Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Îngrijorare reală sau un nou episod în paranoia (sau propaganda) anti-chineză în creștere în SUA? Această întrebare apare în urma unei anchete publicate pe 5 martie de Wall Street Journal, care dezvăluie îngrijorarea oficialilor Pentagonului american cu privire la macaralele portuare ship-to-shore construite în China de Zpmc și instalate în zeci de porturi de escală (care transportă, de asemenea, echipamente militare) pentru a încărca și descărca nave container.

Ziarul scrie că aceste macarale „deși sunt bine făcute și ieftine, conțin senzori sofisticați care pot înregistra și urmări originea și destinația containerelor, ceea ce trezește temeri că China ar putea dobândi informații despre materialele care sunt transportate în interiorul sau în afara țării pentru a sprijini operațiunile militare americane din întreaga lume”.

Potrivit unui fost înalt oficial de contrainformații, Bill Evanina, macaralele ar putea, de asemenea, să ofere acces de la distanță celor care doresc să perturbe fluxul de mărfuri. Pe scurt, după telecomunicații (cu cazul Huawei), acum sunt echipamentele portuare chinezești care îngrijorează administrația americană, ca un caz de activitate comercială legitimă care ar putea ascunde colectarea de informații.

În timp ce Zpmc nu a comentat articolul, Wall Street Journal relatează că un oficial al ambasadei chineze la Washington a calificat preocupările SUA cu privire la macaralele de la navă la țărm drept o încercare paranoică de a împiedica comerțul și cooperarea economică cu China. Dar acesta ar putea fi doar începutul, deoarece China este, de asemenea, cel mai mare producător mondial de containere și poate că și acestea ar putea ajunge în obiectivul Pentagonului.

Problema este că, pe de o parte, Zpmc este unul dintre cei mai importanți producători mondiali de macarale „ship-to-shore” (care nu mai sunt construite în SUA) și le instalează în porturile americane, precum și în porturile europene (inclusiv în Italia), de aproximativ 20 de ani. Se estimează că această companie deține 70% din piața mondială a macaralelor portuare și că le-a instalat în aproximativ 100 de țări. Surse americane au declarat pentru Wall Street Journal că macaralele de tip „ship-to-shore” ale Zpmc echipează 80% din porturile țării. Cu toate acestea, până în prezent, nicio sursă nu a raportat găsirea vreunui sistem de spionaj în aceste macarale.