Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rail Hub Transylvania a fost dezvoltat în urmă cu patru ani, în plină sinergie cu transportul de cereale, terminalul în sine fiind o extensie a infrastructurii pe care compania Transylvania Invest o construia la momentul respectiv ca alternativă la logistica clasică pentru cereale. Rail Hub Transylvania, în calitate de terminal intermodal în județul Arad și de prestator de servicii logistice cu predilecţie, manipuleaza volume considerabile de cereale prin doua coridoare create la granita cu Ucraina.

Astfel, volumele tranzactionate de compania Transylvania Invest, traderul de cereale, sunt transportate spre terminalul din Arad si mai apoi livrate spre diferite destinatii in Europa cat si in Portul Constanta, pe cale ferata si rutier. Pentru acest trafic se folosesc multiple mijloace de transport, printre care si containere, iar pentru a face fata cererii în creştere de servicii de transport pe acest segment se lucreaza la noi proiecte care implica si trafic intermodal.

„Există un interes tot mai mare pentru România şi pentru Europa de Est în ceea ce priveşte transportul intermodal, astfel că această extindere a terminalului dedicat pe segmentul de cereale este foarte oportună. Încercăm să ne folosim de experienţa dobândită în transportul feroviar şi rutier pentru a ne dezvolta, iar de curând am început să organizăm şi transporturi pe barje, pentru a avea soluţii logistice cât mai diverse”, a declarat Louisa Gorban, director Rail Hub Transylvania, în cadrul conferinţei “Constanta – grains & intermodal hub”, organizată de revista Tranzit pe 7 iulie, la Bucureşti.

În contextul actual, al războiului din Ucraina, Rail Hub Transylvania a atins în doar primele şase luni ale anului volumele totale realizate în 2021, iar acesta reprezintă unul dintre cele mai bune momente inclusiv pentru dezvoltarea portului Constanţa ca terminal multimodal important, pentru că se primesc foarte multe şi variate solicitări, către toate direcţiile. „Astăzi, cu aceeaşi infrastructură, avem ocazia nu doar să învăţăm, ci şi să dezvoltăm şi să creştem traficul. Este o situaţie cu care nu ne-am mai întâlnit. Trebuie doar să găsim soluţii, pentru că, pe lângă deficienţele înregistrate de transportul containerizat maritim, se caută hub-uri care să găzduiască trafic nou. Plus că Uniunea Europeană face presiuni pentru a muta cât mai mult trafic de mărfuri de pe rutier pe feroviar. Cerealele pot completa lipsa de mărfuri la export pentru traficul ntermodal. Am reuşit să organizăm concomitent, pe terminalul Rail Hub Transylania, 3 trenuri cu marfă venita din Ucraina si livrata spre trei destinatii diferite; Portul Constanta, Portul Roterdam si Germania.  Avem in plan sa organizam, în scurt timp, un tren de containere dedicat permanent, pe care, dacă nu îl vom putea trimite în Constanţa datorita aglomeratiei, îl vom direcţiona spre Vest. Cert este că potenţial există”.

Louisa Gorban a mai atras atenţia asupra faptului că toată lumea caută soluţii pentru tranzitarea României, dar ar fi şi mai bine dacă măcar o parte dintre mărfuri s-ar opri aici, pentru ca distribuţia lor să revină firmelor româneşti. Rail Hub Transylvania încearcă să exploateze la maximum oportunităţile oferite de rerutarea mărfurilor din Ucraina, însă nu trebuie omise provocările care vin la pachet cu operarea acestor relaţii noi.

Pe fondul unei situații diferite, ce a presupus o adaptare în consecință, Sergiu Gorban, director executiv Transylvania Invest, unul dintre cei mai mari traderi de cereale cu capital autohton și care introduce acum cereale ucrainene pe două coridoare feroviare Halmeu și Dornești, remarcă creșterile de tarif pe fondul lipsei capacității, dar și problemele de infrastructură logistică, în special cele din portul Constanța.

Infrastructura românească este aceeași și este clar că nu suntem pregătiți pentru a prelua aceste noi volume. Chiar dacă ne mărim parcul de vagoane sau cel auto, totdeauna vom avea un nod unde ne vom bloca. Atâta vreme cât descărcarea vagoanelor se face mai lent din cauza congestiilor din portul Constanța, automat scade și capacitatea de transport pe cale ferată, iar acest lucru îl simțim cu toții. În perioadele de campanie este adevărat că întotdeauna a existat o presiune pe partea de transport, dar acest an este cu totul diferit, comisionarea unui tren se face cu 3-4 săptămâni înainte de perioada de încărcare, asta dacă ai norocul să-l găsești.“ – a afirmat Sergiu Gorban, CEO Transylvania Invest, în cadrul dezbaterii Constanța Grains & Intermodal Hub organizată de revista Tranzit în Capitală la începutul lunii iulie.

În opinia sa, dacă pe partea de depozitare România se situează relativ bine, infrastructura și reînnoirea și extinderea capacității de transport sunt cele două segmente unde este nevoie urgentă de investiții, atât din partea statului, cât și din partea operatorilor privați. „Astăzi găsim foarte greu capacitate de transport, prețurile sunt mai mari cu 30-40% față de anul trecut, iar acest lucru se reflectă în prețul final al produselor procesate. Este important ca pe termen scurt și mediu să avem societăți foarte sănătoase din punct de vedere al resurselor“, a mai punctat Sergiu Gorban.

Mai multe despre situația actuală a fermierilor și situația exporturilor de grâne ucrainene prin România puteți citi în numărul următor al revistei Tranzit.