Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ti, furnizorul de cercetări de piață pentru industria globală de logistică, și Lincoln International, consultant în banking de investiții, au analizat piața de logistică a alimentelor și oportunitățile ei de creștere, iar una dintre concluzii este aceea că ea este destul de matură în majoritatea economiilor avansate.

Cele mai mari oportunități de schimbare în domeniu vin din tranziția către comerțul electronic în țări precum Germania, care au fost lente în dezvoltarea cumpărăturilor online de alimente. Dar și economiile emergente oferă oportunități majore: dacă ne gândim numai la India, aceasta are un potențial vast de dezvoltare chiar și pentru servicii și infrastructuri simple de logistică alimentară, dar mai ales pentru servicii la temperatură controlată.

Vânzările de alimente prin retailul electronic sunt mai dificile decât vânzarea de produse precum bunurile de consum durabile sau chiar îmbrăcămintea, iar complexitatea sistemelor logistice concepute pentru gestionarea alimentelor este semnificativ mai mare decât în cazul aproape oricărei alte categorii de produse, poate chiar mai mare decât la produsele farmaceutice. Principalul retailer electronic de alimente din SUA este Walmart, care își valorifică volumele enorme pentru a obține o poziție puternică în acest segment. Și Amazon a investit eforturi considerabile în construirea unei capacități care să acopere și magazinele fizice, și comerțul electronic, care se susțin reciproc, însă cota sa de piață în retailul de alimente este încă dintr-o singură cifră. Pe când Walmart se menține la puțin sub 20% din piața de retail de alimente din SUA, rezultat susținut de retailul său electronic de alimente.

În Marea Britanie retailul electronic este avansat, iar piața este caracterizată de prezența puternică a companiei specializate în alimente Ocado, care vinde și produse de marcă proprie și dispune de o infrastructură logistică dedicată, avansată din punct de vedere al tehnologiilor folosite.

Celelalte economii occidentale variază în abordarea lor. Japonia, ca și Marea Britanie, are un sector puternic de comerț electronic pentru alimente, care este, în prezent, condus de grupul de retail Aeon. Germania este destul de diferită, în sensul că aici comerțul electronic cu alimente este în general mic, din cauza dificultății de a adapta modelul de discounter la comerțul electronic, ceea ce se întâmplă, de altfel, într-o măsură mai mare sau mai mică, și în restul Europei, poate cu excepția Scandinaviei și Olandei.

Sursă foto: Ocado

Deși încă nu produce vehicule comerciale de serie, Tesla continuă să colecteze comenzi pentru camionul său electric. O comandă majoră, pentru 130 de unități Tesla Semi, a fost lansată în septembrie 2020 de Walmart Canada, ca parte a programului global al retailerului de eliminare a tuturor emisiilor de CO2 până în 2040. Filiala canadiană se angajează să transforme 20% din flotă cu acționare electrică până la sfârșitul lui 2022, pentru a ajunge la 100% până în 2028. Pe lângă durabilitate, camioanele electrice Tesla ar contribui și la siguranța șoferului sau reducerea costurilor de exploatare.

Compania menționează că Tesla Semi consumă mai puțin de 2 kWh de energie/milă (1,6 km), la o sarcină maximă, pe autostradă. Vehiculul are o autonomie de aproximativ 800 de kilometri, permițând o călătorie completă cu o singură reîncărcare și cu ajutorul recuperării energiei în timpul încetinirii și frânării. În ceea ce privește siguranța, Walmart raportează camere și senzori care minimizează punctele moarte, sisteme de frânare automată de urgență și de păstrare automată a benzii.