Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

73 de echipamente in competitia din 2016 (I)

Numeroasele dezvoltari din ultimii ani din industria semiremorcilor lasa tot mai putin loc pentru alte inovatii si, chiar cand ele apar, de multe ori este vorba fie doar de mici ajustari sau perfectionari ale unor sisteme deja existente, fie de concepte care nu mai reprezinta apanajul unui singur producator, ci, cu mici diferente, intra in oferta mai multora – poate o dovada a colaborarii tot mai stranse pe care acestia o au cu clientii in munca de cercetare si de productie, de unde rezulta o intelegere mai clara a nevoilor lor.
 

In acest context, in competitia Trailer Innovation 2016 au fost inscrise ceva mai putine vehicule si componente: 73, fata de 83 la editia anterioara. Ele au fost dezvoltate de aproape 40 de firme din opt tari, dintre care se vor alege si se vor premia la IAA Hanovra castigatorii la cele sapte categorii: Caroserie, Sasiu, Componente, Concept, Mediu, Siguranta si Smart Trailer.

Ca si la editiile anterioare, rezultatele le veti putea afla citind numarul din octombrie al revistei Tranzit, iar in paginile urmatoare va prezentam cele 18 inovatii inscrise in competitie la categoriile Caroserie si Sasiu.

Caroserie frigorifica de la Kiesling pentru livrari rapide
Kiesling a dezvoltat in-house caroseria frigorifica HD Flitzer pentru incarcare si livrare rapide, mai ales la domiciliu. Consumatorii din ziua de azi vor ca produsele sa le fie aduse acasa, astfel ca retailerii trebuie sa se adapteze la asta si au nevoie de noi concepte de vehicule pentru a face ca solutiile logistice pe care le ofera sa fie eficiente. HD Flitzer este usor de implementat si permite livrari la domiciliu rapide si eficiente din punct de vedere al costurilor, deoarece propune pre-ambalarea si incarcarea rapida a marfurilor refrigerate si congelate si a cumparaturilor in euro-containere, precum si accesul foarte rapid la punctele individuale de descarcare de la locul livrarii. In plus, se poate folosi si un soft care sa calculeze cele mai bune rute si sa optimizeze incarcarea containerelor si a carucioarelor. Toate acestea fara echipamente scumpe nici pe vehicul, nici in cladiri/depozite, ci folosind un sistem bazat pe trei usi laterale si pe niste carucioare speciale.
Sistemul a fost prezentat la inceputul lui 2016 la Spar, in Austria, pentru a se vedea reactiile clientilor, si, deoarece acestea au fost foarte bune, in special in ceea ce priveste rapiditatea incarcarii, solutia a fost extinsa si face parte acum si din oferta de inchiriere a Mercedes-Benz CharterWay.
Livrarea la client are loc fara a fi nevoie ca manipulantul sa urce in masina, deoarece accesul este usor si rapid prin usile spate sau laterale, ceea ce economiseste mult timp. Accesul la produse se poate face la fel de repede in orice ordine, ceea ce este important daca e nevoie de schimbari ale rutei. Demn de remarcat este si faptul ca sistemul este compatibil cu toate tipurile de solutii standard de ambalare, de exemplu, lazi pentru bauturi.
HD Flitzer include caroseria cu trei usi laterale si 9, 11 sau 12 carucioare concepute special, care pot sustine 72, 88 sau 96 de containere E3 ori lazi de bauturi. Aceste carucioare sunt incarcate cu bunurile picuite de pe platforma depozitului, conectate magnetic, pregatite si pozitionate pe rampa ca pachet. Caroseriile frigorifice sunt apoi incarcate pe usile spate, ele avand si trei sau patru usi laterale pe partea unde e nevoie. Lazile de bauturi sau euro-containerele sunt scoase din masina prin usile laterale si livrate clientului final. Iar carucioarele sunt folosite ca polite glisante, avand, de exemplu, sine care permit containerelor sa fie trase pur si simplu de-a lungul lor. De aceea soferii nu au nevoie sa intre in spatiul destinat marfii, ci trebuie doar sa deschida una din usile laterale, ceea ce le da acces la trei carucioare asezate unul in spatele celuilalt. Pentru a trage containerele aflate pe caruciorul cel mai indepartat poate fi folosit un carlig, la politele de sus se ajunge cu ajutorul unei trepte largi de acces, iar optional se ofera acces direct la cele doua carucioare din spate, prin usile posterioare.

