Mercedes-Benz Vans sărbătorește 30 de ani de la lansarea modelului Sprinter și pragul de cinci milioane de autovehicule produse la nivel global. Autovehiculul cu numǎrul 5 milioane eSprinter (complet electric), asamblat la fabrica din Charleston, Carolina de Sud, a fost livrat către FedEx, un client fidel al Mercedes-Benz Vans. Acest eveniment nu numai că evidențiază succesul de durată al modelului Sprinter, dar demonstrează și rolul esențial al uzinei din Charleston în rețeaua globală de producție Mercedes-Benz. De aproape 20 de ani, fabrica Charleston a jucat un rol vital în producția Sprinter pentru piața din America de Nord.
Sprinter-ul livrat către FedEx se alătură flotei sale globale în continuă creștere, formată din autovehicule Mercedes-Benz Vans cu motoare termice și electrice. Această realizare subliniază popularitatea modelului Sprinter la nivel mondial și angajamentul constant al Mercedes-Benz Vans față de inovație, calitate și măiestrie în segmentul autovehiculelor comerciale ușoare.
„Producția a cinci milioane de autovehicule Sprinter la nivel global și aniversarea a 30 de ani de la lansarea modelului reprezintă o dovadă clară a succesului său. Acest moment important reflectă dedicarea echipelor noastre, încrederea clienților și evoluția constantă a unui autovehicul care a definit segmentul «large vans» timp de trei decenii. Suntem mândri de aceast renume și entuziasmați de viitor, pe măsură ce continuăm să progresǎm în industria autovehiculelor comerciale.”, a decât Thomas Klein, Head of Mercedes-Benz Vans.
Unul dintre primii clienți majori ai Mercedes-Benz Vans în Statele Unite a fost FedEx care utilizează modelele Sprinter și eSprinter pentru livrări interurbane și „last mile”, în piețe din America de Nord, Europa, Asia-Pacific și America de Sud.
„Pe măsură ce rețeaua noastră a evoluat și s-a extins de-a lungul anilor, autovehiculele Mercedes-Benz Vans, inclusiv Sprinter și, acum, eSprinter, ne-au fost alături, răspunzând nevoilor noastre și ajutându-ne să oferim serviciile de calitate superioară pe care clienții noștri le așteaptă.”, a precizat Pat Donlon, Vice President, Global Vehicles, FedEx.
Cererea tot mai mare a clienților și creșterea generală a popularității modelului Sprinter în SUA și Canada, au dus la extinderea fabricii din Charleston în 2018.
Înființată în 2006, unitatea Mercedes-Benz Vans din Charleston a devenit singura fabrică de autovehicule comerciale a companiei din America de Nord. În 2018, fabrica s-a extins major pentru a putea produce a treia generație Sprinter, ceea ce a permis asamblarea completă, piesă cu piesă, pentru piața nord-americană. Modernizarea a inclus construirea unei noi secții de caroserii, o vopsitorie și extinderea zonei de asamblare existente.
În prezent, MBV Charleston este un exemplu de sustenabilitate și tehnologie de asamblare modernă, fiind echipată cu sisteme avansate, precum transport autonom și instrumente digitale de instruire pentru cei peste 1.600 de angajați. În 2024, compania a investit 50 de milioane de dolari pentru a susține lansarea noului eSprinter, marcând un nou moment important în parcursul său continuu de inovație și dezvoltare.
Mercedes-Benz Sprinter a revoluționat segmentul autoutilitarelor comerciale prin versatilitatea, fiabilitatea și întreținerea redusă de neegalat.
De la servicii de livrare și ateliere de lucru mobile la transport de persoane și conversii recreaționale, Sprinter continuă să deservească o gamă largă de industrii din întreaga lume.
Înlocuind seria Mercedes TN (T1), Sprinter-ul a fost lansat în 1995 și a stabilit rapid noi standarde în segmentul autovehiculelor comerciale ușoare.
