Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Prețul în creștere al gazelor naturale a pus, de asemenea, presiune asupra industriei producătoare de AdBlue, aditivul necesar pentru funcționarea vehiculelor comerciale cu motoare diesel Euro IV, Euro V și Euro VI, care reprezintă aproape jumătate din flota europeană. Acest lucru duce nu numai la o creștere a prețului aditivului, ci și la o penurie de produse în anumite perioade, deoarece producătorii își încetinesc sau își opresc fabricile.

În noiembrie 2022, unul dintre principalii producători, Yara, a avertizat UE și guvernele individuale să ia măsuri pentru a asigura autonomia energetică, altfel producția de AdBlue este în pericol. Iar problema nu se referă doar la transporturi: de exemplu, chiar și centralele electrice pe cărbune – reactivate tocmai pentru a face față crizei gazelor – au nevoie de AdBlue pentru a reduce emisiile de NOx. Pe scurt, „însăși funcționarea Europei este în pericol fără o industrie europeană puternică a azotului”.

Pentru a face față acestei urgențe, Yara solicită „accesul continuu la gazele naturale pentru uzine” și a consolida astfel autonomia strategică a Europei: În loc să reducă barierele la importurile din Rusia sau din alte țări, autoritățile europene ar trebui să acorde prioritate aprovizionării cu materii prime pentru producția europeană de azot, pentru a evita creșterea emisiilor de carbon și a preveni noi dependențe. De asemenea, Comisia ar trebui să monitorizeze și să controleze volumele care intră în Europa din Rusia. Între timp, presa din Polonia atrage atenţia că funcţionarea sistemului SCR se defectează destul de des fie din cauza folosirii unui aditiv necorespunzător sau din alte cauze. De exemplu, dacă senzorul care detectează intrarea regulată a noxelor în gazele de eșapament se defectează, software-ul reduce în mod intenționat performanța motorului, chiar până la oprirea acestuia. Acest lucru obligă la înlocuirea senzorului, care poate fi destul de costisitoare. În plus, unele sisteme dau erori și raportează o nealimentare cu AdBlue chiar dacă s-a făcut alimentarea. Un alt dezavantaj este degradarea aditivului la temperaturi de peste 25° și cristalizarea acestuia la temperaturi mai mici de -11°. Acest lucru poate duce la înfundarea catalizatorului SCR sau a altor componente, cum ar fi pompa sau supapa de umplere.

În Europa există o îngrijorare tot mai mare cu privire la prețul și disponibilitatea AdBlue, aditivul necesar pentru motoarele diesel Euro IV, Euro V și Euro VI. Un nou semnal de alarmă vine din Germania, unde asociația de transport și logistică Bwvl (Bundesverband Wirtschaft, Verkehr und Logistik) preconizează o creștere a prețurilor pe termen scurt de până la 170%. “Prețurile galopante ale aditivului AdBlue ar putea pune presiune asupra transporturilor la fel de mult ca și asupra motorinei”, spune Markus Olligschläger, directorul general al Bwvl. Dar creșterea prețului produsului finit este doar una dintre probleme, deoarece există și riscul unei penurii a acestuia în întreaga Europa, cauzată de suspendarea producției în unele uzine din cauza creșterii costurilor energiei și ale materiilor prime.

Comparativ cu creșterile din noiembrie 2021, situația este agravată de conflictul din Ucraina și de sancțiunile aferente impuse Rusiei, care furnizează metanul necesar pentru producerea aditivului. Unul dintre principalii producători, Yara, și-a închis uzina din Ferrara, care produce 60% din AdBlue consumat în Italia, și uzina din Le Havre, care produc împreună 900.000 de tone de AdBlue pe an.