Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe fondul creșterii în foarte mare măsură a criminalității în transporturi – Alin Dicu, Managing Partner Asko Assekuranz Romania, vorbește chiar de o creștere cu 400% a numărului de furturi în ultimul timp – unul dintre panelurile de discuții din cadrul conferinței Tranzit de la Suceava a fost dedicat acestui subiect.

Printre ideile subliniate de toți participanții – Raluca Apostolescu (BursaTransport), Corina Elena Melenciuc (Rhenus Logistics), Remus Nistor (Wiass), Alin Dicu (ASKO Assekuranz), Adrian Finciuc (Transaf Logistics) și consultantul în securitate Ionel Popa – a fost și aceea că actorii din domeniu trebuie să colaboreze astfel încât să reducă riscurile la adresa securității mărfurilor și camioanelor. Și, desigur, să colaboreze și cu Poliția România – reprezentată la conferința Tranzit de Cristina Corjinovschi, din cadrul IPJ Suceava – și cu alte instituții ale statului.

Cristina Corjinovschi a ținut să clarifice faptul că în caz de furt primul criteriu pentru a se stabili unde trebuie făcută reclamaţia la Poliţie este locul săvârșirii faptei, urmat de sediul/domiciliul făptuitorului și sediul/domiciliul părții vătămate. Iar Parchetul de care ține unitatea de poliție unde se face plângerea va trimite sesizarea la unitatea competentă.

În ceea ce privește plângerea firmelor de transport că investigarea și soluționarea cazului durează prea mult, Cristina Corjinovschi, a explicat că asta este din cauză că poliția lucrează cu un procuror din cadrul Parchetului sau din cadrul DIICOT dacă este o situație mai complexă – criminalitate organizată – și acesta dă dispoziții ce să se facă.

Un alt aspect care îngreunează soluționarea plângerilor este că trebuie să se țină cont de drepturile persoanelor – inclusiv ale hoților – și de termenele ce trebuie respectate.

În Suceava numărul de furturi din transport nu este mare, dar au existat cazuri în care făptuitorii au fost case de expediții intrate în insolvență sau firme de transport fictive care folosesc datele de identificare ale unor societăți reale. Unele dintre cazuri au fost soluționate, făptuitorii fiind identificați cu ajutorul numerelor de telefon utilizate pe bursă, care erau comune cu cele folosite la alte conturi. Și pornind de aici s-a ajuns și la alte persoane implicate, s-au făcut interceptări și a fost descoperită o rețea bine pusă la punct, care folosea conturi bancare deschise pe numele unor persoane cu posibilități financiare precare – chiar oameni ai străzii.

Tocmai din cauză că așa se procedează de obicei, dacă se ajunge la furtul efectiv e destul de greu să se mai rezolve ceva, deci poliția caută să prindă infractorii înainte. Ceea ce nu este ușor, deoarece în cadrul DICE (Direcția de Investigare a Criminalității Economice) nu există un birou specializat în această infracțiune.

Ionel Popa a subliniat, la rândul său, că este important să se înțeleagă situația instituțiilor statului și ce pot și ce nu pot face ele, nu doar să se pună presiune asupra lor. Mai ales că multe infracțiuni sunt transfrontaliere, deci sunt de competența Europol, care are un departament special pentru furturile din logistică.

În plus, dacă există suspiciuni că un CMR este fals, se verifică asta cu asigurătorul și el confirmă, suntem doar în faza de intenție, nu s-a săvârșit încă prejudiciul, deci intervenția poliției este limitată și nu poate fi pusă întreaga responsabilitate în seama ei. „Ar trebui ca discuția să fie mutată spre licențiere, adică să se suspende licența unui transportator care face concurență neloială, își păcălește partenerii de afaceri sau folosește înscrisuri false. Asta ar produce efecte mult mai repede și nu am mai fi în situația de a aștepta ca poliția să intervină pentru a rezolva cazul.“

Cheltuielile cu asigurările reprezintă unul dintre elementele de cost la care românii sunt mai puţini competitivi cu transportatorii din alte ţări est-europene, dar chiar şi în raport cu cei din unele ţări vest-europene. Consultanţi cu experienţă în asigurări pun pe masa dezbaterilor Tranzit de la Iaşi reţete care aduc economii pentru transportatori prin asigurarea cu prime mai mici, prin gestionarea corectă a dosarelor de daună, prin instruirea mai bună a şoferilor şi dispecerilor pentru a evita la maximum accidentele rutiere şi deteriorarea mărfii.

Cătălin Chiriac, Safety Broker, va prezenta schimbările aduse de noua lege a asigurărilor RCA şi va explica în ce condiţii se pot încheia poliţe RCA la asigurători din afara pieţei româneşti, unde lipsa concurenţei ţine preţurile la un nivel foarte ridicat, în ciuda ratei destul de mici de daunalitate. Şi asta nu neapărat din cauză că nu există incidente rutiere, ci pentru că mulţi asiguraţi au ajuns să nu deschidă dosare de daună şi să repare mai degrabă pe cont propriu micile stricăciuni. Şi chiar cu dosare de daună deschise, transportatorii au ajuns să îşi repare în regie proprie multe dintre daune, inclusiv daunele totale. Şi pentru că deschiderea pieţei către asigurători externi ar mai anima concurenţa pe piaţa RCA, încercăm să explorăm posibilitatea RCA la asigurători din afara ţării, precum şi ideea fondului mutual de asigurări.

Asko Assekuranz şi Wiass sunt brokerii de asigurări cu o acoperire foarte mare a pieţei de asigurări CMR din România. I-am invitat astfel pe Alin Dicu şi Remus Nistor să explice modul profesionist de abordare a poliţei CMR, în funcţie de tipului transportului efectuat şi al clienţilor pentru care lucrează. Instituirea unui mod de lucru bazat pe respectarea unor proceduri clare la încărcare/descărcare scuteşte firma de transport de multe neplăceri ulterioare şi de pretenţii exagerate de despăgubire din partea clienţilor în cazul unei daune.

Iar Ionuţ Sandu – Fortify Claims, vine cu propunerea de a înlocui cu experţii proprii personalul firmelor de la transport care se ocupă cu gestionarea daunelor: printr-un call center disponibil 24/24, Fortify Claims consiliază şoferul pas cu pas imediat ce incidental s-a produs şi preia dialogul cu autorităţile şi celelalte părţi implicate, reprezentând profesionist şoferul şi compania de transport în raport cu asigurătorul, service-ul, Poliţia şi cealaltă parte implicată, indiferent că vorbim despre un alt participant la trafic sau un client.

Ce înseamnă o reprezentare profesionistă a daunelor? Economii de câteva mii până la zeci de mii de euro în funcţie de gravitatea accidentului şi seriozitatea asigurătorului. Cazurile reprezentate déjà de Fortify Claims include despăgubiri importante pentru zilele de imobilizare a autocamionului şi de neutilizare timp de 1-2 luni până când asigurătorul a catadicsit să dea un răspuns solicitării de despăgubire a transportatorului.

Vorbim de sume importante economisite de transportatori din gestionarea corectă a daunelor şi atenţia la încheierea tuturor poliţelor de asigurare. Cu atât mai importante cu cât tarifele de transport rămân pe loc de ani de zile, în timp ce toate costurile cresc alarmant.

Dacă vreţi să aflaţi cum fac alţi colegi de breaslă să aibă costuri de exploatare mai mici şi să facă profit altfel decât obţinând bani din alte activităţi decât cea de transport, vă aşteptăm la Iaşi, pe 6 iunie la o discuţie cu cei mai buni consultanţi, provocaţi cu întrebările relevante pentru industrie la acest moment. Pentru înscrieri, folosiți tel. 0732 131 353  sau email: andreea.matei@traficmedia.ro