Până la lansarea celei de-a doua generații, în 2006, Mercedes-Benz Sprinter devenise o alegere populară pentru livrări, afaceri mici și vehicule recreaționale. A doua generație a adus îmbunătățiri semnificative, precum o capacitate de încărcare mai mare, o cabină mai spațioasă și o gamă extinsă de versiuni de caroserie, inclusiv șasiuri și microbuze. Modelul a fost comercializat și sub branduri diferite, cum ar fi Dodge și Freightliner în America de Nord.
A treia generație Sprinter, introdusă în 2018, a adus tehnologii avansate precum conectivitate digitală, sistemul multimedia MBUX, telematică avansată și funcții moderne de asistență la condus, transformând vehiculul într-un birou mobil, cu peste 1.000 de configurații posibile și opțiuni variate de transmisie.
Sprinter continuă să fie un reper în transportul comercial, fiind folosit atât pentru livrări urbane, cât și ca bază pentru autorulote de lux, iar odată cu lansarea versiunii complet electrice eSprinter, modelul intră într-o nouă eră a mobilității durabile, consolidându-și statutul de pionier în industrie.
„Cinci milioane de unitǎți Sprinter vândute reprezintǎ o bornǎ istoricǎ pentru rețeaua globalǎ de producție și subliniazǎ competența și expertiza echipelor noastre din întreaga lume. Ca fabricǎ modernǎ aflatǎ în centrul transformǎrii mobilitǎții comerciale, Charleston joacǎ un rol esențial în rețeaua noastrǎ globalǎ de producție.”, a subliniat Francesco Ciancia, Head of Operations Mercedes-Benz Vans.
„Încǎ de la înființare noastră, Sprinter a fost cheia succesului în Statele Unite. Procesele internaționale de care dispunem ne permit sǎ combinǎm excelența ingineriei germane cu expertiza producției americane, livrând autovehicule care îndeplinesc cele mai înalte așteptǎri ale clienților noștri din SUA și Canada, cum ar fi FedEx.”, a declarat Heike Scheuble, Managing Director, Mercedes-Benz Vans USA.
„Asamblarea Sprinter-ului cu numǎrul 5 milioane în fabrica din Charleston evidențiază importanța sa pentru piața din SUA, față de care avem un angajament de neclintit. Un mare «mulțumesc» se îndreaptă către întreaga echipă de aici – contribuțiile lor ne permit să le oferim clienților noștri calitatea și inovația pe care le așteaptă de la Mercedes-Benz Vans.”, a concluzionat Johannes Kellermann, President & CEO, Mercedes-Benz Vans, LLC.
„Sunt extrem de mândru și entuziasmat să fac parte din această echipă incredibilă din Charleston. Să pot fi martor la ieșirea de pe linia de producție a autovehiculul cu numǎrul 5 milioane la MBV Charleston a fost cu adevărat un privilegiu și un moment pe care nu îl voi uita niciodată. Fiecare zi este o nouă oportunitate de a crește, de a contribui și de a fi înconjurat de o echipă care mă inspiră să ating noi culmi… O echipă, un ideal!”, a adăugat Darius Ryant, Charleston Team Member, Mercedes-Benz Vans, LLC.
Utilizarea bicicletelor, mai ales pentru activitatile de zona last mile delivery, dar nu numai, este in plina expansiune. Prin prisma electrificarii, ele pot transporta greutati si volume tot mai mari, fiind in momentul de fata o solutie inovatoare, in special pentru logistica urbana. Acest concept a intrat in vizorul unui juriu de specialitate care a recompensat echipamentele cu premiul „International Cargobike of the Year“ 2019, fiind primul an in care sunt premiati producatorii de biciclete.
Potentialul de care dispune cargobicicleta este enorm si poate fi exploatat pentru a atinge mai rapid si mai economic conceptul de mobilitate sustenabila pentru zonele urbane.
Dupa o procedura intensa de testare, juriul international de specialitate a acordat premiile pentru cargobicicletele care s-au remarcat pe anumite segmente. Premiile au fost decernate in cadrul International Cargo Bike Festival (ICBF) care s-a desfasurat in Groningen, Olanda, in premiera mondiala. Premiile decernate au fost clasificate in trei categorii, fiecare cu focus pe cerintele sectoarelor carora li se adreseaza.
„Speram ca acest premiu nou creat va oferi impuls si inspiratie unei industrii totusi tinere, si in acelasi timp dorim sa evidentiem inovatiile care apar in domeniu“, a explicat Johannes Reichel, presedintele juriului. In plus, el a subliniat faptul ca ariile de utilizare a acestui concept inovator sunt extrem de diverse. „Exista o cargobicicleta pentru orice tip de produs, ceea ce nu se poate spune despre autovehicule. Totusi, sunt anumite concepte pe doua roti care pot oferi performante mai bune decat vehiculele motorizate, mai ales in termeni de accesibilitate a zonelor urbane sufocate de trafic.“
Solutii pentru o logistica urbana decarbonizata
Echipamentele castigatoare sunt caracterizate de faptul ca acopera deja o gama extinsa de servicii. La categoria „cargobicicleta cu remorca“ a fost declarat invingator echipamentul Bicylift, propunerea francezilor de la FlexiModal. Conceptul se bazeaza pe utilizarea optima a unui brat de ridicare, care se conecteaza de butucul rotii din spate a bicicletei la paletul ce va fi transportat. Echipamentul este construit din profiluri de aluminiu in forma de U. Solutia tehnica permite ridicarea cu usurinta a unei greutati de pana la opt ori mai mari decat masa proprie a echipamentului. Prin mecanica pura, sistemul ofera fiabilitate si costuri de mentenanta minime.
Echipamentul mai dispune si de un mecanism de franare manuala pe disc. Mai mult, producatorul a gandit mai multe structuri de rafturi pentru distributia de colete mici sau produse alimentare.
La categoria cargobicicletelor „light“, premiul a fost adjudecat de modelul Rapid al furnizorului german Radkutsche. Echipamentul se bazeaza pe cadre de otel pe care fie se poate monta o cutie ce permite incarcarea unui volum ridicat de marfa, fie se poate incarca, in functie de specific, direct marfa. Modelul Rapid se remarca prin agilitate si manevrabilitate, oferind in acelasi timp confort operatorului. Aceasta bicicleta poate transporta pana la 200 kg de marfa. Platforma are o suprafata de incarcare de 83×50 cm, pe care se pot monta cu usurinta cutii, cosuri sau alte containere, bagaj ce poate fi securizat cu chingi.
Modelul Armadillo produs de Velove si-a adjudecat prima pozitie la categoria echipamentelor cu patru roti dedicate transportului de marfuri grele. Potrivit specificatiilor producatorului, acest tip de echipament are o productivitate de doua ori mai mare in livrarile last mile comparativ cu un van si un cost de exploatare mai mic. Cu o latime de doar 86 cm, bicicleta electrica Armadillo se poate misca usor in oras.
Presedintele juriului, Johannes Reichel, a subliniat importanta popularizarii fenomenului mai ales catre zona B2C, unde vehiculele pentru distributie usoara nu fac fata traficului.
Cargobicicleta este instrumentul ideal pentru anumite aplicatii cum ar fi livrarea de produse alimentare sau pentru marfurile la bucata, insa, pentru eficientizare, este necesara descentralizarea marfurilor catre micro-depozite urbane usor accesibile pentru biciclete.
Tiparul de descentralizare si logistica urbana ofera sens utilizarii cargobicicletelor. Conceptul de distributie pe doua roti intervine in momentul in care vehiculele nu pot accesa anumite zone sau nu se atinge un volum critic de marfa. Nu exista vehicul care sa egaleze performantele cargobicicletei din punct de vedere al conceptului, lipsei motorizarii in zonele urbane, rapiditatii livrarii, punctualitatii, cerintelor de spatiu si grijii pentru mediu. Aceste aspecte sunt superioare oricarui alt vehicul.
Echipamentele castigatoare acopera o arie extinsa de aplicatii si din punct de vedere tehnic sunt robuste si au o durata extinsa de exploatare. Tehnologia si costurile mici de operare sunt plusuri pentru companiile care aleg acest mijloc de transport.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit