Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Legea nr. 105 din 18 iulie 2025, care a transformat în lege Decretul nr. 73 din 21 mai 2025, introduce un set de măsuri menite să restabilească echilibrul contractual în transportul rutier italian. Printre acestea, articolul 4 are un rol esențial, stabilind reguli precise pentru timpul de așteptare la încărcare și descărcare și pentru termenele de plată aplicabile între expeditori, operatori logistici și transportatori.

Reguli menite să corecteze distorsiuni vechi din lanțul logistic

Confartigianato Trasporti, una dintre cele mai reprezentative organizații patronale din transportul rutier italian, a subliniat într-o notă publicată pe 2 octombrie că aceste norme nu constituie doar o modificare procedurală, ci un pas important spre corectarea unor dezechilibre cronice din piață.

De ani de zile, numeroși transportatori rutieri s-au confruntat cu întârzieri la plată, perioade de inactivitate prelungite la terminale și presiune economică accentuată din partea contractanților mai mari. Potrivit organizației, aceste practici au erodat sustenabilitatea financiară a întreprinderilor mici și mijlocii și au afectat, indirect, siguranța rutieră și respectarea normelor sociale și contractuale.

Prin urmare, Confartigianato consideră că implementarea efectivă a noilor prevederi reprezintă o garanție de echitate și protecție pentru operatorii de transport și o condiție pentru funcționarea transparentă a pieței.

Norme cu aplicabilitate directă și obligatorie

Asociația atrage atenția că dispozițiile adoptate sunt direct aplicabile și nu pot fi modificate prin clauze contractuale. Cu alte cuvinte, orice tentativă de a deroga de la aceste norme prin acorduri bilaterale între părți este nulă din punct de vedere juridic.

Confartigianato subliniază că respectarea acestora este o responsabilitate comună pentru toți actorii lanțului logistic – de la expeditori și operatori de depozit până la transportatorii rutieri independenți. Implementarea corectă a noilor reguli este considerată o victorie sindicală, care consolidează demnitatea profesională a șoferilor, protejează sănătatea lucrătorilor și contribuie la siguranța rutieră.

În declarația sa, Confartigianato subliniază că restabilirea echilibrului contractual între firmele contractante, operatorii logistici și transportatorii rutieri este un pas esențial spre o piață funcțională și sustenabilă. O repartizare corectă a costurilor și a responsabilităților poate limita practicile abuzive și poate preveni transferul ineficiențelor de la un nivel la altul al lanțului de aprovizionare.

Astfel, reforma este percepută ca o ocazie de reprofesionalizare a transportului rutier, în care competitivitatea nu se mai bazează exclusiv pe presiunea asupra prețului, ci pe respectarea normelor, calitatea serviciilor și siguranța.

Pe fondul tensiunilor crescute în sectorul transporturilor rutiere, guvernul italian a adoptat pe 19 mai un pachet legislativ important menit să răspundă solicitărilor formulate de transportatori în ultimele luni. Aceste măsuri s-au aflat şi pe lista transportatorilor români care au organizat anul trecut cel mai lung protest care a avut loc în ţara noastră, fără succes, însă.

Timp de așteptare redus și despăgubiri automate

Una dintre cele mai așteptate măsuri se referă la reducerea timpului de așteptare nefacturat la încărcare și descărcare. Dacă anterior transportatorii nu aveau drept la compensații pentru primele 120 de minute, noua legislație reduce acest prag la 90 de minute.

După acest interval, se activează automat o compensație de 100 de euro pe oră de întârziere, un cuantum semnificativ care poate funcționa și ca descurajare pentru beneficiari care generează întârzieri sistematice.

O altă inovație majoră este introducerea răspunderii solidare între cel care comandă transportul și expeditor în privința plății acestor despăgubiri. În practică, acest lucru face ca transportatorul să nu mai fie nevoit să urmărească un singur debitor, ci poate obține despăgubirea de la oricare dintre cei doi parteneri contractuali. Este un pas esențial în echilibrarea relațiilor comerciale, în special într-un sector în care firmele mici sunt adesea la mâna clienților mai mari.

Măsuri împotriva întârzierilor la plată și a abuzurilor contractuale

Noua legislație intervine și asupra plăților întârziate, una dintre cele mai cronice probleme ale transportului rutier italian. Practicile comerciale incorecte, cum ar fi întârzierea sistematică a plăţii facturilor sau modificarea unilaterală a termenelor de plată (N.R: precum diferite clauze contractuale abuzive care prevăd creşterea termenului de plată cu 30 de zile faţă de scadenţă dacă CMR-urile nu sunt trimise în original în termen de 3 zile de la livrare!), vor putea fi sancționate mai eficient de către Autoritatea pentru Concurență. Aceasta va putea acționa în baza unei prevederi noi privind abuzul de dependență economică, concepută pentru a proteja companiile aflate într-o poziție contractuală vulnerabilă.

Această intervenție este considerată un pas necesar pentru o piață mai transparentă, în care relațiile dintre mandanți și transportatori să fie bazate pe reciprocitate și echitate, nu pe presiune economică.

Sprijin financiar pentru reînnoirea flotelor

Pe lângă reglementările juridice, guvernul italian a anunțat o măsură cu impact direct în planul sustenabilității: alocarea a 12 milioane de euro în următorii doi ani pentru reînnoirea parcului auto. Fondurile vor putea fi accesate de transportatori pentru achiziția de vehicule mai eficiente și mai puțin poluante – o direcție importantă în contextul eforturilor europene de decarbonizare a transporturilor.

Un echilibru mai just în lanțul logistic

Pachetul de măsuri vine ca rezultat al consultărilor intense dintre guvern și asociațiile profesionale din transporturi, desfășurate în ultimele luni. Este pentru prima dată după mult timp când autoritățile italiene intervin cu atâta claritate în favoarea drepturilor transportatorilor, consolidând poziția acestora într-un lanț logistic marcat de dezechilibre cronice.

Prin reducerea timpilor de așteptare, sancționarea întârzierilor la plată și stimularea reînnoirii flotei, Italia transmite un mesaj clar: transportul rutier de mărfuri este un sector strategic și trebuie tratat ca atare.