Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Transportatorii care lucreaza in Comunitate risca sa-si piarda identitatea.“

In timp ce transportatorii care lucreaza in Comunitate se plang de lipsa soferilor si de tarifele care nu cresc proportional cu scumpirea unor componente ale costului/km si mai stau si cu sufletul la gura, blocandu-si dezvoltarea de teama necunoscutului, in asteptarea noutatilor pe care le va aduce Pachetul Mobilitate, operatorii care au identificat o activitate de nisa, s-au informat foarte bine in legatura cu oportunitatile pe care le-ar putea oferi piata si au cautat sa ofere calitate si seriozitate isi continua dezvoltarea. Este si cazul Vio Trans Grup, firma al carei proprietar, Viorel Angelescu, este de parere ca cei mai multi transportatori romani care lucreaza in Comunitate isi pierd identitatea, muncind pentru clienti care vor renunta la ei in favoarea altora mai ieftini, dupa cum poate si ei, la randul lor, au castigat acei clienti oferind un tarif mai mic decat furnizorii de dinainte.


Pe de alta parte, „pentru noi lucrurile merg pe un fagas normal“, spune Viorel Angelescu. Reamintim ca firma damboviteana, care a aniversat 18 ani de activitate, s-a remarcat initial prin faptul ca a preferat sa lucreze in Balcani, mai ales in Grecia, si nu in vestul Europei, ca majoritatea operatorilor romani. In 2014 a abordat un alt segment ingust, de data aceasta mai exclusivist, acela al transportului de marfuri de valoare, si a inceput astfel sa se deschida si spre vest, in 2018 a dat in folosinta un depozit propriu de 2.000 m2, completand astfel serviciile de transport oferite clientilor, iar printre planurile pentru perioada imediat urmatoare se numara construirea unui alt centru, de 10.000 m2, autorizat TAPA FSR, si achizitionarea unor masini mici de distributie, pentru a acoperi astfel intregul lant logistic. In paralel, dar intr-o locatie din Ploiesti, continua sa se dezvolte service-ul autorizat Schmitz Cargobull, in care s-a investit in primul rand pentru flota proprie, dupa cum tot in primul rand pentru flota proprie s-a deschis si atelierul de langa Targoviste.

100 de camioane la final de 2020, toate pentru transport de valori
In opinia lui Viorel Angelescu, la o flota similara celei pe care o are Vio Trans Grup nici nu e posibil sa nu existe si un service propriu, unde reparatiile sa se poata face repede. Compania dispune de 191 de camioane de 20 t, din care 60 proprii si restul ale unor subcontractori dedicati. Dintre vehiculele proprii, 27 de unitati, toate Scania, au fost cumparate in 2018 pentru innoirea unei parti din flota. Iar in 2019 compania isi propune sa cumpere 30 de Volvo – marca pe care a detinut-o cu predilectie pana acum si al carei model pentru transport pe distante lungi a ajuns la maturitate – din care 20 pentru extindere si 10 pentru intinerirea parcului auto, a carui medie de varsta se doreste a fi mentinuta sub cinci ani.
Planul, asa cum explica proprietarul companiei, este ca la final de 2020 flota proprie sa numere 100 de camioane de 20 t, toate pentru transport de valori.
„Acoperim in continuare si Grecia, care reprezinta 80% din volumul total de activitate“, explica Viorel Angelescu, „desi am pierdut cumva din cota, dupa calculele noastre, incepand din 2017, deoarece am considerat ca tara trecea printr-o criza majora si nu se justifica sa crestem capacitatea in zona. Pe de alta parte, am inceput sa facem si pe aceasta relatie transport specializat.“

