Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

50 milioane de euro pentru modernizare

Daca orasele mari se orienteaza catre un transport mai ecologic, in principal realizat prin mijloace cu tractiune electrica, Aradul beneficiaza deja de un mare avantaj: 90% din serviciile de transport sunt asigurate de tramvaie. Pentru modernizarea infrastructurii de transport, actionarii companiei au accesat deja in urma cu cativa ani un credit BERD de 50 de milioane de euro, urmand ca pe viitor investitiile sa vizeze si modernizarea flotei, primul pas fiind realizat deja prin cumpararea a 27 de microbuze pentru liniile judetene deservite.
 

Transportul urban in municipiul Arad este unul cu traditie, datand inca din 1869, cand au fost puse in circulatie primele tramvaie trase de cai. Astazi, cel mai mare operator de transport persoane din judet, cu o retea de 284 km in zona urbana si 269 km in aria preoraseneasca, este CTP Arad.
Compania de Transport Public Arad este detinuta 30% de Consiliul Judetean si 70% de primaria Arad si are in exploatare una dintre cele mai vechi linii de tramvai din Europa, iar sectorul de cale ferata Arad-Ghioroc este inca functional, fiind supus unui proces de modernizare.
„Linia Arad-Ghioroc a fost infiintata in 1906, iar la capat exista un depozit de tramvaie vechi, unde este expus tramvaiul care a circulat acum 100 de ani pe aceste linii. Mai avem si o statie de redresare cu mercur care nu se mai foloseste, desi este functionala“, a spus Viorel Dinu, sef serviciu comercial CTP Arad.
Desi opereaza in cea mai mare parte cu tramvaie, CTP Arad este o companie aparte in randul furnizorilor de transport public, asigurand transport urban, suburban si judetean. „Avem transport in jurul principalelor orase din judet, circa 80 de linii, exploatate cu autobuzul (linii de mic parcurs, pana la 30 km in jurul oraselor), dar avem si 4-5 linii de parcurs mediu (100 km), prin care legam diverse puncte din judet, exploatate de un operator privat“, a afirmat Dinu.
Transportul urban se realizeaza in mare parte cu tramvaiul si doar pe liniile suburbane si pe cele judetene de parcurs mediu se afla in exploatare autobuze. Autogara CTP se afla in centrul orasului, compania cautand o solutie pentru transferul eficient al calatorilor, astfel incat autobuzele sa nu mai intre in oras. „Intentionam sa scoatem acest punct de transfer in afara orasului, insa ne confruntam cu o rezistenta foarte mare din partea calatorilor, deoarece cu un singur bilet ajung pana in oras, iar un punct de transfer in afara orasului ar insemna o crestere a costului calatoriei de 20-25%“, a declarat reprezentantul CTP. Cum costul de reparatie si de intretinere pentru tramvaiele scoase din uz era foarte mare, iar transportul nu mai era rentabil, doar costul de exploatare ajunsese la 10-12 lei/km, operatorul de transport public a decis  sa renunte la linia Arad-Pecica.

Investitii pentru un transport „verde“ 
CTP Arad are la dispozitie 96 km de linii electrificate pentru tramvai, repartizati pe 20 de trasee. In ciuda miilor de masini care il tranziteaza zilnic in lipsa unei centuri ocolitoare, orasul asigura 90% din transportul public cu tramvaiul, urmand tendinta „verde“ de reducere a gradului de poluare. „Orasul a fost proiectat astfel de la inceput si este o mostenire pe care dorim sa o dezvoltam“, a spus Viorel Dinu. Infrastructura a beneficiat de o reproiectare, concretizata in special in reparatia liniilor de tramvai. Astfel, in 1997 a fost demarata o campanie de modernizare, cu un sector de 2 km pentru care s-a lucrat si la structura subterana, fiind modernizate tunelurile si schimbate conductele pentru repozitionarea liniilor. „Este segmentul cu cele mai bune linii din oras, finalizat in 2002, iar de atunci nu s-a mai intervenit asupra infrastructurii“, a completat seful departamentului comercial CTP Arad. In 2007 a fost demarata o alta investitie, cu ajutorul unui imprumut BERD, pentru modernizarea a circa 60 km de linie de tramvai. Pana acum, valoarea lucrarilor s-a ridicat la 50 de milioane de euro, insa vor mai fi necesare aproximativ 20 de milioane, potrivit reprezentantului CTP. Finantarea este asigurata 80% de BERD, iar pentru ca proiectul vizeaza si modernizarea zonei vechi a orasului, o parte din linia care o traverseaza va fi realizata prin fonduri structurale. „Reparatiile la infrastructura de transport in perspectiva imediata nu au adus nimic bun. Traficul a fost deviat, iar calatorii s-au orientat mai degraba catre masinile personale, dar pe termen mediu si lung speram ca lucrurile vor evolua in sens pozitiv“, a mai spus Viorel Dinu.

Parcul de autobuze este mai tinerel
Parcul exploatat de CTP Arad este format din 218 tramvaie, cu o vechime medie de 25 de ani. In lipsa unor fonduri consistente au mai fost achizitionate doar vagoane second-hand, scose din uz din anumite orase din vestul Europei. Ultimele tramvaie vechi, produse la Timisoara, au fost casate anul acesta.
„Dorim sa achizitionam tramvaie noi, insa depinde de banii primariei. Cele 50 de milioane de euro investite in infrastructura pentru magistrala nord-sud a orasului se vor amortiza destul de greu“, considera seful serviciului comercial CTP Arad.
Flota de autobuze are o vechime medie de 10-15 ani. Ultima achizitie – 27 de microbuze cu capacitate de 19 si 27 locuri – a avut loc in 2009, printr-o investitie comuna a Consiliului Judetean si a primariei Arad. Acestea au inlocuit autobuzele, fiind reduse astfel si cheltuielile. „Nu avea rost sa plimbam un autobuz de mare capacitate pentru cinci abonati sau elevi. Toate vehiculele achizitionate pana acum au fost luate prin licitatie, inclusiv cele second-hand. Pentru licitatia organizata pentru achizitia microbuzelor am expus bugetul si numarul de vehicule pe care il dorim si s-au inscris doar doi participanti, castigatorul fiind Iveco“, a afirmat Dinu.
Autobuzele cu capacitate de peste 40 locuri, cu doua axe si articulate, au in general o vechime de 15 ani si au fost cumparate de la companii de transport din Germania. Parcul este format din 30 de autobuze articulate, 60 clasice, 27 de microbuze cu 16-19 locuri si 16 midibuze de 22-27 locuri.
Toate vehiculele de capacitate mica sunt utilizate in general pentru liniile judetene, iar in jurul orasului sunt folosite autobuzele. Chiar daca se lucreaza in ture, nu au fost repartizati cate doi soferi pe un vehicul pentru a nu se putea eschiva in eventualitatea unor probleme. „Avem 120 de soferi si 140 de vatmani, insa numarul orelor de condus este limitat si nimeni nu mai vrea sa fie sofer sau vatman“, a mai spus seful departamentului comercial.
Frecventa cu care circula autobuzele si tramvaiele este mai mare in orele de varf: dimineata si in intervalul 14:00-17:00, frecventa pe linie e la zece minute, iar in rest de 12-17 minute. In perioada de vara, nevoia de transport scade cu 25%, ca urmare a concediilor si vacantei elevilor. Nu exista curse de noapte, insa activitatea incepe dimineata devreme.

Combustibilul si energia, 27-30% din cheltuieli
Alimentarea se realizeaza la capat de linie, la statia proprie, fiecare sofer avand card propriu. Masinile   utilizate pe liniile din judet folosesc bonuri valorice pentru alimentarea la statiile furnizorilor de carburant. „Se face plinul si se merge pana trebuie realimentat de la zero. Datele sunt transmise intr-un sistem de calcul si fiecare autobuz are fisa“ a explicat seful serviciului comercial.
Costul de exploatare este de 4,55 lei/km la tramvaie si 3,10-3,40 lei/km la autobuze, in functie de perioada calendaristica. In lunile de concedii, costul de exploatare e acoperit mai greu, deoarece scade numarul calatorilor. 3% din totalul costurilor revine reparatiilor, desi realizate in regim propriu, iar 27-30% reprezinta consumul de combustibil si energia electrica. Cheltuielile de exploatare ale companiei sunt acoperite prin vanzarea de servicii: bilete si abonamente, transport in conventie, dar si inchirierea spatiilor de reclama in interiorul si exteriorul tramvaielor. Aceste venituri nu sunt suficiente pentru a acoperi toate costurile, astfel ca serviciul de transport public este subventionat de primarie si, partial, de CJ Arad.

Doar 40% din utilizatori platesc integral calatoria 
Dintre calatorii deserviti de CTP Arad, aproximativ 20% sunt pensionari, 40%, elevi, care platesc abonament doar noua luni din an si asistati social si doar 40% plateste bilete in mod curent.
Pensionarii cu pensii pana la 620 de lei/luna circula gratuit pe toate liniile, iar ceilalti beneficiaza de o subventie de 50% din valoarea abonamentului. Elevii si studentii achita integral abonamentul catre compania de transport, iar subventia este incasata de la institutia de invatamant.
Valoarea unui bilet este de 1,5 lei. Daca este cumparat de la punctele de vanzare, bilete se composteaza in sistem clasic, iar cele eliberate de automatele de bilete sunt imprimate cu ora emiterii si au valabilitate de o ora din acel moment.
„O linie completa, de la un capat la altul nu dureaza mai mult de 40 minute, suficient pentru o calatorie“, a afirmat Viorel Dinu. Compania dispune de noua aparate automate si 60 de puncte de vanzare in sistem clasic. „In iunie se finalizeaza licitatia pentru un sistem de emitere de abonamente in judet, cu cod de bare, mult mai usor de emis si controlat. Este mai bine asa si pentru evidenta contabila”. Potrivit reprezentantului CTP Arad, aproximativ 30 de automate de bilete ar fi suficient pentru eficientizarea vanzarilor in oras, desi calatorii s-au aratat destul de reticenti la utilizarea sistemelor automatizate. Un abonament pe o linie costa 47 de lei. „Am avut un abonament lunar pe doua linii, cu o valoare de 66 de lei, care a fost extins pe toate liniile de la 1 august. Speram sa crestem, astfel, numarul de calatori“, a mai spus Dinu.
Activitatea de control, realizata inial de o firma de paza, revine Politiei Comunitare. „Am citit insa intr-o lucrare de specialitate ca 5% dintre calatori circula fraudulos, indiferent de masurile pe care le iei“, a spus reprezentantul CTP Arad.

Articole similare

Ad