3% fata de martie 2019 (intre 23,3% si 11,2%), iar salariile fara taxe ale conducatorilor auto, inclusiv somajul partial, acolo unde este cazul, a fost in medie cu 4,6% mai mic decat in februarie (intre -8,1% si -1,1%) si cu 8,6% mai mic decat in martie 2019 (intre -13,7% si -3,6%). Masa salariala s-a contractat mai putin decat activitatea firmelor, in special din cauza decalajului dintre consecintele imediate ale carantinei si punerea in aplicare progresiva a anumitor masuri salariale noi si din cauza aplicarii treptate a masurilor sociale de natura sa pastreze veniturile in ciuda crizei: somaj partial, concedii platite si munca de acasa pentru personalul de la birou. Salariile soferilor, fara taxe, inclusiv somajul partial, acolo unde a fost cazul, au scazut in medie cu 7% fata de februarie (de la -11,4% la -2,6%, in functie de firma) si cu 7,4% fata de martie 2019 (intre -12,6% si -2,3%). Scaderea medie a salariilor soferilor a fost mai mica decat contractia parcului auto folosit, diferenta fiind data de faptul ca s-a recurs la somaj partial inca de la inceputul crizei sanitare.

In aprilie numarul de soferi a scazut in medie cu 18,4% fata de martie (intre -24% si -12,9%, in functie de firma), cu 30,5% fata de aprilie 2019 (intre -36,5% si -24,5%) si cu 32,2% fata de februarie 2020. Scaderea medie a veniturilor soferilor a fost de 15,8% fata de martie (cea mai mare de 21,5% si cea mai mica de 10,2%), de 25,3% fata de aprilie 2019 (intre 30,8% si 19,7%) si de 21,7% fata de februarie 2020. Scaderea ramane de doua ori mai mica fata de scaderea cifrei de afaceri si mai mica decat scaderea flotei, datorita masurilor sociale menite sa pastreze veniturile, si care au fost aplicate pe scara larga. Ajustarea mijloacelor de productie (vehicule si soferi) nu a fost la fel de rapida ca scaderea volumelor de activitate, ceea ce duce la o pierdere de productivitate, cauzata de faptul ca firmele nu pot dimensiona in timp real flota si numarul de angajati imediat ce un client decide sa anuleze sau sa scada brusc cererea.

Iar in mai numarul de soferi a crescut in medie cu 37,7% fata de aprilie (cel mai putin cu 21,3% si cel mai mult cu 54,2%), dar a scazut in medie cu 12,8% fata de mai 2019 (cea mai mare scadere fiind de 17,9% si cea mai mica, de 7,7%) si cu 6,6% fata de februarie.

Masa salariala a soferilor a fost cu 21,6% mai mare decat in aprilie (intre 12,3% si 30,9%, in functie de firma), cu 13% mai mica decat in mai 2019 (scaderile fiind intre 19,4% si 6,6%) si cu 4,8% mai mica decat in februarie.