Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se „negociaza“ transportul judetean

Anul acesta a inceput in forta pentru transportul de persoane, reprezentantii autoritatilor implicate in organizarea si coordonarea acestui segment demarand inca din ianuarie discutiile pentru crearea unui nou cadru legislativ, mai bun decat precedentul. Cum ultimul program de transport, atribuit in 2008, a generat atatea probleme la nivel judetean (suprapuneri de curse, infiintarea abuziva de rute noi peste linii deja existente si castigate de operatori), presiunile pentru a schimba ceva pana la licitatia urmatoare sunt mari.
 

In plus, peste toate neajunsurile, criza economica si reducerea numarului de calatori i-au afectat mult pe carausi, acestia asteptand o lege coerenta in transporturi, care sa nu se bata cap in cap pe diferitele nivele de acoperire – transport interjudetean, judetean, local.
In ianuarie, Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) a prezentat o prima forma a proiectului de modificare a legii 92/2007, care a stat la baza celor mai multe dispute si a creat cele mai multe neclaritati. Cea mai importanta prevedere este ca procesul de descentralizare a transportului judetean sa continue, acesta urmand sa fie preluat si gestionat in totalitate la nivelul Consiliilor Judetene. Autoritatea Rutiera Romana (ARR) ar fi astfel scoasa definitiv din schema si inclusiv licentele de traseu pentru urmatorul program de transport ar urma sa fie eliberate tot de catre Consiliile Judetene. Desi reprezentantii MAI sunt increzatori in adoptarea noilor modificari ale legii, Ministerul Transporturilor si ARR s-ar putea sa nu renunte atat de usor, mai ales ca multi operatori s-au declarat nemultumiti de trecerea transportului judetean in subordinea MAI si a Consiliilor Judetene si au trimis catre ARR numeroase note prin care au solicitat preluarea din nou a acestui segment. De altfel, la sfarsitul anului trecut, directorul general ARR, Iancu Craciunoiu, ne-a declarat ca se pregateste o noua forma si pentru legea transporturilor, iar unul dintre punctele atinse este tocmai transportul judetean.
Cum se va rezolva aceasta problema si cine va avea castig de cauza ramane de vazut. Cert este ca, la jumatatea lui februarie, reprezentantii MAI responsabili de proiectul de modificare a legii 92 au invitat la discutii Ministerul Transporturilor si ARR, cu scopul gasirii celei mai bune formule legislative. Potrivit MAI, principala problema este armonizarea legii 92 si a ordinului 1892, precum si a celor doua programe de transport, judetean si interjudetean.
De altfel, indiferent cine va ramane in final cu traseele judetene, prioritatea este sa nu mai existe suprapuneri la nivel de curse si plecari aproape concomitent sau la interval de cinci minute unele de altele. Traseele interjudetene, fiind pe distante mai lungi, ar trebui sa aiba prioritate, iar planificarea curselor judetene ar trebui facuta in functie de primele. Pentru a nu exista suspiciuni, MAI a propus ca aceasta coordonare intre programele de transport sa se faca automat, printr-un soft ASSI, astfel incat sa nu existe suspiciuni si acuzatii de parti-prix de vreo parte sau alta.
Sarcina MAI nu este oricum usoara, pentru ca mai ramane de rezolvat problema acuzelor de coruptie si fraude de la nivel local. Au fost operatori, in diferite zone din tara, care, in urma ultimei licitatii, si-au sustinut cauza in instanta si au castigat. Dovada ca unele trasee sau curse nu au fost atribuite chiar corect. Iar principala provocare a legii transportului public este de a preveni abuzurile si de a reglementa competenta Consiliilor Judetene in a acorda subventii sau a infiinta noi trasee.

Articole similare