Sistem automat de ridicare a celei de-a doua grinzi a acoperisului de la Krone
Krone a dezvoltat in-house sistemul automat de ridicare a celei de-a doua grinzi a acoperisului, pentru a creste inaltimea montantului din spate fara a deschide usile. Acest lucru este posibil datorita inovatiei in ceea ce priveste designul constructiei scheletului semiremorcii si in special al peretilor posteriori si acoperisului. Noua versiune include bare profilate, care pot fi miscate independent una de alta cand se ridica acoperisul. Stalpul din spate este prins prin boltare de o bara rotunda din otel, ghidata prin lagare care gliseaza, iar aceasta din urma este prinsa tot prin boltare de un arc cu gaz integrat in stalpul din spate.
Folosind alte solutii tehnice, acoperisul trebuie sa fie ridicat si atunci cand usile sunt deschise. Cand partea din spate este deschisa si este ridicat acoperisul in acelasi timp, inaltimea de incarcare in dreptul stalpului din spate trebuie sa creasca. Prin detasarea montantului de acoperis, rama acestuia din urma poate fi ridicata si coborata independent de partea din spate, ceea ce aduce timpi mult mai scurti cand se incarca prin lateral si o crestere a inaltimii de incarcare in partea din spate. Daca partea din spate trebuie deschisa, montantul este, de asemenea, ridicat automat folosind arcul actionat de presiunea gazului cand se ridica rama, ceea ce creste inaltimea de incarcare in partea din spate. Cand acoperisul este coborat, montantul se muta inapoi in pozitia de baza prin suprapunerea cu una din barele profilate ale cadrului, la prinderea acesteia contribuind si greutatea acoperisului.

Sine de ghidare pentru cutii mobile de la Krone
Krone mai propune, pentru echiparea cutiilor mobile folosite in logistica de loturi mici de marfa, sinele de ghidare pentru role transportoare care permit realizarea unei economii de timp si bani la incarcare/descarcare, foarte importante in acest domeniu de activitate atat de preocupat de viteza de amortizare. Iar datorita efortului minim din partea soferului se vor obtine avantaje pe termen lung legate de starea de sanatate a angajatilor.
La cutiile mobile conventionale marfa este incarcata manual si apoi asezata pe pozitie, ceea ce necesita timp si efort, iar procesul se repeta la descarcare, ceea ce din nou presupune timp si costuri. Dar sistemul cu role de la Krone nu doar creste viteza de incarcare/descarcare, ci reduce si manipularea marfurilor, ceea ce este benefic pentru angajati. In timpul transportului, sinele pot ramane pe pozitii pe platforma de incarcare sau pe peretele din fata si opritoarele pot fi asezate usor in orice punct de-a lungul suprafetei, pentru a preveni marfa sa alunece in fata si in spate.
O sina pentru role este pozitionata pe podea si stabilizata cu doua bolturi, pachetele sunt impinse peste role fara niciun efort spre partea din fata a vehiculului, iar pe timpul transportului sinele pot ramane sub loturile de marfa.

Caroserie usoara pentru vehicule electrice de la Krone
Krone a mai inscris in competitie o caroserie usoara pentru vehicule electrice, care permite o sarcina utila ridicata in ciuda greutatii totale maxime admise de numai 8.000 kg pentru vehiculele electrice, din care 1.800 este masa proprie a acestora.
Vehiculele electrice trebuie sa aiba o greutate proprie foarte mica pentru a atinge nivelul de eficienta dorit in operarea de zi cu zi, din cauza capacitatii limitate a bateriei lor. In acest caz este vorba de transport de confectii, unde in mod normal vorbim de o greutate mare, posibila acum datorita masei proprii mici a vehiculului.

