Top 5 state UE după volumele de transport internațional ale flotei proprii (milioane tkm)
Transportul rutier internațional din UE-27 (adică transportul între două puncte aflate în două țări diferite și cabotajul) a reprezentat anul trecut 719,1 miliarde de tone-kilometru, în scădere cu 3% față de 2022, așa cum reiese dintr-o analiză Upply, care citează Eurostat (Road transport: analysis of the European Top 10 in 2023 (upply.com)). Statele din Top 5 ca trafic internațional reprezintă 64,8% din traficul european total, față de 60,7% în 2019.
Polonia domină piața cu o marjă mare, dar a scăzut cu 0,8% în 2023, după ce în 2022 stagnase, unul dintre factorii principali care au dus la acest rezultat fiind dificultățile principalului său partener comercial, Germania. Dar scăderea este provocată și de ascensiunea flotei lituaniene, flota străină cu cea mai mare activitate pe relația Germania-Polonia. Pentru polonezi, traficul internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în propria țară a scăzut cu 1,6%, până la 143,3 miliarde tkm, și cabotajul cu 0,3%, în timp ce activitatea cross trade a crescut cu 0,4%.
Pe locul al doilea este Spania, în cazul căreia performanța bună a transportatorilor se datorează dinamismului economiei sale, care a susținut activitatea internă. La nivel internațional traficul a scăzut cu 4%, ceea ce nu este surprinzător, având în vedere creșterea slabă din 2023 a celor doi principali parteneri europeni, Germania și Franța.
Flota înmatriculată în Lituania ia din nou avânt după scăderea în 2022 și are o creștere de 16,5% a traficului internațional, mai ales datorită cross trade, care a crescut cu 19%, până la 41.200.000.000 tkm, și cabotajului, care a crescut cu 20%, până la 6.800.000.000 tkm.
România câștigă și ea teren, cu o creștere de 1,4% în 2023 față de 2022, datorată mai ales creșterii traficului internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în România (2,3%). Ca majoritatea economiilor europene, și cea românească a încetinit în 2023, dar a avut în continuare performanțe peste medie, PIB-ul fiind cu 2,1% mai mare decât în anul anterior.
Flota Cehiei intră de data aceasta în Top 5, în detrimentul Germaniei, după o creștere cu 3,3% la transport internațional în 2023, datorită unei creșteri puternice a cross trade (+31%, până la 7,3 miliarde tkm) și a cabotajului (+18%, până la 1,3 miliarde tkm). Traficul internațional de mărfuri încărcate sau descărcate în Cehia, pe de altă parte, a scăzut cu 2,8%, până la 27,6 miliarde tkm.
Flota sub pavilion german ocupă acum locul al șaselea, deci Spania rămâne ultimul reprezentant al Europei de Vest în Top 5 ca trafic internațional. Piața germană este în continuare cea mai mare din Europa, deoarece, la fel ca în 2022, se află la originea a aproape jumătate din principalele 20 de fluxuri de la țară la țară în 2023, exprimate în tone.
Evoluția volumelor de transport rutier din Italia (milioane tone-kilometri)
În ultimii ani, transportul realizat de flota italiană a avut performanțe foarte bune în comparație cu media europeană, așa cum reiese dintr-un un studiu Upply (Overview of freight transport in Italy (upply.com)). Această țară și-a revenit rapid după criza din timpul pandemiei de Covid-19 din 2020 și, cu un total de 151,1 miliarde de tone-kilometri transportate, a înregistrat o creștere de 4,2% în 2022 față de anul precedent – cea mai mare creștere dintre țările din Top 10 după volumele de transport.
În cinci ani, creșterea cumulată a ajuns la 21%, ceea ce este, de asemenea, una dintre cele mai mari valori de pe continent. Italia și-a consolidat astfel locul al cincilea în clasamentul european.
Cele mai mari volume ale flotei italiene, 87,5%, sunt realizate pe piața internă, unde în 2022 s-a înregistrat o creștere anuală de 2,9% și în cinci ani de 18,4%. Totuși, transportatorii italieni se disting și printr-o creștere semnificativă la nivel internațional: cu 14,6% în 2022 și cu 43% în cinci ani.
2024 însă nu se prezintă la fel de bine pentru firmele din Italia, în special din cauza deteriorării previziunilor economice la scară globală și europeană.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit