Scaderea vanzarilor globale de vehicule comerciale usoare ar trebui sa traga un semnal de alarma. In ianuarie 2020 au fost vandute doar 6,2 milioane de unitati, cel mai mic volum lunar raportat din 2012 incoace, cand au fost vandute 5,9 milioane de vehicule, potrivit GlobalData.
Scaderea a fost generata de aparitia in decembrie 2019 a virusului COVID-19 in Wuhan, China. Acesta s-a raspandit rapid si a infectat mai mult de 80.000 de oameni, cauzand peste 2.800 de decese la nivel mondial.
„in ianuarie 2020 vanzarile de vehicule comerciale usoare au scazut la nivel mondial cu 13,9%, raportat la luna similara a lui 2019. In China scaderea a fost de 33,1% fata de ianuarie 2019, fiind vandute 1,66 de milioane de vehicule. Si volumele din 2019 erau deja cu 8% mai mici fata de cele din 2018, fapt ce a venit dupa o decada de crestere puternica“, a explicat Mike Vousden, analist auto GlobalData.
Potrivit estimarilor, vanzarile raportate pentru februarie vor fi si mai mici.
Se pare ca vanzarile locale au scazut cu 96% in prima saptamana a lui februarie fata de aceeasi luna a anului precedent.
Multi producatori cunoscuti de vehicule si componente pentru industria auto si-au stopat planurile de dezvoltare in China avand in vedere nivelul vanzarilor, mai ales ca si pietele vestice au inceput sa scada, ceea ce inseamna ca cele mai recente estimari de vanzare vor fi un semnal de alarma pentru aceste companii, care vor fin nevoie sa-si ajusteze previziunile referitoare la cifra de afaceri si profit.
„Efectele pe termen lung sunt greu de cuantificat, dar cel mai probabil vanzarile vor continua sa scada in 2020, chiar daca raspandirea COVID-19 va fi stopata. Si asta pentru ca multe componente pentru industria auto sunt produse in China, iar fabricile sunt in stand-by momentan pentru ca este prea riscant pentru lucratori sa se intoarca la munca“ a mai spus Mike Vousden. Industria auto este prea putin pregatita pentru astfel de socuri deoarece se bazeaza pe operatiunile just-in-time si dispun de un stoc limitat de piese de schimb. Companii precum Jaguar-Land Rover au confirmat deja ca au transportat aerian anumite componente pentru a face fata productiei. Toyota si PSA se asteapta la perturbari ale lantului de aprovizionare.
„In America de Nord, vanzarile au suferit o scadere de 3,6% in ianuarie 2020, fata de aceeasi luna a lui 2019, cu doar 1,32 de milioane de vehicule. In ianuarie, in Europa au fost vandute 1,44 de milioane de unitati, in scadere cu 5,8% fata de ianuarie 2019“, a mai spus Vousen.
Scaderea brusca a vanzarilor pe cele mai mari piete a condus in mod evident si la scaderea ratelor ajustate sezonier (SAAR) ale vanzarilor.
Consiliul European al Expeditorilor (ESC) si-a indemnat companiile membre la precautie in ceea ce priveste orice crestere brusca a preturilor de transport, ca urmare a perturbarii lantului de aprovizionare de catre noul coronavirus, argumentand ca aceasta situatie nu ar trebui sa duca la „exploatarea“ partenerilor comerciali.
ESC recunoaste ca situatia generata de virus a condus la reducerea capacitatii de transport si la cresterea presiunii pe pret. Coronavirusul are impact pe mai multe niveluri. Multe fabrici au fost inchise, muncitorii sunt inca acasa, iar vacanta din China a fost prelungita pentru a preveni raspandirea virusului. Cu cat se prelungeste perioada in care fabricile se mentin inchise, cu atat este mai severa perturbarea din supply chain, iar stocurile din fabricile europene se epuizeaza.
Prin anularea mai multor zboruri de pasageri s-a redus si capacitatea de transport marfa catre si dinspre China, lasand la dispozitia operatorilor doar capacitatea de transport marfa in aeronave complete, pentru transporturile urgente sau pentru marfuri perisabile.
Cu capacitatea de transport diminuata, preturile de transport ar putea creste. Totusi, odata cu inchiderea fabricilor, s-ar putea sa scada si pretul petrolului.
Platforma DHL Resilience 360 Supply chain risk management a publicat un raport in care evidentiaza doua riscuri majore pe care virusul le-ar putea aduce lantului de aprovizionare in urmatoarele saptamani: potentialul de propagare si riscurile asociate inchiderii fabricilor.
Potrivit raportului, aproape 50% din productia din Wuhan este concentrata in sectorul automotive, in timp ce furnizorii de tehnologie si inginerie reprezinta 25%, respectiv 8%.
In circumstante normale, productia ar fi trebuit sa revina la normal dupa vacanta de Anul Nou, intre 15 si 21 februarie, dar acest termen va fi depasit cu siguranta ca masura de precautie.