
Noua circulară consolidează protecția transportatorilor împotriva întârzierilor sistematice la plată și introduce un mecanism de sancționare prin Autoritatea Concurenței (AGCM)
Comitetul Central al Registrului Transportatorilor Rutieri (Albo degli Autotrasportatori), o instituție omoloaga Autorității Rutiere Române, a emis la începutul lunii noiembrie 2025 o circulară oficială adresată asociațiilor clienților de transport și companiilor contractante, pentru a clarifica aplicarea articolului 4, alineatul 2 din Decretul Infrastructurii, transformat în Legea nr. 105/2025.
Documentul detaliază noile reguli privind termenele de plată pentru serviciile de transport rutier și stabilește noi competențe pentru Autoritatea Garanta a Concurenței și Pieței (AGCM) în cazurile de întârziere nejustificată.
1. Termenul maxim de plată rămâne 60 de zile
Circulara confirmă menținerea termenului legal de plată de 60 de zile calendaristice de la data emiterii facturii de către transportator.
Acest termen este imperativ – nu poate fi prelungit prin acord între părți, nici măcar prin contracte-cadru.
Elementul nou nu este durata, ci aplicarea:
Legea introduce mecanisme de control, sancționare și raportare mult mai stricte, astfel încât termenul de 60 de zile să nu rămână pur formal.
În trecut, multe companii care comandau servicii de transport depășeau constant aceste termene, uneori plătind la 120–150 de zile, fără consecințe juridice și financiare reale.
2. Rolul central al Autorității pentru Concurență și Piață (AGCM)
Circulara ARR-ului italian explică în detaliu noua colaborare instituțională dintre Comitetul Central și AGCM, care devine autoritate competentă pentru supravegherea respectării termenelor de plată în transporturile rutiere.
Competențele extinse ale AGCM:
Astfel, pentru prima dată, întârzierea plăților devine o faptă economică sancționabilă, nu doar o simplă neglijență contractuală.
3. Transportatorii pot sesiza — cu protejarea anonimatului
Comitetul Central al Albo degli Autotrasportatori (Autoritatea Rutiera Italiană) va funcționa ca intermediar între transportatori și AGCM, colectând sesizări și dovezi privind întârzieri la plată.
Circulara garantează protecția identității transportatorilor care raportează încălcări, pentru a evita eventuale represalii comerciale din partea clienților mari.
Transportatorii pot transmite sesizările:
Albo va evalua sesizările și va transmite cazurile relevante către Autoritatea Concurenței, care va decide deschiderea unei investigații formale.
4. Ce înseamnă „abuz de poziție economică” în transport
Noile dispoziții extind definiția abuzului de poziție economică pentru a include comportamentele care „creează un dezechilibru contractual grav între client și transportator”.
În practică, sunt considerate abuzive următoarele situații:
AGCM are dreptul de a analiza modele de comportament și nu doar cazuri individuale, vizând companiile care mențin o practică repetitivă de întârziere, cu impact structural asupra pieței transporturilor.
5. Obiectiv: protejarea lichidității și stabilității financiare a transportatorilor
Organizațiile patronale ale transportatorilor din Italia – Confartigianato Trasporti, UNATRAS, Fita CNA și Conftrasporto – au salutat circulara ca pe o victorie istorică pentru echilibrarea raporturilor economice din lanțul logistic.
Potrivit acestora, noile instrumente de control:
Un sondaj realizat de Confartigianato arată că, în 2024, peste 60% dintre transportatori primeau plățile după mai mult de 90 de zile, iar 1 din 4 companii mici a avut probleme de cash-flow din această cauză.
6. Efecte practice și calendar de implementare
În următoarele luni, AGCM și autoritatea rutieră din Italia vor elabora un protocol comunpentru gestionarea sesizărilor și transmiterea datelor financiare.
Vor fi stabilite:
În paralel, asociațiile profesionale vor lansa o campanie de informare destinată transportatorilor, pentru a-i ajuta să depună corect sesizările și să-și apere drepturile.
Circulara emisă de Albo Autotrasporto nu modifică termenul legal de plată de 60 de zile, dar transformă complet modul de aplicare al acestei reguli.
Prin implicarea Autorității Concurenței (AGCM), întârzierea sistematică la plată devine o practică sancționabilă, cu amenzi severe și impact reputațional semnificativ.
Această schimbare marchează o evoluție profundă în cultura contractuală a transporturilor italiene:
În perspectivă europeană, modelul italian ar putea deveni un precedent pentru reforme similare în alte state UE, contribuind la o piață a transporturilor mai echitabilă, transparentă și sustenabilă.
Pe 4 august, Ministerul Transporturilor din Italia a publicat pe site-ul oficial Decretul executiv nr. 279, care actualizează valorile de referinţă ale costurilor de exploatare pentru transportul rutier de mărfuri, pe baza datelor colectate în luna iunie. Aceste valori nu au forță juridică în contractele scrise, dar reprezintă un reper extrem de util acolo unde lipsesc acorduri formale, facilitând stabilirea obiectivă a tarifelor de transport.
Italia arată, ca şi Spania, Franţa şi Ungaria, că stabilirea unor costuri de referinţă în transporturi este nu numai posibilă, ci şi benefică pentru o piaţă fragmentată, cu firme mici şi vulnerabile la negocierea tarifului de transport, astfel că România ar putea urma exemplul acestor ţări pentru un indicator obiectiv al costurilor lunare.


În ceea ce priveşte Italia, Ministerul Transporturilor a actualizat costurile aferente lunii iunie, incluzând mai multeelemente cheie:
Vehiculele sunt împărțite în patru clase de greutate, fiecare având o referință privind numărul de kilometri parcurși anual:
*Toate cifrele publicate sunt exprimate fără TVA.


Ministerul subliniază că aceste valori sunt doar orientative, nu reguli rigide. La calcularea unui cost real de transport, operatorii trebuie să includă doar elementele aplicabile:
Într-un context în care prețul motorinei și nivelul taxelor de drum continuă să crească, iar presiunile salariale sunt din ce în ce mai puternice, aceste valori oficiale devin un instrument util de negociere între transportatori și clienți. Pentru transportatori, ele reprezintă o bază solidă pentru a argumenta tarifele solicitate, iar pentru clienți – un reper de transparență pentru a evalua corect ofertele primite.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit