In perioada 20 martie-18 aprilie 2019, exporturile inregistrate de barometrul TimoCom au crescut, insa nesemnificativ, comparativ cu luna anterioara, in paralel cu o majorare evidenta a importurilor.
Cele mai mari cresteri ale expedierilor, in relatiile legate de Romania, s-au inregistrat in Bulgaria, unde s-a ajuns la un raport marfa/camion de 12/88, fata de 7/93, cu o luna in urma, in Polonia si Franta, unde s-a ajuns de la 8/92 si 17/83, luna trecuta, la 13/87, respectiv 21/79. De cealalta parte, cele mai accentuate scaderi au fost inregistrate pe Cehia (de la 11/89 luna trecuta la 5/95), Italia (de la 15/85 la 11/89) si Ungaria (de la 16/84 la 15/85).
In ceea ce priveste intrarile inregistrate pe bursa TimoCom, cele mai mari cresteri au fost raportate pe Bulgaria, unde s-a ajuns la 60/40, de la 42/58, cu o luna in urma, pe Italia (de la 39/61, cu o luna in urma, la 53/47) si pe Austria (de la 16/84 la 27/73).
In acest timp, singura scadere a volumului de import s-a inregistrat pe Olanda, de la 16/84, cu o luna in urma, la 15/85.
Potrivit INS, in primele doua luni ale anului, exporturile FOB au insumat 11.403 de milioane de euro (+4,8%), iar importurile CIF 13.816,1 milioane de euro (+10,1%, comparativ cu perioada similara a lui 2018). Astfel, deficitul balantei comerciale (FOB/CIF) in perioada ianuarie-februarie 2019 a fost de 2.413,1 milioane de euro, mai mare cu 751,1 milioane de euro decat cel inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut.
In perioada mentionata, ponderi importante in structura exporturilor si importurilor sunt detinute de masinile si echipamentele de transport (48,4% la export si 36,8% la import) si alte produse manufacturate (32% la export, respectiv 30,1% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE28 de bunuri in primele doua luni ale anului a fost de 8.878 de milioane de euro la expedieri (77,9% din total exporturi) si de 10.291,1 milioane de euro la introduceri (74,5% din total importuri). Valoarea schimburilor extra-UE28 a fost de 2.525 de milioane de euro la exporturi (22,1% din total) si de 3.525 de milioane de euro la importuri (25,5% din total).
Un studiu realiza de CE timp de un an si finalizat in decembrie 2018 arata ca in prezent singurele parcari de camioane sigure certificate din Europa sunt cele Esporg, VEDA Premium si Truck Parking Rotterdam, in total 57 de locatii, dar ele se gasesc numai in cateva tari, ceea ce inseamna ca sunt diferente majore de-a lungul retelei europene. Pana la un punct, diferentele pot fi diminuate prin modernizarea si certificarea altor facilitati necertificate in prezent. In afara de acestea exista 500 de parcari care ofera siguranta, dar nu au validare sau certificare. Chiar si asa, inca sunt zone extinse in care nu exista aproape deloc. In plus, mai sunt circa 5.000 de parcari care nu ofera facilitati pentru cresterea sigurantei, dar care oricum au conditii mai bune decat parcarile ad hoc. Deci principalul obstacol nu este lipsa unor spatii concepute pentru parcare, ci lipsa locurilor care pot atinge cele mai mici niveluri de securitate acceptabile si certificate, se mai arata in acest studiu.
Cele circa 5.000 de parcari din UE28 ofera aproximativ 300.000 de locuri pe noapte, din care aproximativ 47.000 au un anumit nivel de securitate si cam 7.000 sunt si certificate. Din perspectiva cererii, pe baza fluxurilor de marfa si a reglementarilor actuale referitoare la timpii de condus si odihna, se estimeaza ca intr-o zi normala a saptamanii, pe drumurile din Europa sunt circa 400.000 de soferi de camion care au nevoie de loc de parcare peste noapte. Deci este un deficit de circa 100.000 de locuri chiar si fara sa se ia in considerare nivelul de securitate oferit. In anumite zone si pe anumite coridoare nu exista deloc spatii de parcare sigure certificate. In ceea ce priveste parcarile nesecurizate, ele sunt raspandite mai uniform pe continent, dar nu le ofera soferilor si servicii. Unele pot obtine calificarea „bronz“ cu facilitatile deja existente, dar la altele este necesara modernizarea. Si, chiar si asa, tot mai e nevoie de investitii in noi spatii si in extinderea celor actuale.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit