Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O invitație la Open Source

Patru nume mari, un proiect mare: Ancorarea Open Source în logistică pe tot globul. Dachser, DB Schenker, Duisport și Rhenus au fondat împreună Open Logistics Foundation pentru a deschide următorul capitol al digitizării în logistică. O inițiativă tehnologică de acest fel nu este doar unică până acum în domeniu, dar fondatorii își asumă și un rol de pionierat în viitorul Open Source. Totuși, acesta va fi doar începutul. În cele ce urmează vă prezentăm o conversație cu fondatorii despre motivele pentru care au inițiat acest demers și despre legătura dintre Open Source și Campionatul Mondial de Logistică.

Open Logistics Foundation se alătură marilor fundații non-profit Open Source, concept care înseamnă că un cod sursă al unui software este accesibil public. Acest lucru nu este nou, ci este un principiu care stă la baza multor modele de afaceri de succes. Cu toții folosim produse Open Source în fiecare zi: browser-ele web precum Firefox sau Chrome, majoritatea limbajelor de programare și chiar și Linux, cel mai folosit sistem de operare din lume. Ele funcționează pe toate smartphone-urile Android și pe nenumărate servere din întreaga lume, în router-ele noastre de internet și chiar în becuri inteligente. Open Source este peste tot, cu excepția logisticii, după cum se pare.

Deci, întrebarea nu este „De ce open source?”, ci „De ce abia acum?”

Markus Bangen (CEO Duisburger Hafen AG): Cu Open Source, Michael ten Hompel a plasat un subiect în logistică despre care toată lumea știe că a venit cu întârziere. Știm cu toții că trebuie să dezvoltăm împreună. Pur și simplu nu am reușit să trecem peste pragul gândirii competitive. Cuvântul „dar” a fost întotdeauna folosit de prea multe ori. Punerea în comun a resurselor și temelor ne oferă o oportunitate unică de a stabili standarde de facto în loc să creăm mai mulți monoliți.

Christian Bockelt (vicepreședinte execuvit Global IT Land and Digital Solutions, DB Schenker): Pentru a conduce în mod activ inovații cu adevărat disruptive, aveți nevoie de partenerii potriviți și de un impuls serios. Institutul Fraunhofer a recunoscut că această constelație poate fi eficientă și ne-a adus împreună.

Stefan Hohm (Chief Development Officer Dachser SE și vicepreședinte Open Logistics Foundation): Sarcinile de digitalizare sunt prea mari pentru ca o singură companie să le rezolve singură. Open Source are un avantaj decisiv: simplifică intrarea în digitalizare și, prin urmare, este un factor important de succes pentru întreaga industrie logistică. În același timp, este un motor pentru un peisaj de proces standardizat în lanțurile valorice digitale.

Stephan Peters (membru al Consiliului de Conducere al Rhenus SE & Co. KG și vicepreședinte Open Logistics Foundation): De multe ori ai nevoie de un impuls. Mai ales în săptămânile premergătoare fondării, ne-a devenit clar că Fundația i-a reunit exact pe cei care cercetează de ani de zile în mediul inovației din Dortmund și de la Fraunhofer Labs. Am reunit ceea ce se potrivește și ceea ce dezvoltăm de ani de zile. Datorită acestei cercetări, există o încredere și o afinitate naturală. Când a început faza critică a înființării fundației cu experții juridici, puteai simți clar asta.

Oamenii potriviți, la momentul potrivit, cu mentalitatea potrivită la locul potrivit. Sună rezonabil. Dar, după cum știm cu toții, dificultățile se văd în detalii. Dezvoltarea IT pe cont propriu ar fi ideală, însă greu de realizat în logistică. Este acest sector gata pentru externalizare?

Bockelt: O mare parte a software-ului nostru este deja construită pe baza unui soft Open Source. Acum mai trebuie îmbogățit acest soft cu aspecte logistice și create standarde.

Peters: Reunirea expertizei logistice într-un depozit, într-o comunitate Open Source, este un argument crucial. Această abordare garantează un standard deschis pentru digitalizarea proceselor logistice și oferă un grad ridicat de flexibilitate pentru adaptările individuale.

Hohm: Logistica inteligentă se bazează pe sisteme IT puternice. La Dachser, acest principiu se aplică de zeci de ani și va continua să se aplice. De aceea, Dachser este binecunoscută și pentru dezvoltarea IT pe cont propriu. Cu toate acestea, nu are sens să programați fiecare linie de cod într-o aplicație standard în interior. Acest lucru nici nu este economic și nici nu oferă un avantaj competitiv. Dimpotrivă, deseori chiar împiedică crearea unei interconectări și a unei rețele funcționale a partenerilor și a clienților. Prin urmare, este avantajos pentru toate părțile din lanțul de aprovizionare dacă în viitor componentele software selectate sunt disponibile pentru toată lumea gratuit ca elemente Open Source și actualizate continuu printr-o autoritate neutră.

Michael ten Hompel (director general Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics și președinte al Bordului Open Logistics Foundation): Sectorul logistic trebuie să devină mai bazat pe software pentru a juca un rol în viitoarea economie a platformelor și pentru a-și autodetermina viitorul pe baza standardelor și valorilor legale europene. Digitalizarea este scopul, iar Open Source este cheia pentru a duce toate companiile în această călătorie, indiferent de dimensiune și sector.

Primul pas a fost făcut. Acum este timpul să luăm anumite măsuri, astfel încât Open Source să devină viral în logistică. Membrii fondatori declară că Open Logistics Foundation este primul pas către o economie de platformă bazată pe standarde și valori legale europene. Este atât un început, cât și un apel către sectorul logistic, să se gândească la tehnologie și procese împreună și în mod activ să participe la comunitatea Open Source (care presupune ca participați, de preferință, toată lumea). De ce ar trebui ca firmele de logistică să adere la această comunitate? Care este valoarea adăugată?

Bockelt: Această abordare va înlocui investițiile individuale în digitalizarea bunurilor de larg consum și fiecare companie implicată va beneficia de asta.

Bangen: Într-un port clasic precum Duisport, cu doar câțiva ani în urmă, ar fi fost pierdere de timp și bani să vorbim, de exemplu, despre un sistem de slot-uri comun pentru toate terminalele. Astăzi o facem. Tensiunea psihologică este mai mare și pur și simplu ne-am dat seama că vom reuși doar împreună, deoarece nu vom realiza nimic cu soluții izolate.

Hohm: Acceptarea în industria logistică va depinde foarte mult de cazul de utilizare pe care îl plasăm primul. Să luăm aplicația pentru șofer de camion – avem deja una sau două dintre ele. Acesta este cel mai bun exemplu de resurse irosite. Fiecare companie își construiește propria aplicație și fiecare șofer are nenumărate aplicații pe dispozitivul său mobil. Se depune un efort enorm în acest sens, dar nicio companie nu generează vreo valoare adăugată prin intermediul lor. Cu astfel de cazuri de utilizare simple, dar larg răspândite, se va recupera rapid teren.

Peters: Tipurile de utilizare despre care vorbim sunt evidente: factura electronică, nota de livrare electronică, aplicația șoferului, ETA ș.a. Dar cel mai mult va conta atragerea entuziaștilor din industria de logistică și de software cu privire la utilizarea și colaborarea la depozitul Open Source. Am putea reduce complexitatea și am fi mult mai inovatori, mai rapizi și mai buni dacă nu ar mai exista 100 de soluții individuale complet incompatibile la astfel de probleme, ci un standard comun.

ten Hompel: Exact despre asta este vorba. Crearea acestei baze comune este scopul principal al Fundației. Există întotdeauna tendința de a lega Fundația și „sursa deschisă” de aplicații specifice, nu este vorba despre patru concurenți care fac ceva împreună. Este vorba despre ridicarea ștachetei în digitalizare, deoarece mulți oameni încă subestimează complexitatea care vine odată cu AI (inteligența artificială) și algoritmii predictivi ca bază în modelele de afaceri bazate pe date. Această schimbare este și culturală. Multe companii au înțeles demult că pot genera valoare adăugată pentru ele însele dacă nu trebuie să se ocupe singure de fiecare interfață, ci pot crea software cu valoare adăugată.

