Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Incapacitatea expeditorilor de a aduce clienților marfa la timp i-a făcut pe aceștia din urmă să își schimbe strategia și să își creeze stocuri, apelând la aerian doar pentru produsele de care aveau nevoie urgentă. China a complicat lucrurile și a interzis orice zbor cargo pe avioanele de linie.

Din nefericire, problema zborurilor cargo din China este una cât se poate de reală și a apărut după ce Autoritatea Aeronautică Civilă din China (CAAC) a interzis orice zbor de marfă pe avioanele de pasageri. Totodată, noile reglementări impun că scaunele nu mai pot fi îndepărtate pentru a crește spațiul de încărcare, iar liniile aeriene care au scos scaune sau sunt în curs de modificare a aeronavelor trebuie să restaureze avioanele la configurația inițială.

CAAC a recunoscut că măsura va duce la o presiune suplimentară asupra pieței de transport aerian, însă reglementările au rămas în vigoare. Cu toate acestea, atât Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA), cât și Administrația Federală a Aviației (FAA) din SUA au prelungit derogările pentru mărfurile transportate pe liniile de pasageri până în iulie anul acesta, dar aceste zboruri nu vor putea fi folosite pe internațional în China, cu excepția echipamentelor medicale.

Ratele vor continua să crească, volumul se va micșora

Mișcarea de reducere a capacității de transport aerian va duce la creșterea ratelor, este de părere Carmen Cotleț, Cargo Manager World MediaTrans, companie românească de expediții și logistică.

Carmen Cotleț – Cargo Manager World MediaTrans

Ratele tot vor crește din cauza acestor restricții impuse de China. După Anul Nou Chinezesc se vor mai stabiliza prețurile, dar nu cu mult pentru că cei care nu au apucat să aducă marfa în ianuarie vor încerca în februarie. Este posibil ca din martie să se mai normalizeze puțin, dar și așa sunt mari.“, a declarat aceasta pentru revista Tranzit.

Mai grav, crede Carmen Cotleț, este că și liniile aeriene apelează la aceleași practici ca armatorii maritimi anulând cursele pentru care există contracte și trimițând același avion cu aceeași destinație, dar cu un alt număr de cursă, pentru care iau tarife spot, punându-i pe expeditori în situația de a plăti mai mult decât ar fi făcut-o prin contract. Din cauza acestor rate tot mai mari, coroborat cu tendința companiilor de a reduce costurile, oficialul crede că în 2022 transportul de marfă aerian va suferi o descreștere de volum.

În dorința de a-și fideliza clienții, unele case de expediții, așa cum este Orient din Suceava, au preferat să suporte pe cât posibil diversele costuri, spre exemplu scumpirea kerosenului, și nu să le redirecționeze mai departe. Totuși în cazul Orient, așa cum afirmă Iulian Petrariu, Commercial Director, transportul aerian reprezintă un procent mic din activitate și se bazează pe spoturi.

Iulian Petrariu, Director Comercial Orient

Consider că doar clienții cu volume mici, chiar dacă sunt regulate, vor apela la transportul aerian. Cei cu volume considerabile și regulate, cred că vor opta în continuare pentru transportul maritim. Cred că piața de transport aerian va depinde în acest an foarte mult de mișcările și strategiile companiilor aeriene, clienților / caselor de expediții. Tranzitul va fi, evident, mereu un avantaj major, însă dezavantajul prețului mare va fi un impediment major pentru cei cu volume considerabile și/sau regulate“, a spus Iulian Petrariu pentru Tranzit.

Cătălin Putineanu, Managing Partner IB Cargo – Criza containerelor, unul din factorii care au crescut ratele pe aerian

Majoritatea liniilor aeriene au taxe denumite – fuel surcharge – care sunt incluse în oferta finală pe care ne-o transmit și care acoperă aceste majorări de kerosen. Având aceste taxe, motivele majorărilor nu sunt mereu transparente, ele putând fi generate atât de scumpirea kerosenului, cât și de alte cauze, așa cum sunt anulări de zboruri, costuri mai mari de manipulare etc.

Cătălin Putineanu, Managing Partner IB Cargo

IB Cargo lucrează, în cea mai mare parte pe rate spot, nu pe contracte BSA, astfel încât să le ofere clienților cele mai bune soluții la momentul acela în piață din punct de vedere cost și timp de tranzit.

Și înainte de pandemie semnarea unor contracte pe termen lung prezenta un risc. Piața a fost mult prea instabilă în ultimii ani, astfel încât considerăm că în acest moment, o astfel de practică nu ar fi benefică. Criza containerelor este și ea unul dintre factorii care a dus la creșterea nivelului ratelor, cauzând lipsa de spațiu și o cerere mult mai mare pe spațiul existent“, a declarat Cătălin Putineanu pentru revista Tranzit.

În noul număr Tranzit LOGISTICA, ediția de februarie, veți putea citi o amplă anchetă de piață asupra transportului intermodal la ora actuală și a perspectivelor pentru 2022.