Transportatorii romani pot avea multe lipsuri, insa categoric inventivitatea nu se afla pe lista. Loviti din plin din toate partile de la scaderea tarifului si a volumului de marfa pana la cresterea costurilor, transportatorii sunt nevoiti sa apeleze la tot felul de tertipuri pentru a castiga cateva ore de condus la fiecare cursa. Una dintre procedurile la care apeleaza este foaia de concediu.
Tocmai de aceea, multe state europene nu mai accepta foile de concediu ale soferilor romani. „In Bulgaria, soferii romani respecta timpii de conducere si odihna, insa in Turcia se merge cu foaie de concediu, deoarece autoritatile turcesti nu sunt conectate la sistemul de control european“, ne-a povestit un transportator. Aceste cazuri apar frecvent mai ales ca, din cauza cozilor care se formeaza la frontiera ca urmare a controalelor vamale, se intampla ca soferii sa ramana blocati in vama si mai bine de 20 de ore.
Aceste sisteme de eludare a timpilor de conducere si odihna nu ar trebui insa incurajate de companiile de transport, chiar daca de multe ori soferii sunt cei care insista pentru a le oferi posibilitatea de a reduce, astfel, timpul alocat curselor. Si asta pentru ca, in cazul unui control, amenda platita nu justifica cele cateva ore castigate. Multe tari au apelat deja la comisii mixte de control – Germania, Anglia – pentru eradicarea fenomenului.
Soferul unui transportator roman a fost prins intrunul dintre statele europene circuland cu foaie de concediu falsa si a fost sanctionat cu sase luni de inchisoare pentru fals si uz de fals. In astfel de cazuri, camionul ajunge in custodia politiei, urmand sa fie vandut in sase luni, ca modalitate de plata pentru uzul de fals. Chiar daca acest caz a avut un final fericit, pentru ca transportatorul roman a avut castig de cauza in cadrul procesului, fenomenul „foilor de concediu“ nu trebuie incurajat.