Prelata laterala Krone pentru stabilitate la transportul sacilor
Krone mai propune prelata laterala inovativa menita sa creasca stabilitatea, care consta din doua straturi intre care sunt incorporate elemente de rigidizare orizontale si verticale, ce fac ca prelata sa fie rezistenta la fortele din interior. Concret, prelata laterala se compune din doua prelate, una interioara si una exterioara, intre care sunt puse profile verticale din aluminiu, iar doua cabluri sunt tensionate orizontal folosind o pompa hidraulica.
Krone a conceput aceasta prelata laterala deoarece una standard nu ofera suficienta stabilitate in cazul marfurilor ambalate in saci, de exemplu haine, astfel ca adesea se depaseste latimea totala maxim admisa de 2.550 mm. Or, folosind prelata cu stabilitate marita, acest risc este eliminat.

Izolare termica pentru basculantele Schmitz
Schmitz Cargobull propune o izolare termica inovatoare pentru benele rotunde din otel folosite la transportul asfaltului. Aceste vehicule sunt deja izolate in varianta standard, cel putin pe piata germana, si sunt oferite de numerosi producatori, dar reprezentantii Schmitz atrag atentia asupra faptului ca pana acum nu exista date despre durabilitatea pe termen lung a materialului de izolare. Schmitz Gotha a desfasurat numeroase teste cu diferite materiale si in urma lor a ajuns sa foloseasca unul nemaiintalnit pana acum in industria semiremorcilor, o spuma care are la baza cauciuc elastomeric, pe care a optimizat-o impreuna cu producatorul ei, rezultand un compus special pentru aplicatii in transportul de asfalt cu bene basculabile. Spuma respecta cu usurinta cerintele de rezistenta la temperaturi de cel putin 200 OC si mai are si alte calitati care o fac foarte potrivita pentru acest domeniu: greutatea proprie este semnificativ mai mica datorita densitatii mai mici a materialului, consistenta de cauciuc este rezistenta la uzura si structura celulara inchisa limiteaza absorbtia apei la mai putin de 3%, ceea ce garanteaza o greutate proprie constanta pentru multi ani. Datorita noului material si designului asociat lui greutatea proprie a benei izolate termic a fost considerabil redusa, si este cu numai 360 kg mai mare decat a uneia neizolate cu aceeasi specificatie. In caz de deteriorari exterioare ale unei bene izolate, si invelisul exterior al acesteia si materialul de izolare pot fi indepartate pe segmente, scutind timp la inlocuire, iar cheltuielile sunt si ele mici. La fel, daca e nevoie sa se faca sudura, materialul de izolare poate fi indepartat in cel mai scurt timp.
Reprezentantii Schmitz promit deci trei beneficii importante clientilor care vor folosi acest nou material: el este mult mai durabil si rezistent la uzura decat orice alt material similar, cum ar fi spuma rigida (care creste uzura din cauza frictiunii) sau vata minerala (care absoarbe apa), garantand un efect de izolare permanent, izolatia poate fi mai subtire, deci greutatea proprie scade, si reparatiile sunt ieftine si rapide. Montarea materialului de izolare dureaza si ea putin, deoarece stratul exterior este boltat si fixat in plus cu benzi de tensionare. Toate aceste caracteristici duc la o valoare mare de revanzare a benelor.

Sistem rapid de blocare a prelatei de la Tang
Sistemul de blocare pneumatica rapida a prelatei Targo-Lock permite deschiderea si inchiderea simple, sigure si in doar cateva secunde. Acesta face ca prelata sa nu mai aiba nevoie de curele cu catarame, deci nu mai presupune operatii complicate de inchidere/deschidere, si este certificat EN 12642 si XL.
Prelata poate fi inchisa si deschisa cu miscari usoare ale mainii. La apasarea unui buton ea se strange, iar tuburile cu aer comprimat permit o strangere ferma a acesteia. Tija de blocare confera un aspect placut si constituie o optiune durabila pentru marcarea conturului, care nu se mai desprinde ca atunci cand este lipit de prelata. Sistemul contribuie si la cresterea aerodinamicitatii, ceea ce aduce economii de carburant si costuri mai mici de exploatare, este usor de curatat si permite si posibilitati mai numeroase de inscriptionare.
Tubul cu aer comprimat se afla in partea de jos a cadrului exterior si dispune de o valva care controleaza presiunea aerului si strange sau slabeste prelata, si care poate fi montata fie in fata caroseriei, fie in interiorul cabinei. Odata ce prelata este slabita, traversele de blocare pot fi atarnate, dupa care prelata poate fi operata ca de obicei. Iar pentru a o inchide trebuie doar sa tragi prelata, sa inclini traversele de blocare si sa actionezi valva rotativa.

