Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Afaceri pe roti” si pe timp de criza

La numai cateva luni dupa incheierea colaborarii cu F.X.Meiller, grupul de firme Autoconstruct a anuntat semnarea unui nou contract de reprezentare in Romania a producatorului german de suprastructuri basculabile Dautel. Contractul prevede si posibilitatea montajului suprastructurilor Dautel in service-ul Autoconstruct de langa Campulung Muscel. Anuntul a coincis cu aniversarea a cinci ani de la deschiderea service-ului din Otopeni si cu lansarea unui site nou, sub mottoul „Afaceri pe roti”, concept sustinut de largirea gamei de produse.
 

Criza economica a creat dificultati nu numai firmelor de transport, ci si dealerilor de autovehicule, care s-au confruntat cu scaderi devastatoare ale vanzarilor. Dealerii s-au adaptat la noile conditii, atacand si alte segmente de activitate: service, montaj si chiar… transport.
Viorel Rusu, directorul general Autoconstruct, a anuntat luna trecuta ca portofoliul de produse al firmei nu s-a schimbat: basculantele Meiller au fost inlocuite cu cele Dautel, in timp ce partenerii consacrati, ca Faymonville, Müller-Mitteltal sau EmiTecno Due, raman in continuare sub contract, alaturi de altii noi, cum ar fi CTS Servis (producator ceh de auto-incarcatoare cu carlig pentru containere) sau Bodex (un producator polonez, apreciat pentru calitatea semiremorcilor pentru transportul cerealelor).
„Dautel este un reper de calitate in randul furnizorilor de suprastructuri basculabile din Germania, detinand peste 70% din piata locala a obloanelor ridicatoare ale masinilor de distributie. Acum, prin colaborarea cu Autoconstruct, o firma deja cu experienta in impunerea de branduri pe piata de profil, doresc sa devina cunoscuti si pe piata din Romania, inclusiv cu lifturile hidraulice”, a declarat Viorel Rusu.

Afacere adaptata la piata
Pe baza experientei de pana acum, echipa Autoconstruct intentioneaza sa-si adapteze produsele la dorintele clientilor si la posibilitatile actuale de finantare.
„Nu dorim sa fim doar locomotiva unei anumite marci. Data fiind situatia actuala a pietei, este mai important sa ne axam pe dorintele clientului decat pe o marca anume.
Ca atare, in ultima perioada ne-am orientat eforturile pe mai multe directii, intre care extinderea gamei, alaturi de promovarea produselor second-hand, care inainte nu erau primordiale. Vom acorda, ca si pana acum, o importanta deosebita activitatii de service”, a declarat Nicu Gidei, directorul executiv al companiei. Acesta considera ca intr-o astfel de perioada in care o parte dintre clienti solicita utilaje sau vehicule folosite, este necesar ca Autoconstruct sa le ofere acestora suport, service si piese de schimb, chiar si dupa vanzare, nu numai in locatia de la Otopeni, ci si in cea de langa Campulung Muscel.
In ultimele sase luni structura locatiei de la Campulung s-a modificat astfel incat sa fie capabila sa ofere servicii de reparatii atat pentru camioane, remorci si semiremorci, cat si pentru autoturisme. In plus, va fi extinsa si gama de vehicule ce vor fi montate in aceasta locatie. „Dorim sa facem la Campulung un pol de service pentru intreaga regiune, nu numai pentru vehiculele grele, ci chiar si pentru autoturisme”, a declarat Nicu Gidei. Directorul tehnic, Silviu Militaru, a completat: „in momentul de fata construim singura statie ITP din zona pentru camioane si o cabina de vopsit de 16,5 m, de asemenea unica in zona, ce va permite inclusiv vopsirea vehiculelor lungi”.
La sfarsitul lui 2008 grupul de firme Autoconstruct avea circa 100 de angajati, la sfarsitul lui 2009, maximum 50. Acum sunt circa 80 de angajati, pentru care s-a amenajat un teren de fotbal la sediul firmei din Valea Mare, in apropiere de Campulung.

Stocurile, lichidate de straini
Montajul suprastructurilor se realizeaza numai in locatia de la Campulung. „Daca inainte montajul reprezenta 90% din afacere, anul acesta au fost foarte putine solicitari. In schimb, s-a cerut foarte mult montajul de autospeciale (gunoiere, vidanje, pluguri, sararite)”, a punctat Militaru. Suprastructurile basculabile de la Dautel se vor monta tot la Campulung, insa doar cand cererea va creste, probabil dupa ce se vor lichida stocurile de la dealerii de camioane, cum ar fi MAN sau Iveco.
„Am observat ca stocurile din Romania au inceput sa se subtieze. Din fericire, au venit strainii si le-au cumparat, pentru ca altfel, doar cu clientii autohtoni, ar fi durat prea mult. Anul acesta, din parcurile de vehicule second-hand din tara, majoritatea provenita din reposesii, peste 60-70% din vehicule au plecat in afara Romaniei. Aproape ca ajungem la situatii hilare, in care singurele achizitii sunt cele de camioane fabricate acum trei ani, in proportie de 99%”, a spus Viorel Rusu.
In opinia directorului general, in momentul de fata se cer masini de distributie, transport de lunga distanta si vehicule specializate, de la frigorifice la comunale sau pentru servicii publice, finantate pe bani europeni. De asemenea, se incearca in continuare promovarea suprastructurilor interschimbabile, chiar daca din gama Meiller nu s-a vandut niciuna. „Cu Dautel poate vom avea mai mult succes pe acest segment. Clientii sunt reticenti pentru ca sunt scumpe, dar, in situatia actuala poate ca se vor gandi mai bine, caci si sasiul auto e scump. In plus, costurile de intretinere si operare devin importante si ele. In Germania exista multe firme care isi cumpara un sasiu interschimbabil si pun pe aceeasi masina doua sau trei suprastructuri, schimbul putandu-se realiza doar de catre sofer, intr-un minut si jumatate”, a precizat Viorel Rusu.

Second-hand-urile ating o pondere de 50%
Stocurile de vehicule second-hand detinute de Autoconstruct provin in majoritate din tara, insa, daca un client solicita altceva, produsul poate fi adus din strainatate, mai ales ca in ultima perioada s-a constatat o crestere serioasa a solicitarilor de astfel de vehicule. „Daca in urma cu ceva vreme doar 1% din vehiculele comercializate de Autoconstruct erau second-hand, acum acestea reprezinta mai mult de 50%”, a estimat Viorel Rusu.
In momentul de fata, Autoconstruct detine pe stoc circa 40 de semiremorci, precum si piese in valoare de 200.000 de euro. Iar sub contracte de garantie mai sunt foarte putine vehicule, pentru ca anul trecut nu s-au vandut nici 100 de semiremorci, mult mai putin fata de anul anterior (700), sau fata de acum doi ani (1.000). In compensatie, am dezvoltat alte ramuri cu alte produse, si, ca atare, speram ca intr-un an si jumatate sa ajungem la o cifra de afaceri apropiata de cea inregistrata in 2007-2008, chiar daca aceasta suma nu va fi realizata doar din vanzari. Anul acesta probabil ca vom ajunge la o cifra de afaceri de circa 40-50% din cea din 2008”, a mai spus Rusu.

Transportul international sprijina afacerea
Daca in urma cu ceva vreme Autoconstruct avea activitati de transport international mai mult in interes propriu, in prezent acest domeniu a fost extins, lucrand in principal pentru terti, cu o flota ce ofera inclusiv transport frigorific.
„Situatia de criza ne-a obligat sa facem aproape orice, de la confectii metalice la service de turisme”, a declarat Viorel Rusu.
„La inceput, camioanele erau utilizate pentru transportul suprastructurilor si al remorcilor noastre, dar, pentru ca unele erau inca in leasing, a trebuit sa gasim o solutie. Atunci am cumparat semiremorci cu prelata care au intrat intr-un circuit si, vazand ca functioneaza, am cumparat mai multe. Astfel am ajuns in prezent sa detinem 15 ansambluri tractor+semiremorca cu prelata care lucreaza doar 5% pentru nevoile noastre proprii, iar restul pentru terti”, a adaugat directorul general Autoconstruct.
In opinia lui Viorel Rusu, tarifele de transport s-au mentinut fata de acum doi ani. „Poate au crescut cu 5%, maximum 10%, dat fiind faptul ca foarte multe firme de transport s-au inchis sau au inapoiat masinile. In plus, cu masini noi nu este prea rentabil sa faci transport, dar se gasesc multe second-hand-uri nu prea vechi, la 40% din pretul de nou, si atunci merita”, a mai spus directorul general al companiei.
In prezent, activitatea de transport international, in special pe Germania, realizeaza circa 15% din cifra de afaceri a Autoconstruct, in timp ce activitatea de service reprezinta 20%. Vanzarile de autovehicule au scazut, in schimb, la cel mult 65%, de la circa 93%, in trecut.

„Afaceri(le) pe roti” merg „ca unse”
Noul site al firmei, promovat cu aceasta ocazie, este usor de accesat, fiind rezultatul muncii de echipa si al ideilor reiesite din anii de experienta in domeniu.
Conceptul „Afaceri pe roti” arata ca, pe langa produsele comercializate initial, gama a fost completata cu unele noi pentru a acoperi toate pietele din domeniul vehiculelor specializate. „Noul slogan arata esenta orientarii noastre. Trebuie sa avem capacitatea de a oferi orice afacere potentiala pe roti”, a declarat Adrian Enache, director de vanzari la Autoconstruct. In momentul de fata, gama de produse se extinde la trailere, masini frigorifice, vehicule pentru activitati comunale, basculante si chiar macarale. Pe site, fiecare produs are optiunea de „vehicul nou” sau „vehicul rulat”, mai ales ca piata second-hand a luat amploare in ultimii doi ani. „Ne-am aliniat cerintelor pietei si speram ca feedback-ul din partea clientilor in ceea ce priveste acest proiect sa fie pozitiv si sa fim perceputi ca profesionisti in montajul si comercializarea vehiculelor specializate”, a mai spus Adrian Enache.

Articole similare