Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Marea Britanie va introduce controale la frontieră, printr-un nou sistem operațional, bazat pe niveluri de risc din cadrul Border Target Operating Model (BTOM), care includ modificări ale procedurilor de import în Marea Britanie în privința alimentelor și băuturilor provenite din Uniunea Europeană. Sistemul va fi introdus în mai multe etape, însă prima etapă va fi lansată începând cu 31 ianuarie 2024. Măsura face parte din măsurile luate de guvern pentru a îmbunătăți standardele de reglementare post-Brexit.

Începând cu 31 ianuarie 2024, Uniunea Europeană (UE) tratează importul din Marea Britanie ca fiind comerț dintr-o țară terță, o țară din afara UE. Marea Britanie elaborând la rândul său propriile norme comerciale, fiind separate de acordul comercial încheiat între UE și Marea Britanie. Astfel, începând cu 31 ianuarie 2024, introduce controale aleatorii ale documentelor pentru produsele de origine animală provenite din UE pentru carne sau produse din carne proaspete, răcite sau congelate; alimente care conțin produse de origine animală; plante sau produse vegetale, precum și produse alimentare pentru hrana animalelor cu risc ridicat de origine non-animală.

Următoarea etapă va începe de la 30 aprilie 2024, când Marea Britanie va verifica fizic și va controla documentele identității prin așa-numitele posturi de control la frontieră (Border Control Post – BCP), asupra produselor de origine animală, plantelor, produselor vegetale și produselor alimentare pentru hrana animalelor cu risc ridicat de origine non-animală din UE.

Etapa a treia va începe la 31 octombrie 2024 și va introduce declarațiile de siguranță și securitate pentru produsele din UE la vama britanică. Transportatorul va declara și furniza informațiile corecte. În plus, Marea Britanie va introduce un set redus de date pentru importuri, scopul acestora reducând duplicarea declarațiilor vamale.

Starea de urgență militară declarată în Ucraina ar putea aduce și restricții aplicabile în transport, de aceea FNTR, dar și alte asociații profesionale din diverse state europene, le recomandă firmelor de profit să nu planifice nicio cursă spre/dinspre Ucraina până nu apare un anunț oficial referitor la procedurile de intrare și de ieșire în/din țară și de tranzit.

Frontierele poloneze cu Ucraina sunt deschise, așa cum informează IRU, iar procedurile vamale merg normal. Totuși, autoritățile din Polonia dau prioritate traficului de pasageri, astfel încât camioanele și utilitarele ușoare de marfă se pot aștepta la întârzieri.

Și dintre Moldova spre Ucraina sunt deschise toate punctele de trecere a frontierei, dar Kuchurgan, între Ucraina Transnistria, este închis. Tot închise sunt și punctele de trecere dintre Ucraina și Belarus, iar sistemele informatice folosite de autoritățile vamale de aici funcționează cu întreruperi. Unele proceduri se pot face manual, dar, chiar și așa, sunt așteptate întârzieri semnificative când vine vorba de transportul de marfă, iar pentru a le evita firmele sunt sfătuite să aleagă rute alternative.