10 autocare Neoplan noi au intrat luna aceasta in flota Memento Bus, divizia de transport a grupului Christian Tour. Valoarea totala a investitiei se ridica la trei milioane de euro. Vehiculele vor fi operate in special pe cursele lungi, insa vor putea fi utilizate pe toate destinatiile tour-operatorului roman, in functie de necesitati.
Patru autocare Neoplan Cityliner si sase Tourliner completeaza de luna aceasta flota Memento Bus by Christian Tour. Vehiculele au sosit chiar la inceput de sezon si vor intra direct „in paine“, fiind deja distribuite pe cursele lungi – in special circuite europene. Christian Tour avea deja o flota de 15 autocare si mai multe vehicule de capacitate mica, acestea din urma pentru transferuri si deplasari pe distante scurte. In contextul cresterii activitatii si implicit al numarului de curse charter catre destinatiile tour-operate (Grecia, Turcia, Bulgaria) s-a decis suplimentarea numarului de autocare.
In alegerea furnizorului a fost studiata, pe de o parte, oferta comerciala, iar pe de alta parte au fost consultati si pasagerii. In acelasi timp, Christian Tour avea deja in operare un autocar Neoplan de mare capacitate, astfel ca acesta a fost un argument in plus in favoarea modelului Tourliner. Vehiculul are 13,8 m lungime si o capacitate de 59+1+1 locuri. Motorul MAN Euro 6 dezvolta 440 CP, in tandem cu transmisia automata MAN TipMatic, cu 12+1 trepte, iar din pachetul de sisteme de siguranta nu lipsesc ESP, sistemul de asistenta la schimbarea benzii de circulatie, asistenta electronica la franare (EBA), cruise-control-ul sau sistemul de monitorizare a presiunii din anvelope. Aceeasi configuratie tehnica (tren de rulare plus sisteme de siguranta) a fost aleasa si pentru Cityliner – modelul mai scurt, de 12,2 m lungime – care poate transporta pana la 53 de pasageri plus doi ghizi si sofer.
Si in ceea ce priveste nivelul de confort s-a mers pe o configuratie comuna: sistem multi-media cu DVD, CD player, monitoare LCD si navigatie, frigider, bucatarie, toaleta, sistem performant de aer conditionat, Wi-Fi si scaune premium pentru pasageri (cu tapiterie mixta textil plus piele, masuta rabatabila, spatar ajustabil, extensie laterala spre culoar, suport pentru picioare si plasa pentru reviste). De altfel, intotdeauna s-a urmarit ca flota sa fie cat se poate de omogena, nu neaparat din punct de vedere al marcii, cat in ceea ce priveste configuratia tehnica si echiparile, a precizat Diana Pascut, director de marketing Christian Tour. Odata cu innoirea parcului auto s-a efectuat verificarea si upgradarea tuturor vehiculelor din flota, astfel incat sa ofere un nivel similar de confort.
Unul dintre considerentele pentru care s-a decis achizitia de autocare noi si nu second-hand il reprezinta costurile de operare semnificativ reduse in cazul primelor. Pe de o parte vorbim de un consum de carburant mai mic, acesta reprezentand si cea mai insemnata componenta a costului/km, iar pe de alta parte nu trebuie neglijate tarifele mai bune la taxele de utilizare a infrastructurii rutiere pentru vehicule Euro 6 in anumite tari europene. Costurile de intretinere sunt, de asemenea, mult mai mici, mai ales ca in perioada de garantie nu se platesc decat „consumabilele“.
Anul acesta nu se mai preconizeaza achizitii de autocare noi, insa obiectivul pe urmatorii cinci ani este de a innoi toata flota. De altfel, innoirea periodica a flotei se impune in cazul vehiculelor cu rulaj mare, pentru a mentine standardul de calatorie.
Pe langa flota proprie, Christian Tour foloseste si autocare ale partenerilor si, la fel, Memento Bus poate inchiria vehicule catre terti (alti tour-operatori, care nu sunt concurenti directi ai Christian Tour sau pentru alte aplicatii). Pe viitor se doreste crearea unui grup de colaboratori exclusivi, care sa investeasca eventual in autocare branduite Memento Bus, pe aceeasi configuratie si la acelasi nivel tehnic si de echipari.
Promovarea online are cel mai mare succes
Christian Tour isi promoveaza puternic oferta pe online, intrucat in urma unei cercetari de piata proprii a reiesit faptul ca un numar mare de turisti isi achizitioneaza pachetele de vacanta sau serviciile de transport in acest mod. In paralel, clientii pot accesa ofertele in cele 30 de agentii proprii din toata tara, dar si la ceilalti parteneri distribuitori. La fel, in strainatate, functioneaza agentiile Memento Holidays Antalya (cu investitie si capital romanesc), Memento Holidays Spania, Memento Hotels din Grecia (pentru divizia hoteliera), precum si cele patru sedii Christian Tour din Republica Moldova, Polonia, Ungaria si Serbia, care la cerere pot vinde si serviciile Memento Bus.
Clientii pot accesa programul de fidelizare Christian Tour, care are patru carduri – Family, Senior Voyage, Pelerin (pentru circuite si vacante itinerante) si Memento Bus (pentru transport). In fiecare an se investeste si intr-un pachet de filme, pentru care se cumpara drepturile de difuzare, astfel incat calatoria sa fie cat mai agreabila.
Optimizarea utilizarii flotei, cheia eficientei
„Autocarele de 60 de locuri sunt necesare in special in perioadele de varf sau pe destinatiile catre care avem un numar mai mare de turisti. Un exemplu foarte bun in acest sens este Corfu, unde anul trecut am trimis 10.000 de turisti, din care aproximativ 60% au solicitat transport cu autocarul. Vehiculele pleaca toate odata si este util sa gestionam mai putine masini, cu mai multi pasageri. Reusim in plus sa optimizam si cheltuielile de operare“, a explicat directorul de marketing Christian Tour. Intreaga flota deserveste transportul catre destinatiile turistice externe: cursele charter, circuitele cu autocarul in Europa, dar si programul Senior Voyage. Astfel, in perioadele capete de sezon (martie-mai si septembrie-noiembrie), autocarele sunt trimise – cu tot cu soferi si ghizi – in destinatii cum ar fi Costa Brava, Costa del Sol, Coasta de Azur, Napoli etc. si efectueaza excursiile locale de acolo. Practic, deservesc nevoile Christian Tour la destinatie.
In decembrie sunt operate de regula programe de tip circuit si city-break, inclusiv in Romania. Pe perioada verii se efectueaza curse catre litoral, catre munte, iar de sarbatori sunt curse speciale catre Maramures, Bucovina etc., in functie de cererea de pe piata. Recent, au fost introduse curse ocazionale catre Electric Castle si Untold, cele doua evenimente care vor avea loc in vara la Cluj-Napoca, si nu este exclusa operarea unei curse catre Sighisoara, pe perioada festivalului. Evenimentele culturale atrag si turisti straini, astfel ca toate cursele Memento Bus se opresc si la aeroport, pentru ca in prezent nu exista solutii prea bune de transfer de la Otopeni catre diferite destinatii din tara.
Pentru a se acoperi si perioada de extra-sezon s-a luat decizia infiintarii unei linii de curse turistice ocazionale catre diferite destinatii din Romania. Si asa a aparut Memento Bus, compania de transport din cadrul grupului Christian Tour, care a luat in proprietate toata flota existenta si noile vehicule. Primele destinatii turistice interne au fost Sibiu, Constanta, Tulcea, Brasov. „Sunt curse cu date si ore fixe de plecare, insa au strict interes turistic. Memento Bus functioneaza si ca agentie de turism, cu licenta si brevet, iar pe langa transport sunt oferite pachete turistice care includ cazare, dar si vizitarea anumitor obiective turistice. Destinatiile sunt stabilite exclusiv in functie de componenta turistica, insa se poate cumpara biletul de calatorie separat, fara un produs turistic. Piata de transport persoane in Romania se situeaza la un nivel foarte jos. Sunt multe masini vechi, care nu ofera conditii optime de calatorie. Memento Bus aduce un concept nou, imprumutat din transportul aerian. Se poate calatori in conditii europene si in Romania. Rezervarea se face online sau telefonic si nu se vand bilete la bordul autocarului“, a explicat Diana Pascut.
Traseele se extind la nivel national
In perioada urmatoare se doreste extinderea Memento Bus si pe alte destinatii interne, iar din iunie se incepe operarea in Cluj-Napoca, nordul Moldovei, Apuseni, Timisoara si Oradea. Pe timpul iernii vor fi curse catre destinatiile de schi, atat in tara, cat si in afara. De asemenea, vor fi inaugurate linii spre Ungaria, Bulgaria si in special pe destinatiile unde exista filialele Christian Tour. Vor fi facute pachete de sejur cu plecare din Polonia, de exemplu, spre Grecia.
Toate cursele trebuie insa optimizate si acesta este unul dintre motivele pentru care pe capetele de sezon se combina autocarul si avionul – tur/retur – astfel incat sa nu se circule „pe gol“.
De asemenea, vor creste pachetele complete facute pentru Romania, pentru ca unul dintre obiectivele principale este promovarea turismului intern si a-l face accesibil. Programul Senior Voyage include acum si programe turistice in Romania, tocmai in acest scop, pentru ca circuitele turistice interne nu trebuie sa vizeze doar turistii straini, ci si romani.
Soferii noi cresc alaturi de companie
Odata cu largirea flotei s-a impus si angajarea unui numar mare de soferi. „Este destul de greu sa gasesti soferi bine pregatiti pe acest segment, astfel ca au fost adusi si conducatori auto fara experienta in transportul de persoane, dar cu «state vechi» in transportul comercial, care vor parcurge anumite etape de pregatire si instruire, intr-o prima faza pe vehiculele mai mici din flota. Echipajele sunt astfel alcatuite incat la bordul fiecarui vehicul sa fie cel putin un sofer cu vechime in companie, care sa ii instruiasca pe nou-veniti“, a aratat Diana Pascut.
Pe autocarele noi vor fi distribuiti soferii cu experienta in transportul de persoane. Acestia vor beneficia si de un curs special de pregatire, pentru familiarizarea cu comenzile si exploatarea corespunzatoare a masinilor.
In contracte exista niste clauze minimale de responsabilizare (la fel ca in cazul agentilor de turism), pentru ca soferii beneficiaza periodic de cursuri de instruire, de conducere preventiva si economica. In plus, li se ofera anumite avantaje, la fel ca tuturor angajatilor Christian Tour, primesc vacante la sfarsit de sezon etc.