În 2023, nu mai puțin de 20.400 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere în întreaga Uniune Europeană, în scădere cu doar 1% față de anul precedent, cu o medie de 46 de decese rutiere la un milion de locuitori. În timp ce tendința pe termen lung arată o reducere cu 10% față de 2019, ritmul actual de scădere nu se ridică la reducerea anuală de 4,5% necesară pentru a atinge obiectivul UE de înjumătățire a numărului deceselor rutiere până în 2030.
Progresele continuă să fie foarte inegale între statele membre: în 2023, Cehia, Cipru, Polonia, România și Finlanda au înregistrat cele mai scăzute cifre de la începutul înregistrărilor moderne. Polonia a raportat o scădere cu 35% a numărului de decese între 2019 și 2023, în timp ce Irlanda a raportat o creștere de 31%. Cu toate acestea, rata generală a mortalității rutiere pe cap de locuitor în Polonia rămâne peste media UE, în timp ce cea a Irlandei este sub; iar clasamentul general al ratelor de mortalitate ale țărilor nu s-a schimbat semnificativ, cu cele mai sigure drumuri fiind în Suedia (22 decese la un milion de locuitori) și Danemarca (26/milion), în timp ce Bulgaria (82/milion) și România (81/milion) au raportat cea mai mare rată a mortalității în 2023.
Cifrele preliminare pentru primele șase luni ale acestui an indică faptul că numărul deceselor pe drumurile UE a rămas același, comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Unele state membre, inclusiv Austria, Lituania și Slovenia au înregistrat scăderi notabile de peste 25%. Alte țări au înregistrat o creștere semnificativă până în prezent. Fluctuațiile lunare fac totuși dificilă estimarea cu exactitate pentru întregul an.
În 2018, UE și-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50% a deceselor rutiere – și, pentru prima dată, și a răniților grav – până în 2030. Acest lucru a fost stabilit în Planul strategic de acțiune al Comisiei Europene privind siguranța rutieră și în cadrul Politicii UE privind siguranța rutieră 2021-2030, care a stabilit, de asemenea, planuri de siguranță rutieră care urmăresc să atingă zero decese rutiere până în 2050 („Viziunea Zero”). Dacă nu se fac însă eforturi semnificative, obiectivele nu vor fi atinse.
În martie 2023, Comisia a prezentat un pachet de propuneri care abordează siguranța rutieră, inclusiv cerințe actualizate pentru permisele de conducere și o mai bună aplicare transfrontalieră a regulilor de circulație rutieră.