Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata a „impus“ deschiderea unei fabrici de AdBlue

Necesar functionarii vehiculelor utilitare diesel Euro 4, 5 si 6, produsul AdBlue, alcatuit intr-o proportie medie de 32,5% din solutie de uree si restul din apa de o anumita calitate, intervine prin tehnologia SCR in reducerea, pana la neutralizare, a emisiilor nocive ale gazelor de esapament, respectiv a oxizilor de azot si pulberilor fine (particule de funingine) in atmosfera. Introducerea pe piata a acestor camioane cu catalizator, si ulterior si a utilajelor agricole, a facut aproape „obligatorie“ aparitia si pe piata romaneasca a unei fabrici de AdBlue, inca din 2005. Locatia aleasa atunci de Amochim International, care are drept actionar societatea Alchem AG (Elvetia), cu licenta de fabricatie de la Federatia Constructorilor de Automobile din Germania (VDA), a fost Slobozia, profitand de proximitatea fabricii de uree de la care se face aprovizionarea cu materie prima lichida direct prin conducte, iar in varianta solida cu ajutorul stivuitoarelor.
 

Desi firma a fost infiintata in 2005 si productia a demarat in 2006, intrarea pe piata cu AdBlue s-a facut in 2007. Dat fiind faptul ca piata de transport inregistra un boom si inca nu aparusera in Romania distribuitorii externi, vanzarile au atins un maxim in 2008, dupa cum afirma Loredana Danila, director general al AmochimInternational, mentionand ca in acea perioada s-a incercat chiar si diversificarea produselor. „Pentru ca legislatia prevedea ca, incepand cu 2006, 2% din consumul de combustibil sa fie bio-etanol in cazul benzinei si bio-diesel in cazul motorinei si mai apoi sa creasca anual acest procent, am facut investitii pentru producerea de bio-etanol. Insa legislatia nu s-a aplicat si atunci am fost nevoiti sa renuntam la aceasta initiativa.“

Agricultura va absorbi in curand mai mult AdBlue decat transportul
Incepand cu 2009, vanzarile au inregistrat usoare scaderi, contractarea sectorului de transport fiind insa compensata, intr-o anumita masura, de nevoia de utilizare a AdBlue si pentru utilajele agricole. „Consumul de AdBlue echivaleaza cu circa 5% din consumul de motorina, la camioane, si cu 7% la utilajele agricole. De exemplu, un rezervor de camion de 50-60 l de AdBlue este suficient pentru parcurgerea unei distante de aproximativ 2.000 km“, a explicat Loredana Danila, subliniind ca egalitatea dintre agricultura si transport in ceea ce priveste vanzarile se va rupe in curand in favoarea agriculturii. „Ne bazam mai mult pe agricultura, chiar daca dimensiunile clientilor din sector sunt mai mici.“
Consumul de AdBlue din sectorul transportului a fost afectat si de introducerea emulatoarelor sau a altor sisteme de fraudare, ceea ce in agricultura nu s-a mai putut aplica, producatorii de utilaje fiind cu un pas inainte. „Incepand cu 2011 se simte scaderea. S-au gasit mai multe metode de fraudare, insa clientii nu inteleg ca, desi isi scad costurile pe termen scurt, isi strica masinile“, a punctat Loredana Danila, subliniind ca a organizat mereu campanii de informare a clientilor, observand pe piata produse contrafacute.
Au existat chiar clienti banuitori, care au venit la teste, de exemplu, cu o mostra de AdBlue cumparat de la o pompa de pe autostrada. Testele au aratat ca, in loc de media recomandata de 32,5% uree, acesta continea doar 1,5%, iar restul era apa. „Parca s-au mai redus aceste cazuri, mai ales ca si clientii au devenit mai atenti de cand in Europa se fac analizele in trafic ale gazelor emise.”

Un fel de distributie piramidala
Capacitatea de productie a fabricii de la Slobozia este de 450.000 l/luna, insa acum fabricarea se face in principal pe baza cererilor, plus o rezerva permanenta de stoc. „In total producem circa 250.000 l pe luna. In primele sase luni ale lui 2017 am inregistrat o usoara scadere, cu 30.000-40.000 l, fata de perioada similara a anului trecut, in principal din cauza vremii nefavorabile agriculturii. Insa acum ne asteptam sa recuperam aceasta scadere, astfel incat la sfarsitul anului cresterea vanzarilor sa fie de minimum 5%, mai ales ca in 2016 majorarea a fost de 4,5% fata de 2015“, a mai spus directorul general al Amochim.
Ca sezonalitate a vanzarilor, varfurile sunt intre iunie si octombrie, iar minimul in decembrie-februarie, perioada in care sunt alcatuite stocurile. Productia nu se face in flux continuu, ci in functie de necesitati, lucrandu-se intr-un singur schimb. „Piata e destul de previzibila acum, deci usor de estimat nevoia de productie.“
Daca pana acum un an si jumatate o parte din AdBlue produs la Amochim ajungea la export in Turcia si Republica Moldova, in prezent singura piata de desfacere este cea autohtona, unde producatorul a ajuns la circa 350 de clienti activi, comparativ cu anii de varf, in care numarul acestora era dublu. „Unii transportatori au disparut de pe piata, iar altii au iesit cu masinile noi, care folosesc AdBlue, in Comunitate“, a punctat directorul companiei ialomitene, subliniind ca distributia se face prin forte proprii, direct catre utilizatorul final si, mai nou, prin unele benzinarii. Insa multi se aprovizioneaza direct de la fabrica, iar restul tarii este usor acoperit cu ajutorul a circa 20 de clienti care, contra unor sume sau a unor discounturi, depoziteaza si distribuie mai departe marfa.

Articole similare

Ad