Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„As vrea sa cumpar de acum numai camioane Renault.“

Orzan Spedt, una dintre primele firme de transport din Romania, si-a sporit constant flota pana in 2007-2008, achizitionand numai camioane noi si inlocuindu-le dupa 3-4 ani de folosire, pentru a le mentine cat mai profitabile, dar a trebuit sa-si restranga activitatea, din cauza problemelor cu lichiditatile pe care le-a adus criza economica, si nici nu a mai innoit din masini pana in 2014. Anul trecut, care a fost chiar mai bun decat 2014, firma a investit iar in 10 camioane Renault Trucks, de care administratorul ei se declara atat de multumit, incat ar vrea ca pe viitor sa aiba in flota doar aceasta marca. Drept pentru care inca din primele zile ale lui 2016 a mai comandat doua unitati si, in functie de starea economiei, pe care o priveste cu destul optimism, nu se va opri aici.
 

Orzan Spedt a mai avut un camion Renault in flota in 1997 si, asa cum declara Simion Bizau, proprietarul firmei, „am ales din nou aceasta marca datorita relatiei foarte bune cu reprezentantul zonal de vanzari Alexandru Bora, dar m-am convins si in urma discutiilor cu cei din conducerea companiei si a vizitei la fabrica din Lyon. Stiu ca Renault Trucks face parte din Volvo Group, ceea ce inseamna componente de calitate, iar designul Renault imi place mult, e foarte futurist, si chiar cred ca aspectul exterior al camioanelor Renault este cel mai frumos de pe piata. Cabina are o singura culoare, ceea ce ii confera un plus de eleganta. Si pretul a contat, desigur – cred ca Renault are cel mai bun raport calitate/pret, deoarece s-a investit mult in procesul de productie in ultimii ani.“
Orzan Spedt a achizitionat modele T 460 T4x2 Euro 6 avand cabina de dormit, motor cu sase cilindri in linie, cu putere maxima de 338 kW la 1.700-1.900 rpm si cuplu maxim de 2.200 Nm la 1.000-1.400 rpm, cutie de viteze Optidriver AT cu 12 trepte inainte si trei marsarier, frana suplimentara Optibrake cu putere de 300 kW la 2.300 rpm, retarder hidraulic Voith de 450 kW la 3.250 Nm s.a.
Iar sistemul de management Optifleet include modulele Optifleet Check (raport de date tehnice pentru urmarirea consumului pentru fiecare vehicul si conducator auto), Optifleet Drive (urmareste intervalele de activitate si descarca de la distanta datele din cartela conducatorului auto si din memoria tahografului) si Optifleet Map (pentru geolocalizarea vehiculelor, bariere virtuale si analiza a itinerariilor).
Camioanele Renault – dintre care cel mai vechi a ajuns la 80.000 km – au si un consum bun de carburant, asa cum arata administratorul Orzan Spedt – 24-25 l/100 km cu 20 t, in functie si de stilul de condus al soferului – sau chiar foarte bun cu incarcaturi mai mici – 20,5 l/100 km cu 3-5 t de marfa.

Simion Bizau isi aduce aminte
ca atunci cand a cumparat primele Renault soferii nu prea voiau sa le conduca, dar, pentru ca intre timp cei care au urcat la volanul lor s-au declarat foarte multumiti, „si pentru ca sunt foarte influentabili, acum vor toti si le place in special faptul ca e un camion frumos, silentios, care se comporta foarte bine pe drum“.
Orzan Spedt a mai primit de la Renault Trucks training pentru soferi, ca parte a livrarii, si va apela si la contract de service cand masinile vor iesi din garantie.

Transportatori din tata in fiu
Orzan Spedt este una dintre cele mai vechi firme de transport din Romania, dar interesant in „arborele sau genealogic“ este ca tatal actualului proprietar a fost sofer de camion si maistru auto si mai ales ca bunicul a facut transport – e drept, cu cai – de lemne din padure imediat dupa al Doilea Razboi Mondial. Traditia se transmite mai departe, cei doi fii ai actualului proprietar, Simi si Andrei, s-au alaturat echipei dupa terminarea studiilor, cunoscand deja specificul activitatii prin implicarea in firma part-time chiar si in anii de scoala.
Simion Bizau a infiintat Orzan in 1990, cand lucra cu un singur camion nou, Roman 215, „carosat de noi, folosind scanduri, cum se facea pe atunci“, si care in sase luni si-a scos banii, urmat de achizitionarea de camioane second-hand MAN si Mercedes-Benz. Iar in 1994, cand s-a dat o lege care scutea de impozit timp de trei ani societatile noi, a fost infiintata Orzan Spedt, una dintre primele firme de transport din Maramures. Imediat dupa inceperea activitatii a fost cumparat primul camion nou Mercedes-Benz si pana in 1995 parcul auto a ajuns sa includa toate marcile importante din Europa, deoarece „cumparam tot ce mi se potrivea si se gasea mai ieftin, dar numai masini noi“, asa cum isi aminteste Simion Bizau. Apoi, din 1997, de cand DAF a venit in Romania, au fost cumparate numai camioane olandeze, pana in 2015, cand in flota au intrat primele 10 Renault Trucks cu semiremorci Krone.

Camioanele care circula in Comunitate ar trebui inlocuite la 500.000 km
Orzan a ajuns la cea mai mare flota din istoria sa, de 60 de vehicule, inainte de criza economica, moment in care a inceput sa mai renunte la ele, si in prezent are circa 45 de unitati. Cele mai vechi sunt din 2006 si 2007 si ar trebui schimbate anul acesta, iar restul sunt din 2014, cu motor Euro 5, si din 2015, cele 10 Renault Trucks. Inlocuirea camioanelor care lucreaza in Comunitate ar trebui sa se faca, in opinia lui Simion Bizau, o data la trei ani, deoarece dupa 500.000 km trebuie sa schimbi anumite componente cheie, ceea ce presupune costuri foarte mari, si dupa ce ai facut astfel de interventii deja nu mai merita sa vinzi camioanele. „Deci trebuie sa te gandesti dinainte cum vrei sa faci. Insa noi, din 2007-2008, pentru ca am avut probleme cu incasarile, pana in 2014, nu am mai reusit sa schimbam camioanele la 3-4 ani, cum faceam inainte. Asa ca in 2016 trebuie sa le inlocuim pe unele dintre ele si as vrea sa cumpar numai Renault. De altfel, am si comandat doua in primele zile ale anului. Insa cate vor fi pana la final de an nu stiu acum, depinde de lichiditati, de soferi si de cum merge economia noastra si a Europei in general. Oricum, nu cumpar decat esalonat, niciodata mai mult de 2-4 odata. Am facut aceasta greseala in 2001, am cumparat 12 camioane si era sa dau faliment din cauza soferilor, a lipsei de lichiditati si a numarului mic de autorizatii si carnete TIR pe care le aveam.“
Camioanele DAF au fost reparate doar in atelierul propriu, iar cele de la Renault Trucks merg pentru revizii in service-urile de la Cluj si Oradea ale Volvo Group.
In prezent, toate masinile sunt in proprietatea firmei, iar cele din 2015 au fost achizitionate cu credit bancar, solutie pe care administratorul firmei o considera cea mai avantajoasa cand exista o relatie buna, de la om la om, cu banca. „Nu apelez niciodata la leasing, nici nu vreau sa aud de asta si nici nu-i sfatuiesc pe altii sa faca asta“, atrage atentia Simion Bizau, „din cauza unor experiente neplacute, cand am cumparat in leasing patru camioane betoniera, pe care nu le-am mai putut plati dupa ce a venit criza, deoarece lucram cu statul si nu incasam bani, astfel ca am incercat sa renegociez cu finantatorul, dupa doi ani de cand semnaseram contractul, insa acesta a refuzat“.

Flexibilitate si eficienta datorita trailerelor extensibile
Simion Bizau arata ca toate rutele pe care lucreaza camioanele sale sunt la fel de profitabile, cu exceptia Ungariei, Austriei si Elvetiei, unde taxele de drum sunt foarte mari, sau a Portugaliei, unde clientii cer discounturi, argumentand ca distanta e mai mare.
Camioanele firmei parcurg in medie, in functie de tipul de curse – cele cu marfuri agabaritice sunt mai scurte – 11.000-12.000 km/luna cu un sofer si 18.000-19.000 km/luna cu doi soferi, valori pe care administratorul firmei le considera bune. Dintre acestia, cel mult 10% reprezinta dislocari sau distante parcurse cu semiremorca descarcata.
Orzan Spedt face atat transport de marfuri generale, cu semiremorci Krone cu prelata, standard (15-18 unitati) sau mega (30), cat si agabaritic cu lungimi de pana la 27 m, cu trailere extensibile, care se remarca mai ales prin flexibilitatea in exploatare. Acestea transporta, si la export, si la import, teava, profile metalice, hale, confectii metalice, bucati de cale ferata, poduri rulante s.a., pentru care, asa cum arata Simion Bizau, piata de la noi nu este foarte dezvoltata, dar cea din vest este. Exista insa si situatii cand trailerele ies din tara cu marfuri agabaritice si se intorc cu marfuri generale, sau uneori chiar invers. Vehiculele extensibile lucreaza mai ales in Italia, Anglia si, de curand, Norvegia si Suedia, si frecventa cu care se intorc in Romania depinde de comenzi: cand acestea sunt pentru marfuri agabaritice raman in vestul Europei, mai ales ca „am colaboratori in fiecare tara importanta si pot obtine imediat documentele si autorizatiile de transport de care am nevoie“.
Orzan Spedt a cumparat in ultimii ani 10 semiremorci platforma Schwarzmüller cu trei axe din care doua in 2015. Acestea au sasiu extensibil (6.000+1.500 mm), platforma cu lungime interioara de incarcare de circa 13.620 mm si latime utila de 2.480 mm, sa de cuplare la circa 1.200 mm si inaltime de incarcare de circa 200 mm peste inaltimea seii de cuplare si sasiu din lonjeroane de otel, model usor, cu extensie de 6.000 mm, in trepte de circa 1.100/2.100/2.600/3.600/ 4.000/5.000/6.000 mm, si cu o parte extensibila spate, pentru sarcini mici, cu lungime de 1.500 mm, in trepte de cate 500 mm. Platforma are podea de molid de 30 mm grosime, cu scanduri asezate longitudinal peste sinele omega din aluminiu, si podea de uzura de 9 mm din placaj de mesteacan la nivelul cadrului exterior.
Pentru ancorarea marfurilor sunt disponibile 23 de perechi de inele ingropate, cu sarcina de 2,5 t fiecare, opt perechi de teci ranforsate si opt perechi de tevi de otel pentru limitare. Pe lateral sunt cate patru obloane din profile de aluminiu 800/25 (unul in fata si trei in spate), cu etansare din cauciuc, iar oblonul spate rabatabil este din profile de aluminiu de 800 mm. Semiremorca are doi stalpi de colt insurubati lateral de 1.200 mm, opt stalpi mediani si doi stalpi de colt SolidMaster, toti 10 rabatabili, din doua bucati, de 800 mm.

Si semiremorcile vor fi innoite, Krone continuand sa fie marca preferata
Orzan Spedt are mai multe semiremorci decat autotractoare si in afara de prelate si de trailerele extensibile mai detine cateva trailere de mici dimensiuni, cu lungime de pana la 30 m si inaltime de 3,7 m.
Si semiremorcile urmeaza sa fie innoite – „in general cumpar Krone“ – si vor fi achizitionate prelate standard si mega, dar si cateva frigorifice. Firma nu a mai avut pana acum vehicule pentru transport la temperatura controlata, dar lucreaza ca tractionist pentru un client ce detine astfel de semiremorci si ar vrea sa foloseasca aceasta experienta pentru a se implica in transport de marfuri de valoare la export si de produse perisabile spre Romania.

Romania este una dintre cele mai sigure tari din Europa
Referitor la transportul de bunuri de mare valoare, Simion Bizau arata ca a avut destul de multe incidente, inclusiv unul in care i-a fost confiscat camionul si i-au fost sechestati soferii langa Milano. Tentative de furt au existat si in Franta si Anglia, unde se taie prelatele in parcari sau se arunca in camioane cu pietre pentru a le forta sa opreasca si se taie chingile pentru a se vedea ce marfa este inauntru. „In Franta nu poti lasa camioanele nepazite nici un minut“, acuza administratorul Orzan Spedt „nici nu se pune problema sa stea soferul la hotel in pauza saptamanala normala. Insa noi oricum evitam sa facem pauza in Franta.“
Tot in Franta firma a avut numeroase incidente cu imigrantii din Calais, chiar in parcarea platita – „unde, cand am facut reclamatie, mi s-a spus ca ei trebuie sa pazeasca locul, nu masinile“ – iar unele amenzi au fost platite. „Noi i-am instruit pe soferi in legatura cu imigrantii si ei stiu cum sa controleze camioanele, dar la Calais sunt depasiti de situatie, si autoritatile de control la fel.“
Si in Spania sunt tentative de furturi, iar politia nu intervine.
Astfel de incidente au loc numai in parcari, dar firmei nu i-a disparut niciodata marfa, deoarece de multe ori atacatorii doar se uita la ce e inauntru. Insa prelatele noi sunt toate taiate deja si, desi reparatia nu costa mult, problema este ca aspectul nu mai e niciodata ca la inceput.
Avand aceste experiente, Simion Bizau este de parere ca „Romania, cu toate relele ei – nu are autostrazi, controalele sunt dese – este macar foarte sigura comparativ cu unele state vestice. Cred ca suntem cea mai sigura tara dupa Germania, Austria si tarile nordice.“

Casele de expeditii de pe langa firmele de transport isi bat joc de carausii mici
Orzan Spedt face si transport intern, dar foarte rar si numai agabaritic – tevi, proiecte speciale sau dislocari – neavand un contract ferm. „Daca merg pe un singur sens nu gasesc marfa de retur si atunci ar trebui sa lucrez cu o casa de expeditii sau sa infiintez una. Or, eu nu vreau sa colaborez cu ele, deoarece nu fac decat sa profite de transportatori, mai ales de cei cu un singur camion. Si ma deranjeaza foarte mult asta, in special cand vad ca sunt firme de transport, care stiu foarte bine cat e costul/km, stiu ca pentru a nu fi in pierdere trebuie sa primesti 0,87-0,91 euro/km (in functie de greutate, traseu, numar de kilometri parcursi intr-o luna), si pe de alta parte isi bat joc de carausii mici prin tarifele pe care le propun, de 0,75 euro/km. In alte tari sunt grile de tarif care trebuie respectate. Asta ar trebui sa controleze si autoritatile de la noi, nu ce controleaza ele in prezent. Asa ca mai bine merg fara incarcatura 200 km decat sa iau marfa la un tarif care abia acopera motorina si soferul. Si nici nu vreau sa infiintez eu o casa de expeditii.“

Articole similare