Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În Ungaria s-a publicat la final de 2023 un decret guvernamental privind contractele de transport rutier, care îl înlocuiește pe cel anterior și care prevede că de la 28 ianuarie 2024 vor fi introduse un tarif minim pentru serviciul de bază și un tarif pentru încărcarea și sortarea paleților și pentru perioadele de așteptare care nu pot fi controlate de transportatori. Iar numărul de subcontractori care pot fi implicați într-o anumită operațiune de transport va fi limitat.

Așa cum explică asociația patronală maghiară MKFE, negocierile dintre reprezentanții grupurilor de interese și ministere cu privire la noul decret au început în vara lui 2023, iar în noiembrie ministrul dezvoltării economice a anunțat că s-a ajuns la o formă finală, care își propune creșterea competitivității operatorilor de transport rutier prin eliminarea anumitor dezavantaje și crearea unor condiții de piață mai corecte.

La sugestia MKFE, tariful minim pentru serviciul de bază nu depinde doar de taxele de drum, ci și de costurile suplimentare pentru transport care pot fi calculate în mod transparent. Întrucât calculul său este în principal legat de kilometraj, tariful pentru serviciul de bază nu poate fi stabilit pe baza regulamentului atunci când se calculează tarifele intraurbane sau pe termen scurt, stabilite în moduri diferite, și în cazul cărora încă se justifică acordurile individuale.

Tariful minim pentru serviciul de bază nu poate fi mai mic decât suma dintre de trei ori taxa calculată pentru sarcina de transport și standardul de combustibil în conformitate cu reglementările NAV pentru aplicația de transport dată.

Limitarea numărului de subcontractori de transport este o noutate în Ungaria și are scopul de a garanta că o comandă ajunge în cel mai scurt timp posibil la companiile care efectuează efectiv serviciul – dar aici se pot face derogări de comun acord între părți.

CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) și cabinetul Visemont au realizat în 2019/2020 un studiu referitor la activitatea și costurile flotei maghiare de camioane de 40 t folosite la transport internațional, pentru a actualiza informațiile din monografia similară din 2013.

Comparativ cu alte flote din Europa Centrală și de Est, cea maghiară face mai mult transport național, dar volumele de la internațional reprezintă totuși aproape două treimi din total. Distanțele medii, în scădere în ultimii ani, sunt și ele o dovadă a concentrării geografice a activității camioanelor maghiare.

După o scădere semnificativă, ca urmare a crizei economice din 2008, activitatea la intern și-a revenit și acum depășește nivelul de dinainte de criză, iar cea de la internațional a fost și ea întâi în creștere, mai ales datorită curselor între țări terțe, apoi a scăzut iar la nivelul de acum 10 ani. Iar conform declaraților managerilor intervievați de CNR pentru acest studiu, scăderea este cauzată de activitatea mai intensă a flotei românești, mai ales când vine vorba de cabotaj și de curse între țări terțe, de revendicările sociale ale șoferilor și de măsurile protecționiste ale unor țări vestice au slăbit flota maghiară.

 Mărfuri transportate (mii tone)Milioane t-km%Distanță medie (km)Milioane vehicule-km
Total202.63136.951100%1822.620
Transport național165.52713.38236,2%811.002
Transport internațional37.10423.56963,8%6351.618
încărcare din Ungaria12.1298.01221,7%661568
descărcare în Ungaria12.3477.48620,3%606511
între terțe țări9.2417.16619,4%775472
cabotaj3.3869052,4%26767
(Sursa: Eurostat)

Evoluția transportului rutier de marfă sub pavilion maghiar

Milioane
t-km
20092010201120122013201420152016201720182019Variație anuală
Total35.37333.72134.52933.73635.81837.51738.35340.00239.68437.94836.9510,44%
Național12.17111.32910.5349.1819.2469.63010.35611.72011.94012.97913.3820,95%
Internațional23.20322.39223.99524.55526.57227.8727.99628.28127.74424.96923.5690,16%
(Sursa: Eurostat)