Sasiu pentru containere cu gat de lebada si boghiu culisant de la Dennison
Producatorul irlandez Dennison propune sasiul pentru containere cu gat de lebada si boghiu glisant despre care reprezentantii companiei spun ca este cel mai simplu de acest fel de pe piata. El introduce o noua treapta inovatoare si eficienta in boghiu, pentru a permite dispozitivelor de blocare sa se ridice deasupra axei din spate, combina tehnologia cu role cu conceptul de treapta, pentru a asigura usurinta in manevrare, reduce numarul de piese ne-standard si este usor de intretinut datorita tehnologiei cu role, care are o durata de viata de cel putin cinci ani, si are o greutate proprie cu cel putin 350 kg mai mica decat a altor sasiuri cu boghiu glisant.
Un sasiu cu boghiu glisant este cel mai sigur mod de a transporta un container de 20' in mijlocul unui trailer pentru containere de 40', deoarece asigura intotdeauna distributia optima a greutatii intre axele trailerului si cuiul de cuplare, ruland in pozitie extinsa. Astfel se garanteaza stabilitatea perfecta a ansamblului si vara, si in conditii de iarna. Insa operatiunea de a aduce usile unui container de 20' in partea din spate a unui sasiu pentru containere de 40' a fost mereu o provocare.
Sasiul de la Dennison permite glisarea usoara a unui container de 20' si 32 t din pozitia pe care o are in timpul mersului in pozitia de descarcare. Deoarece sasiul poate duce un container de 40' sau doua de 20', inaltimea maxima de la sol pana in partea lui de sus este de 1.100 mm. In pozitia de mers spatele containerului de 20' se afla pe un suport fix aflat intre a doua si a treia axa, care este la aceeasi inaltime ca restul sasiului. Cand se muta containerul de 20' suportul trebuie cumva sa treaca peste sau prin rotile si aparatoarele de noroi ale celei de-a treia axe, si tocmai aici isi dovedeste utilitatea inovatia Dennison, care permite suportului fix si dispozitivului de blocare a containerelor sa se ridice progresiv si sa treaca peste aparatoarele de noroi de pe a treia axa cand boghiul trece din pozitia deschis in pozitia inchis. Designul simplu al sasiului, pentru care se folosesc componente standard, aduce beneficii si pentru sofer, si pentru proprietarii firmei de transport, si pentru tehnicienii din service.
Datorita costurilor reduse de achizitie si intretinere, sasiul se amortizeaza mai repede si are o comportare mai buna la drum, indiferent de conditiile de vreme si de relief. Pe cand designul sasiurilor de pana acum era complicat si scump, iar manevrarea lor era dificila.

Modul Goldhofer ADDrive
Goldhofer ADDrive combina caracteristicile modulelor pentru sarcini grele THP (reperul actual in transportul agabaritic din intreaga lume) cu avantajele unui sistem modular autopropulsat (SPMT) din gama PST. Astfel, o combinatie intre THP si ADDrive poate fi remorcata ca trailer la viteze de pana la 80 km/h, se poate manevra independent in spatii inguste, la incarcare sau descarcare, fara autotractor, economisind timpul si banii necesari reincarcarii marfii pe un modul autopropulsat (PST) si poate face fata pantelor fara camion tragator sau impingator aditional, deoarece transmisia integrata schimba automat treptele cand e nevoie de tractiune suplimentara.
Aceste performante sunt atinse folosind componente din productia de serie testate indelung si asamblate in cadrul unui design inteligent. Pentru a fi cat mai versatil posibil, ADDrive vine cu un sistem de cuplare multifunctional, pentru compatibilitate deplina cu toate modelele THP standard. Inovatia Goldhofer este primul modul din lume pentru sarcini grele care are EBS.
ADDrive rezolva, asa cum promite producatorul, mai multe probleme. Prima dintre ele este aceea ca multe transporturi agabaritice incep in spatiile inguste ale unei fabrici si se pot incheia intr-o locatie cu spatiu la fel de mic de manevre, si de acestea sunt realizate tot mai mult cu ajutorul sistemelor modulare autopropulsate (SPMT), dar acestea nu sunt potrivite pentru transport la viteze mari si pe distante lungi. Astfel ca la destinatie incarcatura trebuie mutata de pe un trailer pe un modul autopropulsat, ceea ce inseamna ca SPMT trebuie intai adus la locatie si apoi una sau mai multe macarale transfera incarcatura. Cu ADDrive aceste costuri logistice sunt eliminate, incarcatura fiind transportata pe o combinatie THP care include axe ADDrive si la destinatie tractorul este decuplat si trailerul cu ADDrive integrat este operat ca un SPMT pentru a aduce marfa la locul de descarcare.
A doua problema este ca drumul pe care se merge include adesea portiuni cu pante, ceea ce impune prezenta unui al doilea tragator sau a unui impingator. Dar acesta nu mai este necesar cand se foloseste ADDrive.
A treia problema este ca, pana si in modul nealimentat, alte sisteme de propulsie pot opera doar cu furnizarea continua hidraulica de energie, pentru ca o parte din motorul hidraulic continua sa mearga si uleiul se incinge, ceea ce duce la pierderi de putere. Solutia Goldhofer presupune un sistem mecanic de cuplare folosit pentru a deconecta propulsia hidraulica de axa atunci cand propulsia este dezactivata, deci nu mai e nevoie de racire permanenta.
A patra problema este aceea ca alte sisteme de propulsie au o gama de viteza foarte mica, de cel mult 7 km/h, in care este disponibila propulsia. Dar Goldhofer a creat un sistem care poate dezvolta intreaga putere intre 1 si 15 km/h.

