Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Virusul“ Constanta se raspandeste

Bugetele tot mai subtiri ale consiliilor locale i-au determinat pe primari si prefecti sa introduca rand pe rand taxe de utilizare a infrastructurii, chiar daca uneori acestea vizeaza chiar portiuni de drum european, pentru care se colecteaza rovinieta. Printre cei care au trecut la taxare de la 1 ianuarie se numara Consiliul Local Timisoara si Consiliile Judetene din Giurgiu, Tulcea, Cluj si Timis – in ultimele doua cazuri numai pentru vehiculele care depasesc greutatea sau dimensiunile maxime admise.
 

Lasand la o parte masura mai mare sau mai mica in care aceste noi taxe ii afecteaza pe carausi, in functie de cat de des tranziteaza aceste zone, ingrijorarea lor este legata mai ales de posibilitatea ca tot mai multe Consilii Judetene sau Locale sa ia astfel de initiative. Banii urmeaza sa fie folositi pentru modernizarea si repararea infrastructurii din noile zone purtatoare de taxe. In afara de nemultumirile exprimate de transportatori, UNTRR aduce argumente in favoarea ideii ca taxa de Timisoara este ilegala si contravine normelor comunitare.

Conform Hotararii Consiliului Local 196/26.05.2009 privind stabilirea impozitelor si taxelor locale pentru 2010 in Timisoara, vehiculele de transport marfa de peste 7,5 t apartinand unor persoane fizice sau juridice care nu au domiciliul/sediul in Timis si care traverseaza Timisoara trebuie sa achite 200 de lei.
Tranzitarea orasului fara achitarea taxei, deteriorarea barierelor de acces si neafisarea tichetului la vedere, precum si lipsa tichetului gratuit in cazul persoanelor fizice/juridice cu domiciliul/sediul in Timis se sanctioneaza cu amenda de 2.500 de lei.
Taxa urmeaza sa fie folosita exclusiv pentru intretinerea si reparatia drumurilor de pe raza Timisoarei.
Ea a intrat in vigoare la 1 ianuarie, dar incasarea nu a fost la inceput posibila decat acolo unde fusesera montate bariere de acces, nu si din benzinarii, deoarece contractele de colaborare dintre acestea si municipalitate s-au incheiat cu intarziere.
Tot in zona, prin Hotararea Consiliului Judetean Timis 127/ 30.11.2009, au fost introduse tarife pentru autovehiculele inmatriculate in Romania care au tonaj si/sau gabarit ce depasesc limitele legale si care circula pe drumurile judetene din Timis.

400.000 de lei in plus la bugetul din Giurgiu
Tot la finalul anului trecut au fost instituite, prin Hotararea 244/2009, taxe speciale de utilizare a drumurilor judetene din Giurgiu de catre autovehicule/ansambluri de vehicule destinate transportului de marfa: cele cu masa totala maxima autorizata de 16-20 t vor plati 40 de lei/zi, 750 de lei/luna sau 8.500 de lei/an, iar cele de peste 20 t, 50, 900, respectiv 10.000 de lei.
Banii proveniti din noua taxa vor fi folositi pentru reabilitarea DJ 401 A si 602 si a podului peste Arges de la Colibasi, de pe DJ 412 (lucrari impuse de numeroasele balastiere din zona, care ingreuneaza traficul), dar si pentru intretinerea drumurilor judetene, prevenirea evenimentelor rutiere cauzate de starea drumurilor judetene si evitarea punerii in pericol a persoanelor, bunurilor si mediului.
Pana in prezent, Directia Judeteana de Transport, Administrarea Drumurilor Judetene si Control Trafic Giurgiu a colectat si utilizat pentru repararea si intretinerea drumurilor judetene numai sume provenite din eliberarea AST pentru autovehicule sau ansambluri care depasesc limitele maxime admise. Reprezentantii Consiliului Judetean Giurgiu estimeaza ca in 2010 vor fi circa 600 de utilizatori ai drumurilor judetene, dublul celor care au achitat AST in 2009, si ca se vor colecta aproximativ 400.000 de lei. Plata taxei se poate face la sediul Directiei Judetene de Transport, Administrarea Drumurilor Judetene si Control Trafic Giurgiu sau direct la echipajele mobile de autorizare si control, care vor fi prezente in trafic pe drumurile judetene. Neachitarea taxelor speciale constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 1.500-2.500 de lei.
Cele mai aglomerate drumuri judetene din Giurgiu sunt, asa cum declara reprezentantii CJ, DJ 412 (Prundu-limita jud. Calarasi), 507 (Giurgiu-Gostinu), 601 (limita jud. Teleorman-Marsa-Crevedia Mare-Bolintin Vale-Bolintin Deal-limita jud. Ilfov), 601 A (limita jud. Dambovita-Cosoba-Bacu-limita jud. Ifov).

30.000 de lei pentru CJ Cluj de pe urma autostrazii
Tarife suplimentare de utilizare a drumurilor judetene avem de la finalul lui 2009 si in Cluj, conform Hotararii 236/2009, pentru depasirea maselor si dimensiunilor admise. Tarifele sunt aceleasi indiferent de tara de inmatriculare si se aplica pentru autovehiculele cu cel putin doua axe sau ansambluri de vehicule formate dintr-un autovehicul si o semiremorca ori remorca/remorci tractate de acesta, cu sau fara incarcatura.
Consiliul Judetean Cluj estimeaza un trafic mediu de 100 de vehicule/zi in zona, cele mai aglomerate fiind cele care deservesc constructia autostrazii Transilvania, datorita transportului de materiale. In 2010, repre-zentantii CJ Cluj estimeaza sa colecteze din noua taxa circa 30.000 de lei, suma care urmeaza sa fie folosita pentru lucrari de intretinere pe drumurile judetene, mai ales in zona de constructie a autostrazii. Plata taxei se poate face la sediul RAADPPJCJ sau la orice unitate bancara.
Autovehiculele care circula cu depasiri ale maselor/dimensiunilor maxime admise au nevoie de un aviz prealabil pe care sa se specifice traseul si conditiile de parcurs (a carui eliberare este gratuita) si de o autorizatie speciala care sa contina aceleasi informatii, si pentru care se achita 23 de euro. Daca aceste documente lipsesc de la bordul vehiculelor care circula cu depasiri ale maselor/dimensiunilor maxime admise, tarifele suplimentare pentru depasirea sarcinii/dimensiunii se maresc cu 100%. Toleranta admisa este de 4% inclusiv pentru masa pe axa simpla, pe axa dubla si pe axa tripla, si de 5% inclusiv pentru masa totala. De asemenea, nu se elibereaza autorizatie speciala si nu se tarifeaza depasirea dimensiunilor maxime admise sau a celor inscrise in autorizatia speciala de transport (AST) ori in avizul prealabil daca depasirea este de maximum 20 cm pentru lungime, 10 cm pentru latime sau 0,05 m pentru inaltime. Pentru vehiculele specializate in transport de masini nu se elibereaza AST pana la lungimea de 21,15 m inclusiv.
Tarifarea pentru depasirea masei totale pe axe nu se aplica pentru vehiculele de transport persoane (autoturisme, autobuze s.a.). Masa maxima pe axe care poate fi autorizata peste masa maxima admisa, pana care este posibila emiterea AST si circulatia vehiculelor, indiferent de categoria de drum, este de 3,5 t pentru axa simpla, 6 t pentru cea dubla si 7 t pentru cea tripla.

4.800.000 lei in plus si la Tulcea
Asa cum declara reprezentantii CJ Tulcea, suma maxima care se poate colecta anual din aceasta taxa este de 4.900.000 de lei, adica cel mult 10% din valoarea fondurilor alocate anual de CJ. Taxa va fi colectata si utilizata de Directia Judeteana Servicii Publice Tulcea numai pentru intretinerea zilnica a retelei de drumuri, ce consta in intretinerea semnalizarii, inlocuirea indicatoarelor, executia marcajelor rutiere, cosirea manuala si mecanica a vegetatiei din zona de siguranta a drumurilor, varuirea si intretinerea plantatiei din zona drumurilor, intretinerea si curatirea podetelor s.a. Toate celelalte lucrari de modernizare, reabilitare, reparatii curente si capitale la drumuri si poduri se vor face, ca si pana acum, din fonduri alocate distinct prin programele anuale ale CJ.
In 2009, in Tulcea au fost finalizate intretinerea unor portiuni de pe DJ222F, DJ222H si DJ229 si executia unor portiuni de pe DJ229P si DJ229T. Iar pentru 2010 CJ Tulcea a intocmit documentatii pentru reabilitarea sau modernizarea a 215,102 km, reprezentand 38,89% din lungimea totala a retelei de drumuri judetene, care este de 553,748 km.
Drumurile cele mai utilizate de catre autovehiculele de transport sunt, in Tulcea, DJ222F (limita jud. Constanta-Traian), DJ222B (Topolog Traian-Cerna) si DJ222H (intersectie DN 22D-Turcoaia) – pentru transport de marfa – si DJ222C (Tulcea-Murigiol), DJ222 (Tulcea-Enisala-intersectie DN22 (E87) – transport mixt.

MTI vrea sa impiedice introducerea de taxe locale
Sorin Sarbu, director general DGTR, declara ca MTI are in plan amendarea Legii 43, ceea ce presupune eliminarea AST pentru marfuri divizibile si a posibilitatii CJ de a introduce taxe si tarife: „Exista o prevedere in Codul Fiscal care spune ca, pentru dezvoltarea serviciilor publice locale, autoritatile locale pot introduce taxe, dar asimilarea utilizarii drumurilor cu un serviciu public este ciudata. Uniunile patronale ar trebui sa atace modul acesta brutal de instituire a taxelor, care nu este agreat sub nicio forma in UE. Exista si acolo taxe de utilizare a infrastructurii, dar introduse sub alte forme, ca taxa de congestie.“

Transportatorii platesc, dar nu mai viseaza la infrastructura
Ahead Logistic nu a traversat pana acum zonele in care s-au introdus noile taxe, dar din 2010 face livrari zilnice in Timisoara. Mircea Nicolae Manescu, directorul general al firmei, considera ca nu este corect ca transportatorii cu sediul in Timis sa fie scutiti de la plata noii taxe: „daca am merge pe ideea aceasta absurda, ar trebui ca noi, cei din Bucuresti, sa ne plimbam gratis pe Calea Victoriei. Este o discriminare clara si o practica anticoncurentiala.“
Reprezentantul Ahead Logistic reaminteste faptul ca taxele consiliilor judetene si locale se suprapun peste cele de drum, incluse in pretul combustibilului, si peste rovinieta. Iar investitiile in parcari sau infrastructura continua sa intarzie. „Am ajuns sa nu mai putem face transporturi din cauza acestor abuzuri. Transportul inseamna in primul rand functionarea economiei, iar aceste bariere nu fac decat sa afecteze dezvoltarea tarii noastre. Cine raspunde pentru faptul ca in Romania se plateste catre «regii asfaltului» o suma colosala, de aproape doua miliarde de euro in trei ani, iar cand da o ninsoare de 10 cm se inchid autostrazi, se blocheaza drumurile nationale, iar noua, celor care platim rovinieta, ni se spune sa tinem camioanele in curte?“
Un alt argument impotriva introducerii taxelor locale este acela ca, si pana acum, drumurile respective au fost intretinute si cu bani de la bugetul central. Concluzia reprezentantului Ahead Logistic este ca „ar trebui ca toti transportatorii sa intre in greva si sa blocam drumurile pana cand toate autoritatile locale vor renunta la aceste aberatii“.

Puterea exemplului sperie
Camioanele Cartrans Preda nu prea tranziteaza Timisoara sau judetul Giurgiu, deci firma nu este afectata direct de noile taxe, insa „ne afecteaza in plan moral, vazand ca din ce in ce mai multe taxe aberante sunt decise de autoritati locale, ceea ce ii va face mai mult ca sigur «invidiosi» pe reprezentantii altor localitati, care vor vrea sa se «alinieze» la normele impuse. De asemenea, mi se pare aberanta decizia celor din Timisoara, in conditiile in care pentru drumurile europene si nationale care se intersecteaza acolo nu exista varianta ocolitoare. Deci daca am avea clienti in zona am fi fortati sa intram si sa platim taxa, desi drumurile europene si nationale sunt in administrarea CNADNR si pentru utilizarea lor se percepe rovinieta. Si se ajunge iar la intrebarea «unde sunt banii pe care ii platim pe roviniete?»“, declara Decebal Popescu, manager Cartrans.
Si reprezentantii International Lazar Company sunt de parere ca plata rovinietei ar trebui sa permita utilizarea, fara alte taxe, a intregii retele de drumuri nationale – cu exceptia celor restrictionate pentru camioanele de mare tonaj. Introducerea taxelor pe drumurile judetene din Giurgiu si Cluj nu afecteaza nici activitatea firmei pitestene, dar Timisoara este o zona de interes maxim, unde are inclusiv un punct de lucru si multi clienti ale caror locatii de incarcare se afla efectiv in oras, deoarece acolo sunt multe fabrici care abia acum iau in calcul relocarea catre periferie. In plus, Timisoara nu are o sosea de centura finalizata, deci hotararea Consiliului Local pare cu atat mai inoportuna.

Taxele din alte tari se justifica
Ahead Logistic plateste, numai pentru rovinieta, in medie, 200.000 de lei pe an, iar in combustibil sunt alte sume enorme care se duc tot la bugetul de Stat. In alte tari, asa cum declara Mircea Manescu, se plateste o vinieta pentru folosirea drumurilor nationale de catre camioane si o taxa de autostrada sau de pod, unde este cazul. Dar pentru acesti bani se ofera acces la parcari pazite de politie, la drumuri practicabile iarna, la indicatoare, marcaje. O alta problema este ca, in timp ce in alte state exista mai multe variante de a ajunge intre localitati, la noi aceste taxe sunt obligatorii pentru ca nu sunt alternative. De la Bucuresti la Constanta trebuie platita taxa de pod, pentru a ajunge la Navodari intri pe un drum judetean etc. Decebal Popescu este de parere ca taxele platite in strainatate pe autostrazi, raportat la numarul de kilometri, sunt mult mai mari decat cele din Romania, „dar se justifica daca stam sa calculam diferentele de kilometri realizati in noua ore de conducere in tara si in afara. Dar in alte state nu avem astfel de surprize, de taxe locale aparute peste noapte.“

UNTRR cere eliminarea taxei de Timisoara
Reprezentantii UNTRR acuza faptul ca taxa de tranzit din Timisoara nu are la baza o fundamentare tehnico-economica, deoarece nu face referire la fondurile alocate pana la acea data pentru reparatia sau intretinerea drumurilor respective (deci nu exista termen de comparatie) si nici la drumurile pe care se aplica (rezultand aplicabilitatea pe toate drumurile din interiorul Timisoarei, inclusiv a celor cu caracter de drum national/european), si nu se face nicio prognoza a fondurilor necesare pentru reparatia sau intretinerea drumurilor respective pentru un anumit interval de timp, nici un plan pentru aceste lucrari. In plus, nici Hotararea si nici „Procedura de administrare a taxei de tranzit“ nu mentioneaza necesarul de fonduri si sursele existente in prezent avand ca destinatie reparatia sau intretinerea drumurilor locale. UNTRR mai acuza faptul ca niciunul din documentele de mai sus nu prezinta un studiu cost/beneficiu din care sa reiasa modul de calcul al valorii prevazute pentru aceasta taxa, si ca ea este discriminatorie, deoarece se aplica doar vehiculelor inmatriculate in alte judete decat Timis. In plus, Hotararea nu tine cont de dispozitiile art. 11 al OG 43/1997, care precizeaza faptul ca drumurile nationale, judetene si comunale isi pastreaza categoria functionala din care fac parte, fiind considerate continue in traversarea localitatilor, servind totodata si ca strazi. Iar printre drumurile care au functia de strazi in Timisoara se afla si doua drumuri europene (E70 – DN6 – si E671 – DN69) si doua nationale (DN59 si DN59A), pentru care se plateste oricum rovinieta.
Reprezentantii UNTRR mai atrag atentia asupra faptului ca Hotararea Consiliului Local Timisoara (HCLT) nu tine cont de dispozitiile Tratatului de Aderare a Romaniei la UE, Anexa VII, capitolul 6, punctul 2, care prevede masurile tranzitorii cu privire la taxarea vehiculelor de transport marfuri, masele si dimensiunile cu care acestea pot circula pe teritoriul Romaniei, conditiile in care pot circula si etapele de deschidere a drumurilor circulatiei acestora.
In plus, HCLT nu respecta prevederi ale Directivei 1999/62 a Parlamentului European si a Consiliului, de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu ultimele modificari (Directivele 2006/38/CE si 2006/103/CE). Astfel, aplicarea taxei denatureaza concurenta intre transportatorii rutieri si este discriminatorie, pentru ca se aplica doar celor din afara judetului, dezavantajand nejustificat utilizatorii ocazionali ai retelei rutiere; plata ei nu se poate face in afara Romaniei; valorile ei nu au la baza nici macar declarativ principiul recuperarii costurilor infrastructurii si nu sunt proportionale cu utilizarea acesteia de catre un anumit tip de vehicule; Comisia Europeana nu a fost informata asupra introducerii acestei taxe speciale si nu si-a putut da avizul.
In concluzie, UNTRR considera ca aceasta taxa nu poate fi aplicata si mai adauga un motiv: ea reprezinta o noua povara pe umerii transportatorilor rutieri, care se va reflecta in costurile ce vor trebui suportate de cetateni. Date fiind aceste argumente, asociatia a trimis prefectului judetului Timis, Mircea Bacala, solicitarea de a „impiedica aplicarea acestei noi taxe de tranzit“.

Articole similare