Soferii care lucreaza in zonele afectate de coronavirus din Italia se confrunta cu o serie de dificultati si de incertitudini. Potrivit TransportoEuropa, vehiculele comerciale pot intra si iesi liber din Zona Portocalie, insa soferii nu stiu daca atunci cand ies si intra in spatiile restrictionate sau merg acasa, trebuie sa declare autoritatilor locale ca au fost in Zona Portocalie.
Mai mult, seara apare si o dificultate operationala pentru cei care trebuie sa se opreasca in Zona Portocalie pentru odihna, barurile si restaurantele fiind inchise dupa ora 18.00, inclusiv pe autostrazi. Doar unele restaurante, precum Croce Grossa di Piacenza si Paladini di Carisio, ofera posibilitatea de parcare si de a folosi serviciile, toaletele si dusurile, timp de 24 de ore. Mai mult, la inchiderea restaurantului au organizat un serviciu de livrare a mesei in cabina.
O alta problema majora este cea a echipamentelor de protectie personala, in special a manusilor si mastilor. Neexistand vreo dispozitie oficiala, fiecare companie decide singura ce ofera, potrivit normelor de protectie a muncii. Pe 8 martie, Assolombarda a emis indicatii care invitau soferii sa ramana in cabina sau, daca nu este posibil, sa stea la cel putin un metru distanta de personalul de la sol, iar companiilor le recomanda utilizarea documentelor digitale.
Multi soferi au raportat ca, in diferite companii sau curti unde incarca/descarca le era refuzat accesul la toalete, chiar si inainte de infiintarea Zonei Orange. De asemenea, in unele cazuri, a fost restrictionat accesul soferilor la continele companiilor in care anterior erau bineveniti.
In timp ce guvernul austriac anunta amanarea verificarilor asupra pasagerilor vehiculelor care intra in Italia prin pasajele Brenner, Tarvisio si Coccau, Slovenia a anuntat ca va efectua contrale medicale la frontierele cu Italia si va inchidere si trecerile secundare. Deocamdata, guvernul sloven nu a precizat detaliile operationale, care ar putea fi asemanatoare celor austriece, adica verificari pe baza placutelor de inmatriculare, cu atentie speciala pe cele din Lombardia si Veneto. Acest lucru ar putea duce la intarzieri in trecerea frontierei si pentru vehiculele comerciale.
Vehiculele austriece ar fi trebuit sa inceapa controalele pe 9 martie 2020, insa cancelarul austriac Sebastian Kurz a decis amanarea datei, pentru ca organizarea este destul de complexa. Se vorbeste despre un inceput pe frontiera cu Tirolul, de marti, 10 martie, iar in Tarvisio de miercuri, 11 martie, sau joi, 12 martie. Se confirma insa faptul ca aceste controale se vor face pe autostrazi, drumuri nationale si cai ferate, chiar si in pasaje minore, precum Passo Resia si Sillian. Potrivit unor zvonuri, citate de TrasportoEuropa, controalele austriece nu vor viza doar temperatura, ci vor include si un chestionar pentru a cunoaste locul de origine al pasagerilor. Daca provin din Zona Portocalie s-ar putea intampla sa nu poata trece frontiera. Nu este clar daca acest lucru se aplica si in cazul vehiculelor de marfa.