Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Facturile „umflate“ pot aduce falimentul

Din ce in ce mai multe companii incearca vigilenta partenerilor cu care lucreaza prin facturarea ori la un alt curs decat ar trebui, ori a unor comisioane suplimentare. Cele mai multe plati suplimentare vin de la service-uri, care ori factureaza servicii neefectuate, ori incearca sa vanda piese de care clientul nu are nevoie. Dar nici furnizorii de combustibil sau de telefonie nu sunt intotdeauna corecti cu emiterea facturilor. Iar la aceste pierderi se adauga si cele date de timpii de asteptare la incarcare, care pot injumatati eficienta pe camion.
 
Potrivit firmelor de transport, pe primul loc in topul celor care factureaza incorect se afla furnizorii de service si piese de schimb, urmati de furnizorii de telefonie. Dar casele de expeditii acuza ca si transportatorii factureaza suplimentar sume fictive, fie ca e vorba de TVA aplicat de doua ori, fie ca e vorba despre alte comisioane nediscutate. Oricum, firmele mici de transport, care folosesc facturi tipizate, au adeseori probleme cu completarea corecta a documentelor: unele nu contin toate detaliile obligatorii, altele contin greseli legate de statutul de firma platitoare sau nu de TVA. 
Insa, si de o parte, si de cealalta, cele mai multe discutii dintre parti vin de la cursul de schimb la care se emit facturile. 
 
Bataie pe cursul valutar
Potrivit codului fiscal, facturile pentru prestari de servicii ar trebui intocmite pana la data de 15 a lunii urmatoare efectuarii serviciului, dar la cursul din ziua efectuarii acestuia. Deoarece se considera ca serviciul este, teoretic, acoperit la valoarea euro din ziua respectiva. Daca este facturat la un alt curs, atunci serviciul este supraevaluat, fara a exista un altul echivalent pentru diferenta de curs valutar. „Daca, de exemplu, transportul are loc pe data de 1 august, factura se poate intocmi pana pe 15 septembrie insa valoarea trebuie sa fie la cursul din 1 august. Aceasta este regula acceptata de controlul de la fisc“, a explicat avocatul George Iacob-Anca. 
Daca partile contractuale decid altfel, exceptiile agreate trebuie trecute in contract si, astfel, nu vor fi nici probleme la un eventual control fiscal. De exemplu, se poate factura un avans pentru un serviciu de transport si se poate preciza in contract termenul la care se va factura valoarea finala. Sau se poate stabili o data fixa de facturare, de exemplu, la descarcare. 
De asemenea, si facturile in euro trebuie inregistrate in contabilitate in lei la cursul valutar din ziua efectuarii serviciului, si nu a emiterii facturii. Iar la incasare se inregistreaza valoarea la data incasarii si se face diferenta de curs valutar fata de prima inregistrare. „Sunt destul de multe litigii intre transportatori si beneficiari legate de diferenta de curs valutar, pentru ca factureaza cu cateva zile mai tarziu ca sa mai castige putin la cursul valutar. Au fost si cazuri de transportatori care vroiau sa publice pe bursa drept incident de plata o diferenta de 5-6 lei. Altii comenteaza ca li se plateste …

Articole similare