AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Un „nu“ hotarat importurilor de SH-uri

Doar una din patru masini inmatriculate in Romania este noua si 56% din vehiculele provenite din afara tarii au peste 10 ani vechime, potrivit lui Brent Valmar, vicepresedintele APIA. Acesta a cerut premierului Emil Boc, in conferinta Mediafax talks about Auto Industry, de la sfarsitul lui aprilie, sa impuna o limita de o masina second-hand/an pentru persoanele fizice si instituirea obligatiei de plata a TVA pentru acestea, cu scopul de a descuraja importul de vehicule rulate si a sustine productia autohtona si comercializarea de unitati noi.
 

Vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile a mai aratat ca 35% din vehiculele rulate importate au o varsta cuprinsa intre patru si 10 ani si 9% au mai putin de patru ani.
In intervalul ianuarie-martie 2010, raportul de masini noi la unitati second-hand este de 1/4, adica 8.819 unitati noi la 35.414 automobile rulate. „Pe langa faptul ca importul de masini second-hand reprezinta un mare grad de evaziune fiscala, acest fenomen este si unul din principalii factori care au determinat scaderea vanzarilor de vehicule noi”, a spus Valmar, care a adaugat ca neplata impozitelor si taxelor aferente comertului cu autovehicule rulate importate de catre persoane fizice neautorizate inseamna, de asemenea, si pierderi importante la bugetul de stat.

Si in cazul inmatricularilor de vehicule comerciale usoare si grele efectuate in primele trei luni ale acestui an, numarul celor rulate a fost mult superior: 2.780, fata de 1.088 noi. Situatia a fost usor diferita la inmatricularile de minibus si bus, unde s-au inregistrat 177 de vehicule noi, fata de 151 rulate.
Reprezentantul APIA a mai declarat ca a solicitat schimbarea legislatiei privind vehiculele rulate, astfel incat si persoanele fizice sa fie obligate la plata TVA si prezentarea actului doveditor de transfer de posesie – factura sau contract – din tara de origine, ca in cazul firmelor care au acest obiect de activitate. De asemenea, Valmar a mai propus introducerea obligativitatii inscrierii in cartea de identitate a vehiculului a fiecarui proprietar succesiv, precum si reglementarea targurilor de autoturisme. „In ceea ce priveste comertul cu autovehicule, credem ca ar trebui sa se faca doar de catre operatorii economici acreditati pentru aceasta activitate.“
In afara de criza financiara, vicepresedintele APIA a mai nominalizat si mentinerea nedeductibilitatii TVA in domeniu, accesul dificil la creditare si impunerea taxei de poluare la masinile cu motorizare Euro 4, drept cauze care duc la diminuarea pietei de vehicule noi.

Estimarea pentru 2010, revizuita la 100.000 de unitati
Vicepresedintele APIA este astfel de parere ca va fi foarte dificil de atins nivelul estimat la inceputul acestui an, de 115.000 de unitati noi vandute, si ca cel mai probabil in 2010 se vor comercializa in jur de 100.000 de masini. Noua prognoza se bazeaza pe evolutia din primul trimestru al acestui an, cand nici macar demararea programului „Rabla” nu a schimbat tendinta negativa a pietei, astfel ca vanzarile de vehicule se vor diminua in continuare din cauza crizei, dar si ca urmare a nedeductibilitatii TVA si a lipsei de finantare.

Speranta sta totusi in programul Rabla
„Singura raza de speranta a pietei de autoturisme noi sta in programul de reinnoire a parcului auto”, a spus Valmar. Inmatricularile de autoturisme noi in martie au fost cu 50% mai mici decat in luna similara din 2009, insa au crescut cu 51% fata de februarie, la 4.027 de unitati.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca spera ca in acest an producatorii si importatorii de vehicule noi din tara sa vanda 55.000 de unitati datorita programului Rabla. Acesta a remarcat, pe langa importanta economica a programului, si latura benefica in ceea ce priveste mediul. „Sunt studii care arata ca 12% din poluarea aerului la nivel european provine de la masini. Astfel, s-a pus problema reducerii acestui cuantum. Programul de reinnoire a parcului auto este una dintre metode, cea de-a doua problema pe care trebuie sa o rezolvam fiind infrastructura”, a mai declarat ministrul.
Guvernul a aprobat extinderea programului Rabla cu inca 50.000 de tichete, numarul total al acestora ajungand la 160.000, cu o valoare de 608 milioane de lei, bani care provin, potrivit lui Laszlo Borbely, din Fondul de Mediu. Conform datelor prezentate de Brent Valmar, pana la sfarsitul lui martie, aproximativ 70.000 de masini au fost casate, varsta medie a acestora fiind de 20 de ani. Au fost cumparate circa 12.300 de autovehicule cu o medie de pret/ unitate de 10.000 de euro, suma incluzand si TVA.
Ministrul mediului a declarat ca programul de reinnoire a parcului auto a contribuit decisiv la cresterea numarului de autovehicule noi comercializate pana acum in 2010. „In primele doua luni, atunci cand programul nu fusese demarat, s-au vandut 4.000 de masini noi, iar in urmatoarele doua luni, numai prin programul Rabla s-au vandut 12.300 de masini. Mi se pare un lucru important”, a mai spus Borbely.

Taxa auto s-ar putea modifica din 2011
Ministrul mediului a declarat ca se ia in calcul o eventuala modificare a taxei auto, care ar putea intra in vigoare anul viitor. El a adaugat ca un raspuns clar in acest sens va veni pana la sfarsitul lui iunie si ca schimbarea in modul de calcul al taxei se va baza pe principiul „poluatorul plateste”, asa cum se practica la nivel european, adica aceasta va fi estimata in functie de gradul de poluare. „Vrem sa anuntam din timp eventuala modificare a taxei auto, de aceea ne-am propus ca, pana la sfarsitul lui iunie, sa spunem daca, din 2011, se va modifica modul de calcul si cum anume va arata aceasta”, a mai declarat ministrul Borbely. De asemenea, premierul Boc a anuntat ca a fost deja format un grup de lucru interministerial care va dezbate posibilitatea modificarii taxei auto impreuna cu mediul de afaceri din industrie.

Boc vrea masina electrica „made in Romania”
Premierul a mai anuntat ca se va dezbate si strategia Romaniei in ceea ce priveste fabricarea automobilului electric. Acesta a facut o paralela intre evolutia computerelor si cea a automobilelor, pentru a arata ca multe lucruri care nu pareau posibile in trecut din punct de vedere tehnologic s-au realizat intre timp, si la fel se va intampla si cu masina electrica. „Sunt convins ca si aici tehnologia va evolua in cativa ani, iar automobilul electric nu va fi doar o idee nastrusnica, ci un lucru real, impus atat de nevoile vietii de zi cu zi, cat si de resursele planetei si, nu in ultimul rand, de protectia mediului”, a declarat premierul, care a adaugat ca, in timp, pretul vehiculelor de acest tip va deveni accesibil, iar noua tehnologie va stimula si alte activitati economice, cum este realizarea infrastructurii necesare sustinerii masinilor electrice. Premierul este de parere ca un astfel de scenariu este realizabil in Romania si a dat exemplul Spaniei, stat care acorda prime in valoare de 6.000 de euro la achizitionarea de vehicule electrice, pentru ca pretul sa fie competitiv cu cel al masinilor conventionale si, implicit, sa fie incurajata raspandirea lor. 

Articole similare