Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Structura lanțului logistic

În medie, în UE, logistica, expedițiile de mărfuri și alte servicii conexe reprezintă aproximativ 43% din veniturile companiilor de transport de marfă, depozitarea 4% și transportul 53%, iar în Polonia procentele sunt de 24%, 5%, respectiv 71%, așa cum reiese din raportul pe 2024/2025 al asociației de transport și logistică TLP din această țară. Polonia se deosebește aici și de UE, și de statele central și est-europene, unde structura pieței este între valorile din vest și cele din Polonia. Deci fiecare euro din venituri companiile din Polonia generează mai puțină valoare adăugată: 25 de cenți, față de 30 în Cehia și 55 în Germania. Dar această situație se schimbă treptat, deoarece există o pondere tot mai mare a serviciilor de logistică, distribuție și depozitare în Polonia.

Ponderea serviciilor de logistică și expediții în veniturile din transport și logistică a crescut de la 19,7% în 2019 la 24% în 2022 (de când sunt cele mai recente date disponibile), iar pentru companiile cele mai mari valoarea adăugată ca procent din venituri a crescut de la 16,9% în 2021 la 22,6% în 2023.

Deși se dezvoltă astfel de servicii cu valoare adăugată, avantajul de bază al companiilor poloneze va rămâne pentru mulți ani costul redus al transportului, combinat cu calitatea serviciilor.

Cota serviciilor de depozitare,
logistică și distribuție în veniturile sectorului de transport și logistică (în %)

Venituri în sectorul T&L (ce include transport de marfă și de persoane, logistică și depozitare) și venituri din vânzări de transport rutier către alte sectoare economice

Raportul anual realizat de asociația poloneză de transport și logistică TLP arată că după recesiune rata de creștere a transportului și logisticii (T&L) din această țară ar trebui să se apropie de media pe termen lung – de 3,8% între 2010 și 2023, față de 3,4%, rata de creștere a întregi economii a țării – deși anumiți factori structurali (schimbarea culturală, imigrația, costurile în creștere, transformarea energetică) pot împiedica realizarea unor dinamici identice cu cele din trecut. Cea mai mare rată de creștere din T&L este în depozitare, de 20%, ca o consecință a dezvoltării centrelor logistice.

Factorii de la care se așteaptă să permită menținerea creșterii pe termen lung sunt creșterea mai mare preconizată a Poloniei (3,4% în cinci ani) decât media UE de 1,5%, ponderea ridicată a industriei în PIB (25%, față de circa 20%), creșterea exporturile de mărfuri, care ajung la 8%/an și sunt realizate mai ales de transportatori polonezi și faptul că exportul de servicii de transport este în creștere rapidă.

Cum a evoluat în ultimii doi ani venitul mediu anual al companiei pentru care lucrați?

În 2023, PIB-ul real în T&L în Polonia a scăzut cu 3% față de 2022, în timp ce întreaga economie a scăzut cu 0,2% – adică recesiunea a fost mai gravă decât în orice alt domeniu. Situația financiară a firmelor este cea mai proastă din ultimii ani, creșterea medie a veniturilor a scăzut cu 1% față de 2022, profitabilitatea a fost la cel mai slab nivel din 2019 încoace și sondajul realizat de TLP și SpotData arată că 37% dintre companii se așteaptă ca veniturile să scadă în următorii doi ani, 14% să stagneze și 49% să crească.

53% dintre cele circa 100 de firme chestionate pentru a realiza acest raport și care fac transport în camioane complete au scăzut în ultimul an sau cel mult s-au menținut, pe când dintre cele care fac depozitare numai 22% au scăzut sau s-au menținut, iar 35% au spus că au avut un ritm puternic de dezvoltare în ultimele 12 luni înainte de sondaj. Recesiunea din Germania a provocat cea mai rapidă scădere a numărului de comenzi de export/import și cabotaj, piața cross dock a fost mai rezistentă la recesiune, iar cea mai mare rezistență a avut-o piața internă.

Cum credeți că va evolua în următorii doi ani venitul mediu anual al companiei pentru care lucrați?