Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În cea mai recentă analiză a pieței de vehicule comerciale OVI Paribas indică perturbarea sectorului de vehicule comerciale, ca urmare a dezechilibrului puternic între cerere și ofertă, o prelungire considerabilă a timpilor de livrare (339 de zile în medie pentru producătorii de autovehicule și respectiv 149 de zile pentru carosieri), inflația costurilor (prețul motorinei, nevoia de a investi în energii alternative etc.) și deficitul de șoferi (îmbătrânirea populației și lipsa atractivității profesiei). Toate aceste elemente pun sectoarele transporturilor și logisticii sub presiune.

Jean-Michel Mercier, directorul Observatorului Vehiculelor Industriale, subliniază că piața de vehicule comerciale a acumulat un număr de comenzi de importanță istorică. Previziunile pentru 2022 depind de aprovizionarea cu componente, care poate fi descrisă drept „gripată”. OVI estimează că vânzările din 2022 se vor situa probabil la nivelul celor din 2021 în cel mai rău caz, iar în cel mai bun caz se vor îndrepta spre maxime istorice. În general, contextul pare a fi favorabil pentru piața construcțiilor, dar și pentru transportul rutier de marfă, în ciuda presiunii semnificative asupra costurilor și a unei necunoscute majore: situația sanitară în contextul pandemiei.

Pentru Jean-Michel Mercier este esențial să se stabilească un cadru mai realist pentru tranziția energetică și stabilirea termenelor de scoatere din uz a autovehiculelor diesel mai vechi. Spre exemplu, interzicerea circulației camioanelor Euro 3 din 2025 pare acum de nerealizat și, în cel mai bun caz, ar trebui să dea naștere la numeroase derogări, câtă vreme firmele de transport sunt în imposibilitatea de a-și achiziționa mașini noi, nepoluante, pentru că pur și simplu nu sunt disponibile. Asta ca să nu mai vorbim de prețuri, care au crescut cu 20% până la 50% în unele cazuri.

Conform statisticilor DRPCIV, in primele doua luni din 2020, cand inca in Romania nu aparuse decat in zare amenintarea coronavirus, au fost inmatriculate 857 de vehicule comerciale noi cu masa totala maxima autorizata de peste 16 t, in scadere uriasa fata de cele 1.385 din perioada similara a anului trecut. Reamintim insa ca vanzarile din primul semestru al lui 2019 au fost foarte bune din cauza ca firmele au incercat sa evite tahograful inteligent (obligatoriu din iunie pe vehiculele nou inmatriculate) comandand si inmatriculand camioanele inainte de aceasta data.
Dintre cele 857 de autovehicule, 784 sunt autoutilitare, mult mai putine decat cele 1.368 din primele doua luni ale lui 2019. Lider de piata este Volvo, cu 153 de camioane (211 in 2019), urmat de DAF (cu 150, fata de 215 in 2019), MAN (139/232), Mercedes-Benz (102/358), Scania (81/155), Renault Trucks (59/27), Ford (39/88), Iveco (35, fata de 82 in 2019), Z.Arslan (17) si Ozunlu (9). 
La acestea se adauga 73 de autospeciale (in crestere fata de cele 17 din 2019), din care 29 Ford (17 in 2019), 16 MAN (10) si 10 Scania (2 in 2019). Mai putin de 10 unitati au vandut Mercedes-Benz (5), Volvo (4), DAF (3), Liebherr (3), Sisu (1) si Tadano Faun (1).