Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Olanda este una dintre țările care au introdus sau planifică deja numeroase zone verzi, în circa 30 de orașe, în care nu se poate sau nu se va mai putea face distribuție decât cu vehicule verzi. Dar, așa cum informează asociația olandeză de transport și logistică TLN, Comitetul de Aprovizionare din Amsterdam (CBA) a primit semnale referitoare la politica privind scutirile aplicate la transportul de mărfuri și autorizațiile de transport, la construcții și mutări, și la faptul că în practică interpretarea legii este diferită de ce s-a urmărit în procesul de elaborare a politicilor de mediu. De aceea CBA, din care face poarte și TLN, a cerut municipalităților un dialog pe tema scutirilor, acordării de autorizații și taxelor.

În CBA, reprezentanții comunității de afaceri lucrează împreună cu municipalitatea pe teme legate de mobilitate și acces în oraș, iar Comitetul poate oferi consultanță, pe baza rapoartelor și semnalelor primite, cu privire la noile reguli pentru vehiculele de 7,5 t, introducerea de zone cu emisii scăzute și Logistica020.

Una dintre cerințele Comitetului este aceea de a se limita cât mai mult povara administrativă pentru firmele de distribuție, deoarece este vorba de o activitate flexibilă, unele operațiuni sunt planificate în ultimul moment, deci ar trebui să se permită trecerea mai multor plăcuțe de înmatriculare, de exemplu, în cererea de aprobare a excepțiilor, pentru că nu se poate ști din timp ce vehicule vor fi folosite într-o anumită zonă. Iar perioada de soluționare a cererilor ar trebui să fie mai scurtă, astfel încât să nu împiedice activitatea firmelor.

În prezent în Amsterdam încărcarea și descărcarea vehiculelor sunt guvernate de reguli stricte, iar monitorizarea respectării lor se face cu seriozitate. Totuși, CBA a primit informații de la comunitatea de afaceri că punerea în aplicare a acestor reguli nu se face mereu consecvent, companiile care au autorizații întâlnind adesea și furnizori care încarcă și descarcă în diverse locuri fără astfel de documente. Iar autoritățile „omit“ să se ocupe de această problemă, pentru că nici nu pot identifica acele firme, în timp ce distribuitorii autorizați sunt verificați periodic pentru a primi scutiri sau documente de acces. Or, Comitetul pledează pentru o punere în aplicare consecventă, astfel încât să existe condiții de concurență echitabile.

În plus, CBA solicită ca și comunicarea să fie mai transparentă, deoarece nu întotdeauna este clar unde se aplică scutiri.

Noile reglementări referitoare la Zonele cu Emisii Scăzute vor elimina peste 50% dintre transportatorii care fac acum distribuție urbană în Barcelona și zonele metropolitane, deoarece încă de la 1 ianuarie 2022 peste 6.000 de vehicule grele care fac logistică și distribuție aici nu vor mai avea acces în respectivele zone. Iar în cazul Barcelonei Zona cu Emisii Scăzute estre una dintre cele mai restrictive din Europa, acoperind și Barcelona, și orașele învecinate.

De aceea Asociația Generală a Transportatorilor din Catalonia (AGTC) și celelalte asociații din domeniu le cer autorităților locale să ia de urgență măsuri care să țină cont și de situația dificilă prin care trece acest domeniul de activitate, din cauza scumpirii necontrolate a carburantului și a problemelor de pe piața vehiculelor comerciale, și se oferă să negocieze cu administrația pentru a apăra interesele transportatorilor. Solicitările lor sunt ca transportul de bunuri pe șosele să fie o parte activă în lupta împotriva schimbărilor climatice, dar în mod realist și fără pagube ireparabile pentru firmele din domeniu, ca toate vehiculele pentru transport de marfă, mai ales cele care au nevoie de autorizație de transport, să fie exceptate de la restricțiile din Zonele cu Emisii Scăzute, și ca administrația să garanteze reconversia acestui sector de activitate în mod progresiv și realist, cu protejarea transportatorilor independenți cu vârsta de peste 60 de ani. În plus, mai este nevoie de un cadru care să dea siguranță legală și să garanteze continuarea activității economice și oferirea de ajutor economic pentru înlocuirea vehiculelor și de un plan strategic de reconversie a acestora, prin omologarea filtrelor și catalizatorilor.

În acest context, așa cum informează federația FENADISMER, sute de transportatori rutieri din Barcelona au protestat sâmbătă, 20 noiembrie, pe străzile din oraș, aceasta fiind doar prima dintr-o suită de manifestări pe care le pregătesc cărăușii împotriva reglementărilor referitoare la Zonele cu Emisii Zero.

Protestatarii acuză faptul că aplicarea noilor restricții nu a fost însoțită de modificări corespunzătoare ale reglementărilor, astfel încât să poată fi aplicate viabil în transporturi, sau de linii de ajutoare pentru înnoirea flotelor, așa cum spusese inițial administrația. Iar criza economică survenită în urma celei sanitare a sporit și mai mult dificultățile în trecerea la un transport sustenabil și de aceea introducerea Zonelor cu Emisii Scăzute este cu atât mai dramatică și va afecta nu numai firmele de distribuție, ci și mii de angajați ai lor și populația în general, câtă vreme aprovizionarea cu bunuri va avea de suferit.