Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Previziunile macroeconomice indică o încetinire a economiei europene pentru 2023, care se va reflecta și pe piața transporturilor rutiere de mărfuri. Potrivit studiului realizat de TransportIntelligence, transportul rutier european de mărfuri va factura la nivel global 389,338 miliarde de euro, la prețuri și rate de schimb constante, ceea ce reprezintă o creștere de 1,1% față de 2022. Cu toate acestea, va exista o diferență între transportul național, care va crește doar cu 0,7%, și transportul internațional, care va crește cu 2,1%.

Previziunile pentru 2023 diferă și la nivel național, iar potrivit TransportIntelligence, țările din est vor crește mai mult decât cele din vest. Printre cei care vor înregistra o rată de creștere mai mică se numără Germania, Italia și Marea Britanie. În Germania, creșterea transportului rutier de mărfuri ar putea încetini până la 0,6%, ceea ce se datorează în principal transportului internațional (+2,4%), în timp ce transportul intern va rămâne la fel până în 2022.

Și mai rău ar fi în Italia, unde creșterea în 2023 este prognozată la 0,3%, din cauza presiunilor puternice ale consumatorilor cauzate de inflație și de creșterea ratelor dobânzilor, care vor afecta negativ cererea de transport de marfă. Același procent este prognozat și pentru Marea Britanie, unde se așteaptă o recesiune. Situații mai bune sunt așteptate în Franța, unde TransportIntelligence prevede o creștere a transportului rutier de 1%, și în Spania, cu o creștere de 1,3% (în principal datorită creșterii producției industriale). TransportIntelligence este foarte precaută în ceea ce privește previziunile de după 2023, din cauza incertitudinii ridicate legate de evoluțiile economice și geopolitice. Există mai multe elemente de imprevizibilitate: inflația, penuria de materii prime, comportamentul consumatorilor, lipsa șoferilor și creșterea costurilor. În linii mari, TransportIntelligence preconizează o creștere europeană de 2,4% în următorii 5 ani, pentru a ajunge la o cifră de afaceri totală de 450 de miliarde de euro. Se așteaptă ca transportul internațional să se descurce mai bine decât cel național, în ciuda faptului că volumele sunt mai mici, însă distanțele parcurse sunt mai mari, iar serviciul, mai scump.

Valoarea globală a sectorului de logistică a fost în 2020 de 5.275 de miliarde de euro, potrivit unui raport al TransportIntelligence (TI), însă în acest an sunt așteptate creșteri semnificative generate de nevoia de recuperare de după pandemia de Covid-19 . Aceste date mențin însă valabile prognozele TI  de dinainte de pandemie, care menționau creșteri medii anuale de 4,7% între 2020 și 2024.

Un sector care a înregistrat o creștere puternică în 2020 este cel al transportului express, pe baza creșterii comerțului electronic. „Închiderea magazinelor care vând produse neesențiale a mutat achizițiile de bunuri, precum electronice, birotică sau echipamente medicale în online”, explică TI, venind cu exemplul DHL. Segmentul Express al companiei germane a realizat o cifră de afaceri de 19,12 miliarde de euro în 2020, în creștere cu 12% față de anul precedent.

Pandemia a avut un impact diferit asupra transportului aerian și maritim. Primul a suferit o reducere drastică încă din faza inițială a pandemiei, ceea ce a provocat o creștere a tarifelor la reluarea traficului. Potrivit WorldACD, volumele globale au scăzut cu 12,6% în noiembrie 2020, față de anul anterior, rezultând o creștere a tarifelor de 79%.

Transportul maritim înregistrează o creștere și mai mare a tarifelor de transport de marfă. TI raportează date de la Freightos, potrivit cărora transportul unui TEU din China către coasta de vest a SUA a fost de 4.261 de dolari, începând cu 22 ianuarie 2021, față de 2.102 dolari în aceeași zi a anului precedent (+103%). TI preconizează că transportul aerian va înregistra o creștere medie anuală de 5,4%, iar cel maritim de 5%, între 2020 și 2024.

În ceea ce privește logistica 3PL, TransportIntelligence se așteaptă la o creștere de 5,4% pentru 2021. Pandemia a avut un impact major asupra acestui sector, din cauza închiderii a numeroase fabrici și magazine neesențiale, ducând la un declin de 4,1%.

În sectorul auto, „zilele motorului cu ardere internă sunt numărate, iar trecerea la vehiculele electrice va necesita o regândire fundamentală a lanțului de aprovizionare în următorii ani. Confruntată cu scăderea vânzărilor globale înainte de pandemie și forțată să se închidă în timpul acesteia, producția auto s-ar putea să nu mai fie niciodată aceeași”, spun analiștii TI. În 2020, logistica auto a scăzut cu 20,4%.