Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Restricționarea cabotajului în transportul combinat ar putea duce, pe lângă cele circa 400.000 de tone suplimentare de CO2 emise în atmosferă, la o regândire a operațiunilor pentru aproximativ o treime din expeditori și operatori de terminale, urmând să fie afectate circa 32% din volumele de intermodal. Sunt concluziile din studiul de impact realizat de firma de consultanță Ricardo, la comanda Comisiei Europene.

Studiu de impact asupra transportului intermodal realizat în contextul Green Deal arată că la ora actuală transportatorii non-rezidenți (cei care nu sunt stabiliți în țara unde se află terminalul) sunt responsabili de 34% din operațiunile de Transport Combinat (TC). Totodată, costurile transportului rutier (prima și ultima parte) au impact substanțial, respectiv între 40% (partea feroviar-rutier) și 60% (fluvial-rutier), asupra costurilor totale ale TC, ceea ce le transformă într-un factor determinant în privința competitivității cu transportul rutier internațional exclusiv.

Tariful mediu al transportului rutier în totalul transportului intermodal oferit de expeditorii chestionați se situează la 1,3 euro/km. Variația este mai mare în BeNeLux, Scandinavia și Germania  – 1,4 și 2,8 euro/km, în timp ce în sudul și estul Europei tariful mediu se situează între 0,6 și 1,4 euro/km. Variația de cost cuprinde și taxele de autostradă, factorii regulatori – nivelul de protecționism, competiția națională , dar și modelul de business al operatorilor.

Revenind la impactul pe care îl va avea aplicarea cotelor de cabotaj, studiul relevă faptul că ar urma să fie afectate circa 32% din volume. De asemenea, mai bine de jumătate din expeditori și operatori de terminal vor fi afectați:

Două companii de transport rutier, una română și cealaltă bulgară, au interdicție de a mai face cabotaj pe teritoriul Franței timp de 1 an, după ce au fost prinse de mai multe ori încălcând regulile de cabotaj și condițiile de muncă pentru șoferii lor, inclusiv Regulamentul 561/2006.

Interdicția de cabotaj se aplică din 1 martie pentru transportatorul român și din 12 martie pentru cel bulgar. O serie de controale efectuate între octombrie 2017 și decembrie 2020 au evidențiat „faptul că aceste companii au acumulat mai multe infracțiuni, inclusiv nerespectarea cabotajului și mai multe încălcări ale legislației comunitare referitoare la condițiile de muncă în domeniul transportului rutier”, explică prefectura Bretania.

Citește și: BAG și BGL au identificat 4.000 de încălcări ale reglementărilor de cabotaj

Abaterile se referă în special la „nerespectarea perioadelor normale de odihnă săptămânală”, despre care autoritățile afirmă că subminează nu numai „demnitatea lucrătorilor”, ci și „siguranța rutieră”. Prefectura mai susține că aceste încălcări creează „o concurență neloială pentru transportatorii care respectă regulile”. Concurența este cu atât mai „serioasă”, având în vedere dimensiunea companiilor implicate. Una dintre cele două companii are, potrivit administratorului său, „în jur de 200 de vehicule”.