Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Licitatia pentru traseele judetene si interjudetene se apropie si toate sursele indica faptul ca se va organiza in ianuarie 2013 (eventual februarie, pentru judetean). In ciuda lucrurilor pozitive care s-au intamplat pe partea legislativa, in teritoriu operatorii sunt destul de pesimisti si reclama ca oameni cu putere de decizie din functiile publice „isi trag sforile“.
In mod normal, acestia nu ar avea dreptul sa aiba firme de transport si, de altfel, niciun fel de activitate care i-ar putea pune in conflict de interese. Si nu doar ei personal, ci si rudele lor. Dar in realitate lucrurile stau pe dos.

Descentralizarea, asa cum este ea inteleasa la nivel european, ar trebui transpusa in practica romaneasca astfel: la nivelul fiecarui judet, consiliul judetean ar trebui sa elaboreze propriul program de transport, in functie de particularitatile regionale, si sa solicite capacitatile de transport corespunzatoare pentru fiecare traseu in parte. Pentru ca doar simpla aplicare a criteriilor de atribuire stabilite la nivelul Ministerului Administratiei si Internelor, fara nicio specificatie suplimentara, nu este suficienta.
Practic, odata cu eliminarea stelelor din criteriile de punctaj, s-a dat liber la microbuze. Pentru ca un microbuz poate obtine categoria intai fara probleme si primi, prin urmare, acelasi punctaj ca un autobuz.
Numai ca diferenta intre cele doua tipuri de vehicule este foarte mare, atat din punct de vedere al sigurantei si confortului pasagerilor, cat si al pretului. Un microbuz transformat din van ajunge la 35.000 de euro, iar un autobuz de capacitate medie (nu vorbim de vehicule de 12 m lungime) costa dublu. Si asta deoarece cheltuielile de productie in cazul primului sunt mult mai mici.
Microbuzele, bunaoara, nu sunt supuse unor teste de anduranta la fel ca autobuzele, nu sunt verificate la fel de riguros, iar atunci cand se   produc accidente in care sunt implicate microbuzele sar scaunele din podea si mor oameni.
Nu facem acum campanie impotriva microbuzelor. Isi au si ele rolul lor in piata de transport de calatori. Dar nu se poate pune semn de egalitate intre microbuze si autobuze, pentru ca atunci, din considerente exclusiv economice si ignorand complet interesul calatorilor, operatorii isi vor achizitiona microbuze indiferent daca traseele respective se preteaza la ele sau nu.
Intotdeauna cand se mentine o situatie de monopol sunt probleme din punct de vedere al consecintelor pentru pasageri.
Si aici este argumentul suprem pentru liberalizare. Dar asta este o alta discutie.
Sigur, la noi oamenii nu au exercitiul sa-si sustina interesele si sa-i amendeze in mod real pe functionarii publici si pe alesii lor, astfel incat sa actioneze pentru ei, asa cum este normal.
Iar din acest punct de vedere, cu totii trebuie sa o recunoastem, mediul privat isi apara mult mai bine interesele.
Noi scriem pentru transportatori, nu ne adresam calatorului de rand, dar sunt lucruri pe care trebuie sa le recunoastem, oricat de mult am tine partea carausilor.
Chiar daca propunerea RAR de adaugare a unei categorii suplimentare nu este buna, pentru ca ar forta indirect operatorii sa cumpere masini mult prea echipate comparativ cu ce au nevoie, o diferentiere intre microbuze si autobuze nu strica. Iar aici ar trebui sa se umble din nou si la partea de definitii, unde de ani buni nu se mai regaseste conceptul de microbuz si toate vehiculele de peste 8+1 locuri figureaza ca autobuze.
Acum este momentul sa mai facem ultimele modificari si completari la legislatie, atat pentru a avea un transport judetean gandit in mod realist, cat si pentru a avea timp suficient pentru planificarea investitiilor in flota corespunzatoare.

Conferinta „Piata de transport persoane la rascruce“ organizata de revista Tranzit la Sibiu, pe 3-4 noiembrie, a reunit 120 de participanti, reprezentanti ai companiilor din domeniu, alaturi de toate asociatiile profesionale de profil. In centrul discutiilor s-au aflat prevederile legii transporturilor si ale normelor de aplicare ce urmeaza sa intre in vigoare la 4 decembrie, odata cu regulamentele comunitare. Atat reprezentantii companiilor de profil, cat si cei ai asociatiilor profesionale si-au exprimat dezamagirea cu privire la modul in care sunt tratati de catre cei de la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), care au promulgat legea transporturilor, in ciuda faptului ca aceasta a fost respinsa de toti cei de fata la sedinta de dialog social. Companiile de transport persoane s-au aratat nemultumite de forma vaga a legii, care lasa loc de interpretari si de modificari prin normele de aplicare ale prevederilor stabilite. Cel mai probabil, traseele judetene si interjudetene vor fi atribuite prin licitatie in 2013.

Daca MTI a fost reprezentat de Valentin Tanase, care a tinut singur piept valului de reclamatii venit din partea operatorilor, de la Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) nimeni nu si-a facut timp pentru a participa, desi invitatia fusese inaintata cu o luna inainte.
Aceasta este o noua dovada de sfidare la adresa transportatorilor, ca si criteriile de punctaj ale licitatiei pentru traseele judetene din ordinul 182/2011, unde, in ciuda tuturor demersurilor facute de asociatiile profesionale, s-a pastrat clasificarea pe stele. In lipsa unei opozitii combative din partea autoritatilor (nici Autoritatea Rutiera nu a putut participa, in contextul gravului accident de circulatie din Ungaria, care a monopolizat toate persoanele cu functie de decizie din ARR), reprezentantii asociatiilor profesionale au dezbatut principalele probleme generate de legislatia aprobata la repezeala de autoritati, si care va intra in vigoare in mai putin de o luna. Si-au facut si un plan de bataie in cazul in care demersurile lor nu vor fi luate in seama: vor protesta. Cea mai stringenta este problema montarii aparatelor de taxat fiscale si a cititoarelor de carduri cu transmitere on-line a datelor, lucru care fizic nu se poate face pana pe 4 decembrie.
Un alt subiect discutat cu interes de cei din sala a fost liberalizarea pietei de transport persoane. Daca unii cred ca acest lucru ar fi benefic pentru cresterea calitatii transportului de persoane, altii spun ca in conditiile actuale nu ar face decat sa creeze haos pe piata si sa ii dezavantajeze pe cei care au vechime pe traseu si au muncit la formarea traseelor respective.
Ca la toate conferintele Tranzit, nu au lipsit nici subiectele de management al afacerii, care sunt importante pentru orice proprietar de firma sau director de flota de transport.
Dorim sa le multumim inca o data tuturor operatorilor de transport, care au participat in numar foarte mare la eveniment, si ii asiguram ca toate problemele ridicate in cadrul conferintei vor ajunge prin intermediul nostru la autoritatile implicate.
Le adresam multumiri si sponsorilor nostri si va asteptam pe toti anul viitor, cand licitatia de trasee judetene si interjudetene ne va bate deja la usa.