Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Indexul volumelor globale de transport maritim

În 2024, volumele globale de transport maritim au avut o tendință ascendentă constantă, iar în trimestrul al treilea au fost mai mari cu 8,3% decât în perioada similară din 2023 și cu 4,1% fațăă de al doilea trimestru din 2024, adică de 120,6 puncte, conform indexului Ti (Transport Intelligence).

America de Nord a avut cea mai mare creștere față de 2023, de 18,2%, și a fost urmată de porturile din Asia-Pacific, cu o creștere de 5,8%, și de Europa, cu 1,6%. Pe termen scurt însă, în timp ce America de Nord și Asia-Pacific au continuat să înregistreze o creștere a volumului de 9,8%, respectiv 3,0%, Europa a avut o scădere de 1,5%.

Creșterea globală a volumelor exercită presiune în sensul creșterii tarifelor de transport.

Una dintre temele importante care au modelat comerțul global în 2024 vizează rolul consumatorului american și creșterea exporturilor chineze. Cererea din America de Nord a continuat să fie puternică, dar au existat motive de incertitudine cu privire la factorul care determină această creștere, iar ceea ce constituie în fiecare an sezonul de vârf este în 2024 mai incert nu atât ca volum, cât ca moment, mai reiese din analiza TI. Concret, cererea consumatorilor din SUA a oscilat ușor în ultimul timp, la sfârșitul verii nivelul a fost mai mic, iar în septembrie și octombrie a crescut, tendință care cel mai probabil continuă și în ultimele trei lui din an. Situația dintr-o mare parte a restului lumii este însă diferită. Economiile europene au în general tendințe mai scăzute de creștere, deși Spania și Polonia sunt destul de robuste, iar Germania scade.

Rezultatul este că, deși volumele către America de Nord sunt încă moderat puternice, atât importurile, cât și exporturile din multe părți ale Europei sunt slabe, mai ales din cauza problemelor din industria germană. Exporturile chineze au fost puternice în Europa în ultimele trimestre, dar și în privința lor estimările pentru perioada următoare sunt incerte. Asia de Sud-Est continuă să fie aglomerată, dar performanța fluctuantă a economiilor din Thailanda, Vietnam ș.a. face ca și imaginea despre această regiune să fie mai puțin clară. Exporturile Chinei continuă, conform așteptărilor, să fie mari, dar importurile sunt mult mai modeste, iar sănătatea pieței interne rămâne incertă, ceea ce face ca și volumul de transport de containere să fie incert. În schimb, India continuă să genereze o creștere susținută de transport maritim.

Indicele volumelor de transport maritim

Volumele globale de transport maritim au avut în general o tendință ascendentă de la începutul acestui an până în prezent, așa cum reiese dintr-o analiză a Transport Intelligence (Ti), fiind cu 1,1 puncte mai mari decât în 2023, adică de 103,5 puncte. Iar în al doilea trimestru din 2024 față de primul creșterea a fost de 1,7 puncte.

Volumele din America de Nord au înregistrat o creștere de 11,1% față de perioada similară din 2023 și de 6,8% față de trimestrul anterior, acestea fiind cele mai notabile evoluții dintre regiunile analizate. Porturile europene au înregistrat o creștere de 1,2% față de trimestrul anterior și de 0,7% față de trimestrul al doilea din 2023, dar cele asiatice au avut volume mai mici cu 0,4% față de trimestrul anterior și cu 2,7% față de perioada similară din 2023.

Per ansamblu însă, volumele de transport maritim au fost cu 6% mai mici decât vârful din ultimul trimestrul al lui 2021. Însă, cum ele cresc ușor în toate regiunile lumii, ar putea exercita o presiune în sensul creșterii tarifelor.

La prima vedere, cererea de transport maritim de containere rămâne rezonabilă, în opinia analiștilor Ti. Deși la nivel global rata de creștere nu este categorică, observăm o creștere constantă, ceea ce este uneori surprinzător, având în vedere instabilitatea politică. Oricum, ar trebui evitată tentația de a compara perioada actuală cu 2020-2023, deoarece atunci volatilitatea era mare.

Profilul creșterii s-a schimbat față de anii anteriori: proporția creșterii generate de cererea consumatorilor din SUA este mai mică, deși este încă semnificativă, iar exporturile din China au continuat să crească în importanță, ceea ce a sporit dezechilibrul în profilul cererii. Cu toate acestea, a existat și o creștere continuă a comerțului din Asia de Sud-Est și Asia de Sud.

Spre sfârșitul trimestrului al doilea din 2024 au existat întreruperi vizibile ale comerțului pentru Bangladesh din cauza instabilității politice, dar în general regiunea are o creștere treptată a cererii. În ceea ce privește economiile europene, ele au avut în general o anumită creștere, deși Germania rămâne o problemă.

Perspectivele cererii globale de transport maritim pot părea greu de estimat, deoarece ultimele trimestre au fost derutante, iar tendința probabil va continua. Nivelul de creștere a cererii consumatorilor din SUA a părut să se clatine în al doilea trimestru din 2024 și, deși s-a vorbit despre refacerea stocurilor de retail din SUA, au existat și păreri potrivit cărora se intră în recesiune, deși până acum ele nu s-au adeverit. Un alt aspect important este acela că exporturile chineze uriașe stimulează cererea de transport maritim, aerian și terestru, dar în același timp deranjează partenerii comerciali.