Organizația europeană de testare Euro NCAP (European New Car Assessment Program, standardul industriei europene pentru evaluarea siguranței autoturismelor, susținut de mai multe guverne europene, inclusiv de UE) a evaluat pentru prima dată siguranța camioanelor grele, iar cele mai bine vândute modele Volvo, FM și FH Aero, au primit amândouă punctajul maxim, de cinci stele, și premiul „City Safe” (Siguranță în Oraș). În plus, FM a avut cel mai bun rezultat general dintre toate modelele testate.
Obiectivele testului pentru camioane au fost condusul în siguranță (monitorizarea ocupanților, vizibilitatea directă și indirectă și asistența – de exemplu, asistență viteză), evitarea coliziunilor (frontale – cu autoturisme, pietoni și bicicliști – la manevre cu viteză redusă și la părăsirea benzii de rulare) și post-coliziune (informații pentru intervenții de urgență).
În cadrul testului, fiecare sistem de siguranță a primit un punctaj, agregat pentru fiecare domeniu, care a fost apoi utilizat pentru a calcula un rating de stele de la 1 la 5, pentru întregul vehicul.
Ratingul Euro NCAP de cinci stele înseamnă că autocamioanele Volvo demonstrează performanțe excelente în domeniile evaluate precum suportul pentru șofer și evitarea coliziunilor, oferind siguranță atât șoferului, cât și celorlalți participanți la trafic. În plus, și FM și FH îndeplinesc așa-numitele criterii City Safe, datorită vizibilității bune și performanțelor sistemelor Volvo de siguranță activă, proiectate să protejeze utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, în situații de trafic urban.
Scopul Euro NCAP este de a extinde gradual obiectivele testului pentru a include și protecția în caz de coliziune, într-o etapă ulterioară, precum și testarea camioanelor din diferite segmente de transport.
Roger Alm, președintele companiei suedeze, se declară mândru de acest rezultat, „care confirmă pentru Volvo Trucks poziția de lider în domeniul siguranței. Siguranța este o valoare fundamentală pentru noi și o piatră de temelie a moștenirii noastre, ne-a ghidat încă de la începuturi și cu fiecare lansare de produs ne facem camioanele și mai sigure.“
Volvo Trucks merge mai departe de cerințele legislației, către viziunea zero accidente în care să fie implicate camioanele sale.
In 2019 se implinesc 60 de ani de cand soferii care conduceau Volvo au folosit pentru prima data centura de siguranta in trei puncte realizata de inginerul Nils Bohlin, si ea este inca cea mai importanta inovatie din lume care permite cresterea sigurantei in trafic, estimarile indicand ca a salvat pana acum peste un milion de vieti. Desi designul centurii lansate in 1959 era patentat, Volvo Trucks a decis sa lase deschis patentul, permitand astfel tuturor celorlalti producatori sa o foloseasca gratuit, o decizie mai degraba neconventionala, care a fost facuta in interesul sigurantei publicului, pentru a se garanta ca fiecare persoana, fie ca merge cu Volvo, fie ca merge cu alta marca de autovehicul, este in siguranta in trafic.
Decizia s-a dovedit benefica pentru intreaga lume, cata vreme nu exista vreun sistem de siguranta care sa se apropie macar de ea in termeni de salvare a vietilor – centura in trei puncte protejand mai multi oameni in accidente de trafic decat orice alt dispozitiv.
Din pacate, numerosi soferi de camion nu o folosesc, ceea ce, asa cum considera Anna Wrige Berling, noul director Volvo Trucks Traffic & Product Safety, este clar o pierdere de vieti, cata vreme statisticile arata ca ar fi mult mai putine accidente cu victime daca toti soferii ar purta centurile. In multe parti ale lumii folosirea lor in camioanele grele este departe de 100%, dar, pe de alta parte, Volvo Trucks Safety Report pe 2017 arata ca jumatate dintre soferii de camion care au decedat in accidente de trafic ar fi supravietuit daca ar fi purtat centura.
Unul dintre motivele principale pentru care nu se foloseste centura este acela ca soferii cred, in mod gresit, ca nu e nevoie de ea in camioane, datorita dimensiunii acestora. Dar in accidente unde se produce rasturnarea autovehiculului centura poate proteja soferul sa nu fie blocat intre camion si sol.
Volvo Trucks are o viziune, aceea de a se ajunge la zero accidente, si crede ca producatorii de camioane, autoritatile din trafic, cei care se ocupa de infrastructura, alti experti si soferii din intreaga lume trebuie sa colaboreze pentru a se ajunge la un trafic mai sigur. Iar Anna Wrige Berling are experienta si in ceea ce priveste siguranta activa, si pasiva, in cadrul departamentului de dezvoltare din Grupul Volvo. In perioada 2008-2013, aceasta a condus echipa Volvo de studiere a accidentelor, care din 1969 investigheaza accidente din trafic la fata locului si compileaza date pentru a le folosi in dezvoltarea de produse, si in plus a reprezentat Volvo in forumuri internationale pe tema sigurantei in trafic si are un rol important in comunicarea ofertei companiei referitoare la siguranta in industria de transport. De curand Anna Wrige Berling a condus si departamentul de management al situatiilor din trafic unde sunt implicate vehicule autonome.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit