Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dintr-o analiză realizată de Upply reiese că, într-un context macroeconomic caracterizat de o creștere a PIB de 7% după primul semestru și de 5,5% în întregul an, de o creștere a exporturilor, ca valoare, de 22,9%, și de o creștere și mai mare a importurilor, de 33,4% – care au dus la un deficit comercial de 68,1 miliarde de euro – și de creșterea cu 5,7% a prețurilor bunurilor de consum, volumele de transport rutier și feroviar din Spania au avut de suferit în 2022.

Pentru a evalua activitatea de transport rutier de mărfuri din această țară, care reprezintă mai mult de 96% din transportul său terestru de mărfuri, principalele două surse sunt sondajul publicat trimestrial de Ministerul Transporturilor, Mobilității și Agendei Urbane (MITMA) și studiul anual publicat de DBK Informa, filiala grupului spaniol de asigurări de credit CESCE, care furnizează date privind activitatea generală din domeniu.

Pe piața internă spaniolă, declinul a fost de 2,5%, până la 178 de miliarde de tone-kilometru, din cauza încetinirii economiei în a doua jumătate a anului. În ultimul trimestru din 2022, activitatea a scăzut chiar cu 3% față de aceeași perioadă din 2021. Declinul a fost și mai mare, de 6,4%, la transport interregional. Activitatea internațională, pe de altă parte, a crescut cu 1,2%, până la 88,7 miliarde de tone-kilometru, mai ales datorită importurilor, care au fost cu 5,2% mai mari, în timp ce exporturile au fost cu 0,4% mai mari. De altfel, în aproape toate crizele, transportul internațional suferă mai puțin decât cel intern, deoarece depinde de cererea și activitatea economică a mai multor țări, ceea ce oferă mai multă protecție decât munca exclusiv pe piața internă. De fapt, pentru spanioli activitatea la internațional a crescut constant în ultimii 15 ani. Fluxurile către Franța, principala țară parteneră, aproape au stagnat, dar s-a înregistrat o creștere puternică pe relațiile Italia și Portugalia.

Spre deosebire de Franța, activitatea la internațional ocupă un loc important în transportul rutier de mărfuri din Peninsula Iberică, reprezentând o treime din total, și este caracterizată de prezența unor firme puternice și competitive. Membrii ASTIC (Asociația Internațională de Transport Rutier), care reunește companii spaniole ce lucrează la nivel internațional, au o flotă medie de 120 de vehicule și o cifră de afaceri medie anuală de peste 37 de milioane de euro. O situație foarte diferită de cea a sectorului de transport din Spania în ansamblu, care se caracterizează printr-un grad ridicat de fragmentare: la 1 ianuarie 2023, 53% dintre companii aveau un singur vehicul și doar 18% aveau mai mult de cinci.

Urmează vremuri grele pentru transportul rutier spaniol și pentru companiile locale care sunt puse în mare dificultate de restricțiile impuse în ultimele luni și de situația transportului internațional, atrage atenția Freight Leaders Council (FLC), plecând de la un sondaj realizat de Asociația Transportatorilor Rutieri din Spania (Astic). Potrivit studiului, 40% din cei 102.000 de operatori din sector au pierdut între 35 și 50% din volume în timpul blocajului din martie și aprilie, iar călătoriile pe gol au crescut în medie cu 30%. Transporturile de materii prime, aparate de uz casnic și autovehicule au fost afectate în special de criză, în timp ce sectoarele alimentar și farmaceutic au rezistat.

În fața acestor pierderi, companiile iberice au solicitat un ajutor financiar de minimum 15% din cifra de afaceri anuală și o reducere a contribuțiilor de asigurări sociale, însă Planul Renove 2020, aprobat în 20 octombrie, sprijină industriile cu 250 de milioane de euro, excluzând însă de la finanțare companiile de transport structurate. Ca urmare, dacă o companie trebuie să cumpere un vehicul nou și se află, datorită dificultăților raportate în ultimele luni, într-o criză gravă de lichiditate, statul nu îi va acorda subvenții, cu riscul îmbătrânirii parcului și, prin urmare, al scăderii nivelului de siguranță pe șosele. Și asta în condițiile în care, în Spania, s-a constatat o creștere îngrijorătoare a numărului de accidente care implică transportatori rutieri. Potrivit unei cercetări Fenadismer, în perioada 15 martie – 6 mai 2020, numărul de accidente în care au fost implicate vehicule de peste 3,5 t a crescut cu 2,4% față de media din ultimii 5 ani.

Excluderea a fost motivată de guvernul hispanic prin faptul că Planul Renove are la bază articolele 107 și 108 din Regulamentul UE privind ajutorul de minimis, care are ca scop descurajarea achizițiilor de vehicule second-hand pentru transportul rutier de mărfuri. Însă principalele asociații spaniole de transport (CETM, Fenadismer, Fetransa și Astic) au considerat discriminatorii măsurile adoptate, răspunzând că „cele peste 54.000 de companii de transport în cont propriu existente în Spania vor beneficia de acest sistem în ciuda faptului că sunt mai puțin eficiente, având astfel posibilitatea de a-și reînnoi flotele“.