Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

A fost lansat un nou serviciu pe Noul Drum al Mătăsii, care leagă portul estic Lianyungang de Uzbekistan via Kazahstan. Acesta marchează o etapă importantă în dezvoltarea portului chinezesc ca poartă de acces către Asia Centrală.

Primul tren a plecat sâmbătă, 13 august, mai exact din orașul Wuxi. De aici, s-a deplasat în portul Lianyungang, care este situat puțin mai la nord, în provincia Jiangsu. Trenul își va continua drumul spre Kazahstan și va face un ultim salt spre Uzbekistan, destinația sa finală.

Se estimează că transportul va dura aproape 20 de zile. În tren sunt încărcate peste 1.000 de bunuri, inclusiv aparate de uz casnic și piese auto cu un cost total de 4,4 milioane de dolari americani, destinate pieței uzbece. Dar serviciul funcționează și în direcția opusă, portul Lianyungang fiind o poartă de export către piețe precum Japonia și Singapore.

Portul Lianyungang este un port de pe coasta de est a Chinei, cu legături cu Asia Centrală, dar și cu Noul Drum al Mătăsii. Astăzi, este unul dintre primele 10 porturi din China și printre primele 30 din lume. Concurează cu porturile mai mari din Shanghai și porturile Qingdao, situate, de asemenea, pe coasta de est.

Un nou coridor pentru Asia Centrală este în discuție, care să lege China, Uzbekistan, Kârgâzstan și Afganistan. Posibilitatea înființării acestui coridor a devenit subiect de discuție în cadrul unei întâlniri organizate recent între companiile feroviare din țările implicate din Asia Centrală.

Părțile au discutat despre organizarea unui nou coridor, China – Kârgâzstan – Uzbekistan – Afganistan și despre stabilirea unor condiții reciproc avantajoase pentru traficul de mărfuri de-a lungul coridorului și, cel mai important, despre introducerea unor tarife competitive.

Marfa ar urma să fie încărcată în camion în orașul chinez Kashgar, pentru un prim kilometru de drum până la Osh, în Kârgâzstan. Aici ar urma să fie încărcată în trenul care va traversa Uzbekistanul până la Hairatan, în Afganistan, a explicat compania feroviară.

Coridoarele feroviare din regiunea Asiei Centrale nu sunt noi. Există mai multe proiecte în curs de desfășurare, cum ar fi linia de cale ferată China-Kirghizstan-Uzbekistan (CKU), pentru care a fost propus recent un traseu. Cu toate acestea, acest coridor nu include Afganistanul.

Afganistanul este o țară de interes pe masa țărilor din Asia Centrală din Asia. În prezent, se elaborează o foaie de parcurs pentru realizarea căii ferate transafgane care leagă Uzbekistanul de porturile din Pakistan. Aceasta este o modalitate de a îmbunătăți accesul la porturi în țările fără ieșire la mare Afganistan și Uzbekistan.

În plus, au existat discuții pentru extinderea liniei de cale ferată Khaf-Herat dintre Iran și Afganistan spre China. Aceasta ar urma să extindă conexiunea de la Herat până la granița dintre Afganistan și Tadjikistan și, după ce va traversa Tadjikistanul, va continua prin Kârgâzstan, de unde se va conecta la China.

Toateaceste rute urmează o foaie de parcurs diferită de cea recent propusă China – Kârgâzstan – Uzbekistan – Afganistan. Nu este foarte clar de ce este nevoie de un coridor nou, diferit, în contextul proiectelor în curs de desfășurare pentru realizarea unor conexiuni feroviare mai bune în Asia Centrală.

Este demn de remarcat faptul că coridoarele menționate sunt în discuție de mult timp. Dezavantajul actual al schimburilor comerciale dintre China și Europa a reaprins interesul pentru coridoarele din Asia Centrală, dar, în același timp, aceste coridoare sunt dificil de realizat, din cauza obstacolelor geografice și a lipsei de mijloace financiare.