Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Elevii din 19 județe rămân fără transport gratuit din 8 ianuarie 2024, ca urmare a emiterii unei noi Hotarâri de Guvern ce ar fi trebuit să rezolve lacunele legislative anterioare și să clarifice o serie de aspecte legate de efectuarea plaților către operatorii de transport, zse arată într-un comunicat al Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).

Mai exact, HG nr. 1337/2023 privind modificarea şi completarea HG nr. 810/2023 nu rezolvă deloc situația elevilor ce nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu. Din cauza modului în care a fost elaborată prima hotărâre de Guvern, respectiv HG 810/2023, ce a produs efecte încă din septembrie anul trecut, în foarte multe județe (ex.: Botoșani, Iași, Suceava, Prahova) transportatorii nu au primit banii pentru transportul oferit gratuit elevilor în trimestrul al patrulea al 2023. Este vorba de județele unde Consiliile Județene nu și-au îndeplinit la timp obligațiile legale de organizare a licitațiilor pentru atribuirea noilor programe de transport județean.

Noua hotărâre 1337/2023 specifică la art. II alin 2 că: “începând cu data de 1 februarie 2024, în judeţele în care nu sunt încheiate contracte de servicii publice de transport judeţean (…) inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti nu mai poate efectua plăţi către operatorii de transport rutier judeţean”. În consecință, din ianuarie a.c., în aceste județe, elevii vor trebui să-și achite abonamentele, întrucât deconturile pentru transportul gratuit aferent lunii ianuarie s-ar fi depus la inspectoratele școlare după 1 februarie pentru eventuala achitare.

„Aliniatul 1 al aceluiași articol II, bulverează total transportatorii ce așteaptă efectuarea plăților încă din luna noiembrie a anului trecut deoarece menționează că: «Prin excepţie de la prevederile art. 4 alin. (1) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 810/2023 pentru aprobarea normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport pentru elevi, în judeţele în care până la data de 1 februarie 2024 nu sunt încheiate contracte de servicii publice de transport judeţean de persoane potrivit Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti efectuează plata serviciilor de transport executate de operatorii de transport rutier pentru elevi, cel mult la nivelul valorii unitare lei/km, aprobată conform prevederilor art. 4 alin. (53) din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 810/2023»“, se mai arată în comunicatul FORT. Cu alte cuvinte, nu se înțelege din noua lege dacă transportatorii beneficiază de încasarea sumelor doar pentru decontul depus în ianuarie 2024, aferent transportului asigurat în decembrie 2023, sau și retroactiv, pentru perioada septembrie-decembrie 2023.

Noul HG nu a fost discutat cu operatorii de transport care, alături de asociațiile elevilor, au sesizat Guvernul, încă de anul trecut, cu privire la problemele grave generate de proasta reglementare. „Este din ce în ce mai clar că aceste norme sunt elaborate intenționat așa, pentru a putea fi interpretate în încercarea de a evita, prin orice mijloace, efectuarea deconturilor si acordarea gratuității la transport către elevi. Federația Operatorilor Români de Transport atrage din nou atenția factorilor de decizie cu privire la necesitatea consultării permanente, ținând cont de faptul că atât Ministerul Educației, Ministerul Dezvoltării, cât si Primul Ministru refuză constant orice formă de dialog cu reprezentații transportatorilor“, a declarat Augustin Hagiu, președinte FORT.

Problema transportului elevilor care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu a starnit intreaga polemica din jurul abrogarii OUG 51/2019, cu toate neajunsurile pe care acest lucru le-ar putea genera. Dar oare aceasta este solutia?
Este adevarat ca programul national de transport regulat, in vigoare la acest moment, nu acopera toate localitatile din tara, fiind ramase „in aer“ sate izolate, care nu pot asigura un flux de transport sustenabil din punct de vedere comercial. Chiar si acolo unde exista transport, sunt situatii unde oferta nu este potrivita cu orarul scolar al elevilor pentru mersul la scoala si inapoi. In plus, HG 863/2016, pentru aprobarea metodologiei de calcul si stabilirea tarifului maxim per kilometru aferent abonamentului de transport destinat elevilor, a pus in dificultate numerosi carausi, care, in conditiile practicarii tarifelor impuse prin lege, nu ar fi reusit sa isi acopere costurile de operare, astfel ca au decis sa gaseasca alternative pentru a „ocoli“ prevederile hotararii de guvern.

Din pacate, nu exista nicio garantie ca transformarea intregului transport judetean in serviciu de utilitate publica va rezolva problema accesului tuturor elevilor la scoala. Subventionarea costului de transport pentru toate traseele judetene – pentru ca trebuie avut in vedere si acest scenariu ipotetic – ar insemna un exercitiu bugetar greu de realizat. Nu a fost facut un studiu de impact in acest sens si nici nu a fost identificata sursa de finantare. Bugetele locale ale comunelor si satelor ai caror locuitori vor fi beneficiarii serviciului de transport de utilitate publica nu vor avea de unde sa achite costurile de transport aferente. Cine va suporta pierderile operatorilor de transport – fie ei publici sau privati – in momentul in care vor presta activitatea si nu vor incasa nimic? Cat timp va trece pana vor aparea blocaje?
Potrivit specialistilor din Ministerul Transporturilor, cel mai viabil ar fi gasirea solutiei optime de transport prin intermediul actualului program de transport contra cost de persoane, care sa fie revizuit in acest sens, sau prin infiintarea unor curse regulate speciale contra cost, la solicitarea unitatilor scolare. Nu este exclusa nici infiintarea unor servicii publice de transport dedicate elevilor si de care acestia sa beneficieze in mod gratuit. Pentru ca degeaba se discuta despre decontarea partiala sau totala a pretului abonamentului, in conditiile in care exista familii care nu pot suporta financiar plata acestuia. Oricum ar fi, trebuie gasit un echilibru intre costuri si beneficii, pentru a implementa o solutie de transport realizabila pe termen lung.