Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

2020: tendinte si perspective in industria transporturilor si logisticii

Potrivit unui comunicat al Gebrüder Weiss Romania, unde se contureaza cateva din aspectele definitorii ale anului trecut si ale celui in curs, cuvantul-cheie cel mai probabil pentru anul acesta este „adaptabilitatea“.
Pe plan local, pentru sectorul de logistica si transporturi, raportul INSSE, Transportul de pasageri si marfuri pe moduri de transport, indica cresteri aproape pe intreaga linie in primele noua luni ale lui 2019. Ca volum, transportul rutier de marfuri a inregistrat un plus de 5,2%, cel maritim, de 7,2%, iar cel feroviar, de 8,3%. Sunt indicatori care arata o cerere sanatoasa in piata si un trend ascendent sustenabil pe termen mediu-lung. In acelasi timp, se remarca trei aspecte problematice, care vor continua sa existe si in 2020, avand un risc pronuntat de a frana cresterile: infrastructura deficitara, dificultatea de a gasi personal calificat si deficitul de soferi. Pentru a contrabalansa costurile operationale si de personal care cresc progresiv din aceste cauze, companiile precum Gebrüder Weiss cauta solutii acolo unde lucrurile depind de ele, cum ar fi adoptarea accelerata a digitalizarii si inteligentei artificiale sau strategiile de atragere si retentie a personalului. Pe de alta parte, rezolvarea deficientelor din infrastructura este in controlul statului.
La nivel global, pot fi identificate doua mari provocari in plina desfasurare, ale caror efecte vor bulversa numeroase sectoare economice: mult discutatul Brexit si imprevizibilul coronavirus COVID-19. Iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana a fost deja intens dezbatuta si companiile au inceput sa isi pregateasca masuri de contracarare a efectelor. Pana la finalul lui 2020, Brexit este inca in faza de tranzitie, ceea ce inseamna ca in practica nu au aparut schimbari. Printre provocari, se numara formalitatile vamale, timpul de tranzit crescut din cauza unor controale mai stricte la frontiera, necesitatea unor autorizatii de transport sau calificari profesionale si vize pentru soferi.
Daca in privinta Brexitului provocarile sunt relativ previzibile, situatia este mult mai instabila din cauza epidemiei de coronavirus – iar industria transporturilor este printre primele care ii resimte efectele. In conditiile in care China este principalul partener importator in relatia cu UE si a doua piata de export, intarzierile de marfuri, mai ales la transport aerian sau terestru, produc efecte in cascada si pierderi economice semnificative. La nivel de personal, carantina impusa celor care revin din China adauga o presiune suplimentara asupra deficitului de soferi existent. In plus, recenta raspandire a coronavirusului in Europa, care afecteaza parteneri comerciali esentiali ai Romaniei, ca Italia, se poate dovedi a fi o provocare si mai mare pentru mediul de business.
Dincolo de provocarile locale si globale, a caror gestionare complexa implica si multi factori ce nu sunt in controlul mediului de business, tehnologizarea si sustenabilitatea, aspecte interconectate, vor lua avant in 2020. Gebrüder Weiss Romania isi propune investitii in echipamente IT pentru o cat mai buna integrare a informatiilor din multiple surse. Prin aceasta, va oferi nu doar optimizari operationale, ci si o reducere a resurselor alocate prin eficientizarea proceselor. Spre exemplu, un transport eficientizat inseamna un consum mai mic de combustibil si, implicit, scaderea poluarii. La fel, investitiile in echipamente cu emisii reduse, parteneriatele cu carausi de clasa A (flote auto Euro 5 si Euro 6), reciclarea ambalajelor si reducerea consumului unor materiale au impact asupra mediului si sunt in linie cu valorile globale ale GW. Pe ambele planuri, compania monitorizeaza constant trendurile tehnologice si analizeaza implementarea unor masuri care sa ajute concomitent businessul si mediul inconjurator.
Se poate spune ca, indiferent de perspectiva, 2020 sta sub semnul unei readaptari constante, care cere viteze de reactie tot mai rapide. Desi aceasta nu este o noutate pentru industria transporturilor si logisticii, anul in curs pare sa aduca o suprapunere a unor provocari complexe, previzibile sau nu. Este insa si un an al oportunitatilor care pot aparea pentru businessurile care vor sti sa se pregateasca din timp pentru schimbarile geo-politice majore si care vor dezvolta mecanisme robuste de repliere.

Articole similare

Ad