Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

„Vom deschide piata muncii din Romania, avem nevoie de oameni!“

Autoritatile pregatesc noi reglementari privind piata muncii din Romania, in conditiile in care forta de munca reprezinta o problema atat in transporturi, cat si in constructia de autostrazi, ceea ce duce la perspective deloc incurajatoare privind atingerea obiectivelor deja asumate, dupa cum a punctat, in deschiderea Expo Tranzit, Lucian Sova, in calitatea de ministru al Transporturilor. Pe fondul numeroaselor probleme din domeniu, inaltul oficial s-a declarat deschis la largirea bazei de selectie prin posibilitatea aducerii de soferi non-comunitari, afirmand ca institutia pe care o conduce ar putea interveni pentru modificarea reglementarilor care au in vedere obtinerea atestatelor profesionale.
 

Una dintre cele mai spinoase probleme pentru companiile de transport romanesti, disponibilitatea fortei de munca a devenit o problema la nivelul tuturor industriilor din Romania, inclusiv pentru antreprenorii care au castigat contracte cu statul roman si care lucreaza la diverse loturi de autostrada si la alte proiecte de infrastructura rutiera cu finantare europeana. Lucrul acesta a fost constatat chiar de catre ministrul Sova, care a adus in discutie problema in Guvern, intr-o maniera informala, la mijlocul lui aprilie. „Urmeaza ca in prima sedinta de Guvern sa vin cu o informare cu privire la stadiul mobilizarii pe santiere, lucru pe care il facem acum ca evaluare, dar deja s-a luat in discutie foarte serios si probabil ca in urmatoarele saptamani se vor lua decizii cu privire la piata muncii din Romania. Voi lega subiectul deschiderii pietei muncii pentru constructii de cel al deschiderii pietei muncii privind soferii de vehicule, atat de transport de pasageri, cat si de transport de marfa. Este clar ca este nevoie de acest lucru, este clar ca va trebui imaginat un model care sa genereze permise de munca, iar cei care le vor dobandi sa le utilizeze in Romania, nu sa se foloseasca de ele si sa plece in Occident, transformand practic Romania doar intr-o poarta de intrare a unei resurse umane din afara Uniunii Europene, iar transportatorii din Romania sa ramana la fel cum sunt acum“, a afirmat ministrul Transporturilor in cadrul Expo Tranzit. Astfel, in urmatoarele doua luni se vor petrece evolutii din perspectiva reglementarilor privind piata muncii, „cu un grad de probabilitate de minimum 80%“, oficialul indemnandu-i pe transportatori sa sustina deschiderea pietei muncii cu elemente de sinteza si de evaluare stiintifica, astfel incat in legislatie sa nu fie introduse efecte nedorite sau avantaje pentru multinationale.

Atestatele ar putea fi sustinute si in limba engleza
Din perspectiva liberalizarii pietei catre state din afara UE, sunt vizate doua elemente: cresterea contingentului de straini pe care tara noastra ii poate accepta (n.r.: pentru 2018 numarul este stabilit prin HG la 7.500 de persoane) si posibilitatea sustinerii examenului pentru atestatul profesional intr-o limba de circulatie internationala. Catre aceasta ultima perspectiva Lucian Sova s-a aratat deschis, iar ministerul Transporturilor ar putea interveni pentru modificarea reglementarilor in vigoare. „In masura in care vom avea o reglementare care sa deschida piata muncii fiti siguri ca nu vor ramane Transporturile sa puna piedica. Sigur ca putem discuta despre aceasta reglementare, ma refer aici la institutiile din subordine, dar adresez rugamintea si asociatiilor sa promoveze idei si, in masura in care putem contribui la largirea bazei de selectie, ar trebui sa intervenim la nivel de minister prin modificarea reglementarilor care au in vedere certificatele profesionale.“
O gura de oxigen ar fi si modificarea legislativa prin care varsta minima de la care tinerii ar putea sa conduca un camion ar fi coborata de la 21 de ani, cat este in prezent, la 18 ani, solutia fiind indicata de-a lungul ultimilor ani de diverse asociatii profesionale, care au adus si argumente in favoarea ei. Ministrul Transporturilor nu s-a aratat convins ca aceasta modificare va rezolva problema crizei de soferi, mai degraba ea putand fi „una din micile solutii. Nu inseamna insa ca o persoana, doar pentru ca are 21 de ani, este mai responsabila decat una de 18 ani. Totusi, am prezumtia ca din perspectiva stabilitatii emotionale, chiar a resurselor fizice s.a., o persoana de 18 ani ar trebui sa functioneze ca sofer profesionist macar pe vehicule mai usoare, nu sa-i punem in mana un camion de 40 t. Insa aceasta abordare este subiectiva, nu are nicio baza stiintifica. Am deschidere catre analiza acestui subiect, mi-as dori sa fiu convins ca ar fi bine, dar nu cred ca este panaceu. Riscurile ar trebui asumate si inainte de a fi asumate ar trebui evaluate de o maniera extrem de consistenta.“

IFPTR: „Promovati-va statutul de sofer loial, puneti filmulete pe YouTube!“
Despre problema gasirii soferilor in transporturi a vorbit si presedintele Institutului de Formare Profesionala in Transporturi Rutiere (IFPTR), Gabor Sandor, in opinia caruia piata din Romania va traversa o noua perioada de criza in 2030, cauzata de regresul natalitatii inregistrat in 2010. Valul de criza de forta de munca a aparut prin suprapunerea a doua efecte, a spus Sandor. „Primul tine de valul demografic de dupa 1990, cuantificat intr-o scadere cu 22-25% a natalitatii. Al doilea, de cresterea varstei la care oamenii pot obtine permisul de categorie C+E. Din punct de vedere statistic, cresterea varstei de la 18 la 21 a insemnat un «gol» de 18.000-20.000 de persoane, care practic au lipsit de pe piata fortei de munca. Vestea buna este ca in 2017 situatia s-a echilibrat. Anul trecut, din punct de vedere al accesului la profesie, am inregistrat o crestere de 44% a incepatorilor. Daca ne raportam strict la cifrele de anul trecut, am inregistrat un grad de inlocuire de 25% a fortei de munca“, a precizat Gabor Sandor, punctand faptul ca plusul a fost generat artificial de interventiile din 2013, „respectiv de realitatea de fapt raportata la regresul cauzat de natalitatea din 2014“. In opinia sa, piata muncii din transporturi, chiar daca este problematica in momentul de fata, se afla intr-o situatie de stabilizare, urmand sa se mentina la acest nivel, cu fluctuatiile de rigoare, pana in 2030, atunci „cand vine urmatorul val de criza din punct de vedere al fortei de munca“. Sustinator al ideii ca tinerii sa acceada la profesie incepand cu varsta de 18 ani, presedintele IFPTR a explicat ca, daca acest lucru ar fi reglementat azi, „atunci de maine, in termen de un an, ar mai intra pe piata, categoric, 18.000-20.000 de persoane“. Gabor Sandor a avertizat insa ca acest sacrificiu va costa, iar perioada de stabilitate de circa 15 ani pana in 2030 va fi redusa la 10-12 ani.
In cadrul conferintei Tranzit, oficialul IFPTR i-a sfatuit pe transportatori sa isi imbunatateasca imaginea firmei prin aplicarea a doua masuri care le-ar oferi sansa de a-si creste forta de munca in companie. „Cine nu are de maine 100, daca nu 200 de filmulete pe YouTube, de cateva minute fiecare, prin care soferii loiali sa prezinte motivele pentru care stau in companie, s-ar putea ca in 2030 sa aiba probleme. Nu va promovati firmele, pentru ca pierdeti, promovati-va statutul de sofer loial asa cum il vedeti ca fiind soferul model din firma. Promovati-va activitatea, colectivul, modul de organizare, sistemul in care lucrati cu ajutorul soferilor pe care ii respectati in cadrul firmei ca fiind cei mai productivi.“ Presedintele IFPTR a punctat si impactul crescut al anunturilor de angajare din ziare, ca fiind o a doua masura pe care angajatorii o pot lua, precizand faptul ca in ultimii trei ani a crescut ponderea celor care au accesat anunturi in acest fel. „Daca in 2015 numai 5% dintre noii angajati au accesat joburile in baza anunturilor din presa scrisa, in 2017 16% dintre ei s-au prezentat la angajare. Puteti profita de faptul ca de soarta potentialului sofer este ingrijorata mai mult familia decat el insusi, ea este cea care il impinge pe acesta de la spate“, a concluzionat Gabor Sandor. Referindu-se la soferii din afara UE, oficialul IFPTR a punctat si solutiile pe care le au transportatorii romani care vor sa aduca soferi din Asia, respectiv obtinerea atestatului in Ungaria sau Bulgaria, dar nu crede ca pe termen lung aceasta este rezolvarea problemei. „Noi suntem pregatiti pentru a facilita examinarea in limba engleza, avem traduse toate intrebarile, probabil intr-o luna-doua le vom incarca pe site.“

Articole similare