Axa Kögel cu grinda frontala si rezervoare de aer integrate
Kögel prezinta axa proprie cu grinda frontala si cu rezervoare de aer integrate, care combina doua functii: este garantata rigiditatea axei si nu mai este nevoie de rezervoare de aer separate, ceea ce lasa mai mult loc pentru alte componente si reduce si greutatea proprie. Iar valva integrata face posibila montarea directa a unor componente pneumatice cu conexiune scurta la rezervorul de aer. Alte beneficii aduse de aceasta axa sunt depozitarea in siguranta intre anvelope si timpul mai scurt de reactie al componentelor consumatoare de aer, datorita cablurilor mai scurte pentru aer.

Dolly cu directie hidraulica de la Krone
Krone propune la aceasta categorie un dolly cu directie hidraulica, dezvoltat in-house, despre care afirma ca este raspunsul la cresterea volumelor de transport, care in anii urmatori va impune aparitia a noi solutii si combinatii de vehicule in Germania si alte tari europene. Combinatiile lungi pot contribui din plin la acoperirea acestor nevoi, iar pentru a respecta cerintele de licentiere pentru traficul rutier din Germania vehiculele dolly trebuie sa fie oferite cu axa directoare si bara de tractiune rotativa pentru combinatii care constau din vehicul motor, trailer dolly si semiremorca.
In trecut mecanismul de directie al dolly era doar mecanic si necesita multe lucrari de intretinere, dar noul dolly are directie hidraulica si consta din bara de tractiune rotativa si axa auto-directoare si se bazeaza pe un circuit hidraulic stabil care necesita intretinere redusa. Uzura sistemului de directie este minimalizata cu ajutorul camerelor de aer hidraulice flexibile.
Bara de tractiune presupune o axa continua si este conectata la sasiu prin cuzineti insurubati oferiti cu cuzineti sferici cu intretinere redusa. Aceasta axa este acum directionata prin doua circuite separate conectate hidraulic. Bara de tractiune si axa auto-directoare imbunatatesc astfel mobilitatea combinatiei de vehicule si reduc uzura anvelopelor. In acelasi timp, flexibilitatea noului dolly creste datorita cilindrilor care pot fi ajustati si adaptati la diferite combinatii de vehicule. In plus, fortele sunt distribuite in mod egal datorita cuzinetilor sferici. Acest concept nou de directie conduce la un sistem cu intretinere redusa care in plus scade si greutatea vehiculului cu circa 200 kg, sporind, deci, sarcina utila.
Rotind bara de tractiune intr-o curba, cilindrii montati pe aceasta deplaseaza o anumita cantitate de ulei care ajunge in cilindrii de directie ai axei si astfel rotile incep sa se miste.

Un Coil Liner mai flexibil de la Krone
Sistemul Krone Coil Liner, de asemenea dezvoltat in-house, ofera o posibilitate inovativa de ancorare a bobinelor. In trecut, pozitionarea acestora in cuva depindea de aranjarea stalpilor de sustinere cu buzunare, pozitionati aproape de centrul de greutate al vehiculului. Datorita faptului ca lungimea si diametrul bobinelor erau foarte diferite, se obtinea o mare varietate de pozitii ale bobinelor in cuva, ceea ce facea ca bobinele si cuvele sa se rastoarne si sa deterioreze stalpii cu buzunare. In cazul Krone Vario Coil miscarea bobinelor este compensata cu ajutorul unei traverse si al unei sine si printr-o anumita aranjare a chingilor, astfel ca marfa poate fi securizata mult mai bine in fiecare caz, in functie de dimensiuni. Cuvele tind sa cada in fata la acceleratie axiala si apoi vin unele peste altele din cauza efectului de domino, generand forte mari care duc la deteriorari importante ale stalpilor cu buzunare si chiar la ruperea lor. In plus, pozitionarea bobinelor in cuva era inflexibila in trecut, depinzand de centrul de greutate al vehiculului. Dimensiunile bobinelor, adesea la alegerea clientului, faceau ca aceasta situatie sa fie si mai grava. Iar pozitia predefinita in cuva nu permite mai multe posibilitati de aranjare a spatiului de incarcare, din moment ce centrul de greutate al incarcaturii nu mai coincide cu cel al vehiculului incarcat.
Sistemul Krone rezolva aceasta problema si ofera posibilitatea de a ancora bobinele asa cum este mai bine pentru fiecare in parte si astfel protejeaza vehiculul de deteriorare.
Bara transversala este coborata in fosa din sina de ancorare folosind bolturi si este impinsa pana se blocheaza in directia de mers. Apoi insertiile sunt plasate in stalpii cu buzunare astfel incat zona de localizare sa indice directia sistemului Coil. Barele sunt acum pozitionate pe o parte cu bolturile din stalpii de ancorare si, de asemenea, in fosa din sina de ancorare, iar bobina poate fi acum incarcata si fixata.

Sasiu de remorca frigorifica Lamberet cu o noua axa de directie
Sasiul Lamberet X-City pentru semiremorci frigorifice, usor de manevrat si economic, integreaza noua tehnologie a axei de directie. Asa cum arata reprezentantii companiei franceze, niciun alt sasiu dezvoltat in ultimii 20 de ani nu ofera atatea beneficii: manevrabilitate sporita, economii de carburant de pana la 12% datorita rezistentei mici la rulare in timpul virajelor si o durata de viata a anvelopelor de 2,85 ori mai mare in cazul transportului pe distante lungi si de pana la patru ori mai mare in cazul distributiei si al transportului regional, asa cum arata testele realizate de Goodyear.
Aceste avantaje se datoreaza designului sasiului si tehnologiei foarte inovatoare a axelor directoare mecanice. Sasiul integreaza foarte bine un sistem de cabluri care pornesc de la axul de directie si activeaza rotirea unei turele care sustine puntea. Programul foarte complex de dezvoltare a X-City a presupus teste si masuratori in conditii reale, precum si crearea unui sistem de dezvoltare a sasiurilor asistat integral de computer, capabil sa conceapa diferite configuratii. Datorita echipamentelor de ultima ora, departamentul de cercetare si dezvoltare a ajuns la curba ideala de frictiune, astfel incat axele sa se alinieze la camion conform principiului matematic Ackermann, rezultand o geometrie optima a axelor, care reduce frecarea anvelopelor, aplica forte de tractiune mai mici la viraje si imbunatateste agilitatea semiremorcii.
In plus, Lamberet isi propune sa creasca flexibilitatea in exploatarea semiremorcilor, extinzand aria lor de utilizare spre zonele urbane, unde inlocuiesc sasiurile mai mici si mai scumpe, si reducand principalele costuri variabile, carburantul si anvelopele. Si, pentru a beneficia din plin de acest ultim avantaj, noul sasiu costa doar cu pana la 10% mai mult decat cel folosit pana acum.
Cablurile inovatoare si sistemul cu turela/turele si noul sasiu trebuie sa evite dezavantajele aduse de tentativele anterioare de a construi sasiuri care sa poata intra in centrele oraselor: axa de directie condusa de o bara de tractiune (stilul Tridec), care a permis imbunatatirea razei de virare, dar fara sa scada consumul de carburant si cu eficienta scazuta in reducerea uzurii anvelopelor, inaltimea mai mare a sasiului pentru a incorpora bara de tractiune, o greutate proprie mare, manevrarea diferita intre partea stanga (deoarece bara de tractiune tragea) si dreapta (deoarece impingea) si stabilitatea redusa pe autostrada. Dar X-City nu are aceste probleme, deoarece nu are impact asupra inaltimii sasiului, iar greutatea proprie ramane cea mai buna din clasa sa, conform declaratiilor producatorului, cu 300 kg mai mica decat a celor care folosesc tehnologia cu bara de tractiune.
O alta incercare de a concepe sasiuri pentru folosire in centrul oraselor a fost reprezentata de remorcile scurte, cu o axa tandem. Dar si in cazul lor succesul a fost limitat de incapacitatea de a monta un lift standard in spate, de intretinerea dificila si de greutatea proprie mare. X-City, in configuratia cu doua axe, din care una directoare, pentru 24 sau 27 de paleti, inlocuieste cu succes aceste modele si ofera manevrabilitate mai buna, volum mai mare de incarcare si greutate ideala. In plus, mai este disponibil cu trei axe, din care una sau doua de directie, si capacitate de 33 de paleti.
Sistemul poate primi box pentru paleti, lift standard in doua parti, axa liftanta s.a., si are cele mai recente axe de la SAF sau BPW. Camionul este unul standard, care nu necesita adaptarea seii de cuplare, si nici nu e nevoie de cabluri electrice speciale. Iar pentru sofer condusul este mai usor, deoarece trailerul tinde sa urmeze camionul. Sistemul este si usor de intretinut, neavand nevoie decat de o verificare vizuala anuala si de schimbarea uleiului la 300.000 km, iar cablurile si cuzinetii cilindrici au garantie extinsa de cinci ani.

Trailer semi-jos Nooteboom Manoovr
In transportul agabaritic inaltimea si capacitatea de incarcare sunt factori cheie si mai ales in cazul semiremorcilor semi-joase inaltimea de incarcare este foarte importanta, dar de obicei o platforma foarte joasa determina o greutate utila mica. Cu Manoovr, Nooteboom a conceput o podea foarte joasa, cu inaltime de 780 mm, fara a pierde din capacitatea de incarcare. Daca pana acum semiremorcile semi-joase aveau o capacitate de incarcare de 9-10 t/axa, Manoovr are 12 t/axa in toate tarile europene si este disponibil cu 3-10 axe. Marea provocare in realizarea acestui model a fost sa se combine o podea de incarcare foarte joasa, de 780 mm, cu axele pendulare de 12 t, care exista de multe decenii. Nooteboom a gasit solutia dezvoltand un cuzinet pivotant complet nou si montand axa pendulara pe sasiu intr-un mod ingenios, care a permis reducerea inaltimii cu 70 mm, pana la 780 mm. Simplitatea constructiei face ca Manoovr sa fie chiar o inovatie extraordinara, iar clientii europeni s-au aratat foarte incantati de aceasta solutie, pana acum fiind vandute peste 500 de axe.
Noul trailer mai aduce si alte avantaje: o durata de viata de pana la patru ori mai mare a anvelopelor (cel putin 300.000 km), manevrabilitate foarte buna datorita unghiului mare de virare, de pana la 70O, comportare mai buna la obstacole datorita cursei verticale lungi de 500 mm (o cursa a suspensiei cu pana la 50% mai mare decat in cazul unei semiremorci semi-joase cu alt tip de suspensie), condus usor datorita faptului ca toate functiile hidraulice ale trailerului sunt localizate central pe gatul de lebada, constructie simpla si usoara, care permite o sarcina utila mai mare, costuri mici de operare, incarcare optima pe saua de cuplare in orice circumstante, deoarece raportul dintre incarcarea pe saua de cuplare si greutatea pe axele din fata este ajustabil hidraulic, in trepte, de la 18 la 30 t, ceea ce permite adaptarea la orice tip de camion si folosirea optima a sarcinii utile admise in orice tara.
Panoul de control este localizat central in exteriorul trailerului, astfel incat soferul nu trebuie sa ingenuncheze, directia se ajusteaza usor cand se extinde trailerul, directia Multidolly poate fi si ea ajustata hidraulic, iar decuplarea este si ea usoara. Trailerul include si numeroase sisteme de protejare a drumurilor: suspensia hidraulica distribuie egal greutatile intre toate axele, constructia axelor pendulare asigura aceeasi distributie a greutatii intre toate anvelopele de pe toate axele, iar directia optima reduce uzura suprafetei de drum.

Axa de tractiune SAF-Holland pentru basculate
Axa cu tractiune auxiliara pentru basculante SAF Trak confera valoare adaugata semiremorcilor datorita cuplului aditional disponibil exact atunci cand este nevoie. Propulsia hidraulica Poclain a fost testata indelung si integrata in axa standard pentru semiremorci SAF-Holland, pentru a se folosi cat mai multe componente standard posibil. Cu ajutorul unui butuc special al rotii, motorul hidraulic a fost integrat in designul traditional al sistemului de suspensie SAF Intradisc plus Integral folosind doar cateva componente noi. Uzura discurilor de frana, a sabotilor, a arcurilor si a rulmentilor este aceeasi de la modelele de pana acum, ceea ce inseamna ca service-urile se pot baza pe piesele de schimb existente deja si ca disponibilitatea lor este garantata. Datorita functiei integrate de rostogolire libera nu se consuma putere in plus cand transmisia este in modul stand-by, ceea ce este bine pentru mediu.
In cazul basculantelor folosite pe teren dificil, axa motoare a tractorului este predispusa sa patineze, de exemplu, in timpul bascularii sau cand vehiculul merge la deal. Sigur ca in ultimele decade puterea autotractoarelor a fost imbunatatita mult, dar aceasta inca are nevoie sa fie convertita, pentru ca nu de cuplu are nevoie o roata care patineaza, ci de mai multa forta de contact pentru anvelope. Un camion cu tractiune integrala poate fi de folos, dar are si cateva dezavantaje, cum ar fi consumul mare de carburant, un pret mare si costuri mari de operare. Iar o axa motoare hidraulica pe autotractor are dezavantajul tehnic ca in cazul aplicatiilor descrise mai sus forta de contact a anvelopelor este redusa. Cu SAF Trak se ofera cuplu suplimentar exact cand e nevoie pentru semiremorca. Axa motoare a acesteia duce intreaga greutate in timpul bascularii, astfel ca poate transmite intregul cuplu motor hidraulic suplimentar necesar. Basculanta are intervale de service mai mari decat ale camioanelor, ceea ce o face o investitie utila. Un alt avantaj este ca permite incarcaturi mai mari daca motorul hidraulic suplimentar este integrat in semiremorca in loc sa fie in autotractor. SAF Trak este si cel mai usor sistem de acest tip de pe piata.
Directia de mers este recunoscuta automat si sistemul ofera asistenta in directia relevanta si schimba automat in modul stand-by cand se franeaza sau cand este depasita viteza predefinita, iar daca viteza este redusa, din cauza lipsei de tractiune a vehiculului tragator, de exemplu, se iese automat din modul stand-by.

Semiremorca-prelata Schmitz Cargobull cu podea lipita
Schmitz propune prelata S.CS cu podea lipita, dezvoltata in-house, care creste stabilitatea si capacitatea de incarcare si scade costurile totale de operare, si despre care puteti citi mai multe in numarul din august al revistei Tranzit.

Scheuerle EuroAxle cu suspensie independenta
Scheuerle s-a inscris in competitie cu EuroAxle, cu design simplu, dar revolutionar, cu suspensie independenta, care permite 12 t/axa pe drumurile din Germania si nu are nevoie de piese de ghidare a axei in nicio directie. In plus, aceasta se caracterizeaza prin greutate proprie mica, datorita designului aproape ca nu necesita intretinere, deci scad durata de imobilizare si costurile de service, si nici nu are puncte de gresare. Iar prin faptul ca exista o valoare mica a greutatii nesuspendate in butucul rotii, confortul in timpul mersului este sporit. Un alt avantaj oferit de aceasta axa este impactul diminuat asupra drumurilor.

Articole similare