Soferii incurajati sa lucreze pe cont propriu, o solutie reala pentru criza de personal
Chiar daca intre timp interesul sau se indreapta mai ales spre piata marfurilor de valoare, Vio Trans Grup poate acoperi oricand cererile de transport pe relatia Grecia, prin subcontractori dedicati, fosti soferi ai firmei, care au fost incurajati sa cumpere camioane si sa lucreze pe cont propriu si sprijiniti sa se dezvolte, deoarece, asa cum continua sa creada Viorel Angelescu, este cea mai buna solutie la criza de conducatori auto.
Insa nici cele 60 de camioane proprii nu duc lipsa de soferi, ba chiar exista soferi in plus, pentru ca „am ales politica vestului si ii platesc corect, la zi, cu atat mai mult cu cat tarifele in transportul de marfuri de valoare sunt mai bune, deci ne putem permite“.
Firma are si un angajat care se ocupa de managementul flotei, dar care face mai mult consiliere psihologica, si acesta a imprumutat din Olanda o solutie ce a existat de altfel in trecut si in Romania: sporul de fidelitate, de vechime in cadrul companiei, care este de 50 de euro/luna pentru fiecare an petrecut in Vio Trans Grup. „Astfel, soferii nostri se gandesc mult inainte sa plece la alte firme.“
Operatorul dambovitean nu are decat curse tur-retur sau cel mult triunghiulatii – daca din tara de descarcare nu sunt marfuri pentru Romania se incarca pentru Grecia si de acolo masinile vin acasa – iar statele de plata reflecta corect munca fiecarui sofer, cu ore suplimentare, ore de noapte, sarbatori. Unii dintre angajati au plecat la un moment dat sa lucreze in Comunitate, dar dupa o vreme au ales sa se intoarca pentru ca, desi au castigat mai mult decat in Romania, au constatat ca au facut mai mult rau familiei stand atat de mult timp departe de casa. Si, daca a fost vorba de oameni buni si stabili, au fost reprimiti la Vio Trans Grup, insa per ansamblu doar 20% din cei care au plecat si au dorit sa revina au mai gasit aici o usa deschisa.

Volumul de transport de valori s-a dublat de la un an la altul
Din 2014, de cand Vio Trans Grup a inceput sa faca transport de marfuri de valoare, avand certificare TAPA, volumele pe acest segment de activitate s-au dublat de la an la an, tendinta care va continua, din moment ce de curand compania si-a mai adaugat in portofoliu un client cu contract stabil. Este, asa cum declara Viorel Angelescu, un domeniu in care relatiile sunt facute sa dureze mult timp, in care, daca transportatorul nu face greseli si isi onoreaza angajamentele, este mentinut, iar negocierile nu se poarta, ca la transport de marfuri generale, cu clientul pe pozitie de forta, ci ca intre parteneri. „Este o lume foarte mica, foarte inchisa, toti se cunosc bine intre ei, iar noi avem deja o carte de vizita, pentru ca am performat in domeniu. De exemplu, avand multe curse spre Bratislava, am vrut sa-i facem o oferta unei mari companii din Slovacia, iar in timpul discutiilor s-a dovedit ca stia mai multe despre noi decat voiam eu sa spun.“
La inceputul lui 2019 s-a intamplat pentru prima data ca un camion al Vio Trans Grup sa ajunga in Suedia, dupa ce in 2018 firma a ajuns pentru prima data in Danemarca. Este vorba de un proiect nou, pentru unul dintre clientii de transport de valori care avea inainte un alt furnizor, cu tarife mult mai mari. Vio Trans Grup nu are deocamdata in aceasta tara o relatie care sa-i asigure si marfuri de retur, dar fie va apela pentru asta la operatori logistici, fie camioanele vor veni descarcate pana in Polonia si vor lua marfa de acolo.

Transportatorii romani ar trebui sa fie mai hotarati…
Viorel Angelescu este de parere ca mai este loc pe piata marfurilor de valoare, dar problema noastra, a romanilor, este ca lasam firmele straine sa vina aici si sa faca jocurile, ceea ce sigur ca ne dezavantajeaza. „Romania era recunoscuta pentru oameni determinati, si asa ar trebui sa fie si de acum inainte. Transportatorii polonezi, cu cat le este mai ingradit accesul la un client strain, cu atat sunt mai hotarati. Iar daca ajung sa-l castige, prin calitate, dupa ce dau la o parte mari firme germane, cu traditie de generatii in domeniu, nu mai pleaca de acolo. Noi, romanii, poate nu am fost educati sa facem transporturi, avem impresia ca trebuie sa castigam neaparat mult de la inceput, cand de fapt, uneori, anumite proiecte unde preturile par mici si nemotivante si unde la inceput nu ramane un profit bun, pe termen lung atrag alte linii si specializari. In acest domeniu trebuie sa fii foarte bine informat. Noi nu mergem sa obtinem curse scumpe, pentru ca nimeni nu mai vrea sa cumpere servicii scumpe: toti vor sa cumpere servicii optime.“
Proprietarul Vio Trans Grup remarca faptul ca uneori, la schimbarea managerului de tara al unui client, acesta vrea sa eficientizeze activitatea in primul rand prin reducerea tarifelor furnizorilor. De exemplu, s-a intamplat ca in cadrul unei negocieri sa i se ceara, de pe o pozitie de forta – „vreti sau nu vreti, pentru ca oricum gasim transportatori“ – cresterea termenului de plata de la 60 la 120 de zile. „In Romania sunt firme de transport care au capitaluri imense si isi permit asta, dar eu nu am acceptat, mai ales ca nici nu sunt dependent de acel client, astfel ca in ultimii doi ani cifra de afaceri realizata cu acesta s-a injumatatit de la un an la altul si in 2018 a fost mai mica de 100.000 de euro.“

… si sa isi puna in valoare punctele tari, pentru a lucra la tarife mai bune
Managerul Vio Trans Grup mai este de parere ca, in loc sa se planga de cresterea salariului minim sau de orice alte probleme, transportatorii mici si mijlocii de la noi ar trebui sa-si identifice punctele tari si sa si le puna in valoare. „Clientii nostri poate nu apreciaza faptul ca le oferim servicii mai scumpe, dar ne pot intelege daca le explicam de unde vine cresterea tarifelor si le aducem argumente. Si se pot organiza astfel incat sa accepte preturile noastre mai ridicate nu doar cand vine vorba de transportul de marfuri de valoare. Eu am purtat numeroase negocieri in care, daca nu eram priviti prin prisma colaborarii de an buni, probabil pierdeam acel client. Sau negocieri unde chiar am pierdut clientul, pentru ca voia un serviciu mai ieftin, dar s-a convins ulterior ca pretul mai mic nu garanteaza calitatea.“
Mai mult, pentru un client firma a ajuns, din cauza tarifelor mai mari, sa fie o solutie de rezerva, dar in timp acesta s-a convins ca alegerea sa nu era cea mai buna: fiind vorba de o casa de expeditii fara flota proprie, la prima fluctuatie a pietei nu a putut acoperi cererea si a pierdut intr-o singura saptamana tot ce economisise cat timp nu mai lucrase cu Vio Trans Grup.

In service-ul din Ploiesti, dupa agregatele frigorifice Schmitz, sunt asteptate si panourile
In vara lui 2016, Vio Trans Grup a cumparat un teren de 10.000 m2 in Parcul Industrial Ploiesti, pe care se afla un service de camioane de 600 m2, a investit in dotari la standardele Schmitz Cargobull si a devenit reprezentant al acestuia pentru intretinerea si repararea agregatelor frigorifice marca proprie.
Iar in curand cativa dintre tehnicieni vor merge la un training la Schmitz, pentru feroplastie (repararea panourilor Ferroplast), serviciu pe care in Romania il mai ofera doar Romtrailer, si care presupune o foarte mare responsabilitate, deoarece e nevoie de garantia ca dupa reparatie se va mentine temperatura in spatiul de marfa. Investitia este utila in primul rand pentru cresterea randamentului celor 50 de semiremorci frigorifice din flota proprie, pentru care deteriorarile peretilor sunt inerente, dar se va lucra si pentru terti. Feroplastia presupune si carosare, asamblare de panouri Ferroplast, dar firma damboviteana nu este interesata sa se implice si in acest domeniu, pentru care ar fi nevoie de spatii special amenajate, macara, pod rulant si oameni instruiti.

Articole similare