La începutul lunii aprilie, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din Polonia a cerut sprijinul altor ministere în ceea ce privește posibilitatea de a obține finanțare, inclusiv din fonduri ale Uniunii Europene, care ar putea fi folosită pentru înlocuirea parcului de vehicule grele de marfă cu cele mai ecologice și mai prietenoase cu mediul, precum și pentru ca transportatorii rutieri să își înlocuiască tahografele cu dispozitive de ultimă generație. Introducerea unor eventuale soluții legate de posibilitatea de subvenționare a schimbului de tahografe va depinde de volumul fondurilor disponibile.
Companiile de transport rutier internațional trebuie să efectueze înlocuirea tahografelor analogice sau digitale cu unele inteligente de generaţia a doua până la sfârșitul acestui an. Autovehiculele echipate cu tahografe inteligente de prima generație (G2V1) au răgaz până pe 18 august 2025.
Industria transporturilor din Polonia se teme că nu va putea face față costurilor acestei operațiuni și a apelat la guvern pentru o subvenție. Pe 19 martie, președintele ZMPD, Jan Buczek, și președintele Asociației patronale Transport și Logistică Polonia, Maciej Wroński, au adresat un apel comun ministrului infrastructurii, Dariusz Klimczak, privind subvențiile pentru înlocuirea tahografelor.
Se estimează că înlocuirea tahografelor îi costă pe transportatori 1% din venituri.
Prețul mediu de instalare a unui nou tahograf în vehiculele rulate costă cca. 5.000 PLN (1.160 euro). În situația actuală, cu volume mici de transport şi preţuri la limita acoperirii costurilor, suportarea unei astfel de cheltuieli de către companii va deteriora și mai mult starea transportului rutier polonez. Se estimează că în Polonia există peste 300.000 de camioane implicate în traficul internațional, astfel încât costul înlocuirii echipamentelor cu tahografe inteligente de a doua generație (G2V2) va ajunge la cel puțin 1,5 miliarde de zloţi . Veniturile industriei transportului rutier internațional sunt estimate la 150 de miliarde de zloți, astfel încât companiile vor trebui să aloce 1% din venituri pentru a-și adapta echipamentele la noile cerințe ale UE. Marja obișnuită în transportul internațional este de 2-4%, iar anul trecut și anul acesta au fost şi mai slabe. În plus, timpul de înlocuire este foarte scurt și, având în vedere că în acest an marja companiilor de transport rutier de marfă ar putea oscila în jurul valorii de 1%, operațiunea reprezintă o povară grea pentru situaţiile financiare ale companiilor. Multe dintre ele vor avea dificultăți în a înregistra profit în acest an.
Asociația poloneză de transport și logistică TLP punctează faptul că, dintre toate segmentele de activitate din această industrie a transportului și gestionării depozitelor, cele mai mari facturi neplătite, de circa 880.000.000 de zloți polonezi, dintr-un total de aproape un miliard de zloți polonezi (un zlot este echivalentul a circa 1,046 de lei), le au transportatorii rutieri.
Structura creditorilor din industria transporturilor și a logisticii arată că problemele cu plățile nu sunt trecătoare: 321,7 milioane de zloți sunt restanțe la societățile de colectare a creanțelor și la fondurile de securitizare, care și-au cumpărat creanțele restante în principal de la instituțiile financiare, 281,2 milioane de zloți sunt restanțe la plata leasingului și 150 de milioane de zloți sunt restanțe la plata combustibilului. Cele mai mari restanțe pe care le are o firmă din domeniu depășesc 11 milioane de zloți, sumă din care o mare parte este pentru energie electrică.
Transporturile și logistica au și de încasat bani, dar sume mult mai mici decât datoriile lor: 158,5 milioane de zloți, datorați mai ales de firme de transport, comerț și producție.
TLP constată că în al treilea trimestru al anului transportatorii au descărcat doar 89.500 de rapoarte privind actualii și potențialii contractori, insuficient având în vedere faptul că în Polonia există 125.000 de companii de transport și fiecare deservește câteva zeci de clienți, și le recomandă să nu-și piardă vigilența și să verifice în permanență situația financiară a partenerilor.
În aceeași analiză se mai amintește că pentru întreprinderile mai mici, familiale, este tot mai dificil să rămână pe piață din cauza cerințelor și sarcinilor financiare tot mai mari. Aproape 70% dintre companiile din domeniu care sunt îndatorate sunt întreprinderi individuale: 19.655 de firme, care au datorii de 704,6 milioane de zloți. Iar motivul principal pentru care s-a ajuns la asta este că firmele mici suportă mai greu termenele mari de plată a facturilor de transport.
Antreprenorii din transportul internațional simt o puternică neliniște cu privire la remunerarea serviciilor lor nu atât din cauza situației financiare mai slabe a contractanților, ci din cauza impactului situației geopolitice asupra mediului de afaceri, care a redus toleranța la facturile neplătite. În plus, dispozițiile restrictive din Pachetul Mobilitate au afectat direct finanțele întreprinderilor și stabilesc prețul final al serviciului de transport, iar companiile sunt tot mai conștiente de importanța menținerii lichidităților și comandă mai rapid colectarea creanțelor, pentru a nu ajunge la blocaje.
Potrivit experților din Polonia, viitorul apropiat în transportul rutier va fi determinat în primul rând de situația economică din Europa și din lume, precum și de relația dintre cererea și oferta de servicii de transport, și apoi de piața muncii și de presiunea de a crește salariile ca urmare a lipsei de șoferi.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit