Italia se confruntă cu lipsa de șoferi de camion în aceeași măsură ca celelalte țări din Europa sau America de Nord, așa cum reiese dintr-o analiză a pieței de transport din Pensinsulă realizată de Uppy (Overview of freight transport in Italy (upply.com)). Potrivit Confederației Transportatorilor Conftrasporto, aproximativ 20.000 de locuri de muncă din domeniu nu sunt ocupate.
Pentru a rezolva acest neajuns, confederația a propus, reducerea la 18 ani a vârstei la care se poate obține permisul de conducere pentru vehiculele grele de transport de marfă și revizuirea reglementărilor pentru a promova accesul la profesie pentru cetățenii din afara UE, în special pentru cei care au participat deja la cursuri de formare profesională în străinătate.
În Italia, tinerii de 18 ani pot obține permise C sau CE și certificate de competență profesională și pot conduce un camion fără limită de greutate totală, dar cu condiția să se înscrie la o școală de șoferi pentru a urma un curs de 280 de ore, din care 260 de ore de teorie și 20 de ore de practică de condus.
O altă soluție, pentru cei peste 20 de ani, este să urmeze un curs de formare accelerată care cuprinde 130 de ore de instruire teoretică și 10 ore de practică.
Însă persoanele care au sub 21 de ani nu pot conduce un vehicul cu o greutate totală mai mare de 7,5 t (cu excepția cazului în care au urmat cursul de 280 de ore și au permisul și certificatul).
Pentru a încuraja tinerii să aleagă meseria de șofer profesionist, guvernul anterior, al lui Mario Draghi, a oferit un pachet de 25,3 milioane de euro pentru perioada 2022-2026, pentru a contribui cu 2.500 de euro/persoană la costurile obținerii permisului de conducere și a certificatului de competență profesională, echivalentul a 80% din costurile totale pe care le-ar avea cineva care vrea să se pregătească pentru această meserie. O măsură importantă, subliniază analiștii Upply citând asociațiile profesionale din Italia, dar probabil insuficientă pentru a opri lipsa cronică de forță de muncă. Asta deoarece problema reală este că profesia de șofer de camion nu mai este văzută ca fiind atractivă din cauza condițiilor de muncă și a calității vieții șoferilor care lucrează de sărbătorile legale și dorm noaptea în parcările de pe autostrăzi.
Evoluția volumelor de transport rutier din Italia (milioane tone-kilometri)
În ultimii ani, transportul realizat de flota italiană a avut performanțe foarte bune în comparație cu media europeană, așa cum reiese dintr-un un studiu Upply (Overview of freight transport in Italy (upply.com)). Această țară și-a revenit rapid după criza din timpul pandemiei de Covid-19 din 2020 și, cu un total de 151,1 miliarde de tone-kilometri transportate, a înregistrat o creștere de 4,2% în 2022 față de anul precedent – cea mai mare creștere dintre țările din Top 10 după volumele de transport.
În cinci ani, creșterea cumulată a ajuns la 21%, ceea ce este, de asemenea, una dintre cele mai mari valori de pe continent. Italia și-a consolidat astfel locul al cincilea în clasamentul european.
Cele mai mari volume ale flotei italiene, 87,5%, sunt realizate pe piața internă, unde în 2022 s-a înregistrat o creștere anuală de 2,9% și în cinci ani de 18,4%. Totuși, transportatorii italieni se disting și printr-o creștere semnificativă la nivel internațional: cu 14,6% în 2022 și cu 43% în cinci ani.
2024 însă nu se prezintă la fel de bine pentru firmele din Italia, în special din cauza deteriorării previziunilor economice la scară globală și europeană.
02.10.2020
Ultimul număr: Septembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit