Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

2024 a fost un an moderat bun în transporturi, dar 2025 a început dezastruos

Consumul populației din Europa a crescut constant după pandemia de Covid-19, dar moderat, fiind în 2024 cu 3,7% mai mare decât în 2019, conform unor statistici prezentate la Gala Tranzit de Logistică de la Oradea de către Bogdan Steliean, general manager Romania și director Operations Central Europe în cadrul sennder. Pe de altă parte, capacitatea industrială este în scădere vizibilă, de la 83,6% în 2018 la 74,8% în timpul pandemiei, după care și-a revenit doar parțial, până la 78,3% în 2024. „Deci din 2022 există o divergență semnificativă între cerere și producție, ceea ce semnalează un dezechilibru economic masiv și arată că vor fi tot mai multe împrumuturi și puterea de cumpărare va scădea. În plus, ar putea apărea probleme structurale ca trecerea de la bunuri durabile la servicii, creșterea ponderii importurilor în consum, schimbarea obiceiurilor de mobilitate și slăbirea competitivității industriale europene.“

În aceste condiții, 2024 a fost, pentru piața de transport din Europa, un an moderat bun, după un 2022 foarte bun și un 2023 slab. Dar începutul de 2025 este caracterizat de reprezentantul sennder ca fiind „cumva dezastruos“, câtă vreme tariful spot este sub cel din contracte, deci tendința este negativă, există, clienții au posibilitatea de a menține prețurile scăzute și transportatorii au de suferit.

Tarifele spot (conform unei analize realizate de Transporeon și sennder) au atins un vârf în decembrie-ianuarie, urmat de scăderi semnificative și de o revenire în martie-aprilie 2025, iar față de perioada similară din 2024 nivelul este cu 16-20% mai jos. Tarifele din contracte au crescut ușor, cu 2% față de începutul anului trecut, semn al încrederii în relațiile comerciale de durată. Relația dintre tarifele spot și cele din contracte indică o tendință pozitivă și o cerere în recuperare, dar acest lucru este influențat de factori sezonieri, ca Paștele. Faptul că în ultimul timp a crescut capacitatea de transport poate duce la temperarea tarifelor spot în următoarele luni, iar contractele pe termen lung vor oferi stabilitate și vor reduce volatilitatea.

Articole similare

Ad