Schimbarea culturală este un concept de referință. Dorința de a împărtăși este în creștere, în general, nu pentru că este la modă acum, ci pentru că este în joc succesul modelelor de afaceri proprii ale companiei. Companiile au recunoscut că platformele bazate pe AI nu le vor duce departe, de vreme ce lanțul de aprovizionare este atât de puternic cât este veriga sa cea mai slabă. Mai mult, liderii pieței știu foarte bine că nici cele mai valoroase servicii nu fac bani în zilele noastre decât dacă sunt percepute ca un factor de diferențiere. În logistică toată lumea folosește aceeași scrisoare de trăsură, toată lumea planifică transportul în același mod, calculează ETA sau oferă urmărirea mărfurilor. Cu toate acestea, schimbarea culturală înseamnă și adoptarea unei structuri interne diferite dacă doriți să aveți succes cu Open Source. Sună atât de bine și ușor de implementat. Dar, dacă te gândești mai bine, o asemenea propunere este un apel pentru o schimbare de paradigmă. Cum au primit dezvoltatorii sau furnizorii de servicii IT acest proiect?

Bockelt: Logistica a fost întotdeauna inovatoare, iar IT-ul a jucat un rol cheie de la început. Astăzi, aproape toate procesele logistice se bazează pe soluții digitale, dar epoca marilor monoliți software este pe cale să se încheie. Avem în vedere lanțuri de aprovizionare end-to-end, iar cheia aici este să facem procesele mai eficiente și mai sigure. Dacă folosim componente modulare, standardizate în acest scop, vom fi mult mai rapizi și mai agili atunci când vine vorba de implementarea unor idei cu adevărat creatoare de valoare.

Peters: Logistica este foarte fragmentată, atât geografic, cât și structural. Dacă vrem să inspirăm oamenii din sectorul logistic să ni se alăture, trebuie să avem o mentalitate deschisă chiar de la început și să nu ne blocăm în comitete și birocrație. De altfel, suntem și neatractivi ca industrie dacă nu suntem Open Source. Mulți dintre angajații noștri aspiră să depășească Rhenus. Ei vor să facă parte dintr-o imagine de ansamblu și să conducă inovația din industrie și din societate. Suntem mult mai atractivi ca angajatori dacă putem oferi imaginea de ansamblu.

Bangen: Dezvoltatorii noștri au spus imediat: da, vom face asta. Până acum, am folosit un software pe care doar noi îl avem și, dacă aruncați o privire mai atentă, 80% din el este deja Open Source. Ponderea celor care se bazează pe aplicații specializate exclusive devine din ce în ce mai mică, pentru că, în ritmul inovației de astăzi, toate acestea nu vor mai fi compatibile în doar doi ani.

Oferta fundației este mai mult decât tentantă. Este bine să ai încredere și să fii transparent, dar cum garantezi neutralitatea în dezvoltarea și participarea părților interesate?

ten Hompel: Open Logistics Foundation este transparența supremă. Este clar de la bun început că în spatele ei nu există niciun scop de afaceri sau o singură companie care dorește să monopolizeze piața singură. Totul este complet deschis până la ultimul detaliu, este accesibil, gratuit și oricine îl poate folosi. Scopul fundației poate fi definit ca suport pentru întreprinderile mici sau start-up-uri. Aici, la masă, toată lumea este suficient de mare pentru a concura în economia platformei. Dar scopul este de a aduce la același nivel firmele cu care lucrăm. Start-up-urile sau companiile mijlocii sunt mult mai rapide dacă au un software de bază pe care își pot construi modelele de afaceri.

Bangen: În ceea ce privește încrederea, totuși, în logistică mai este loc de îmbunătățire. Există industrii care sunt mult mai avansate în a înțelege și a accepta că trebuie să stai în aceeași barcă în care este competiția, în același timp dezvoltând USP-uri în calitate de concurent.

Peters: Start-up-urile sunt mult mai revoluționare din acest punct de vedere și cu un nivel de angajament care probabil ne va provoca destul de mult. Am vorbit despre schimbarea culturii. Unul dintre principalele lucruri aici este să oprim sentimentul că ultimele 10 procente nu sunt dezvăluite. De exemplu, cu toții putem găsi următoarea conexiune de zbor de la Berlin la Papua Noua Guinee pe telefoanele noastre mobile în 30 de secunde, inclusiv prețurile. Încercați asta pentru transportul intra-european. De ce nu există în industria noastră transparența tarifelor? De ce toată lumea are interfețe diferite pentru schimbul de date? Partea de vânzări și tarife este fragmentată și nu foarte prietenoasă cu clienții.

Bangen: Clienții noștri doresc, de asemenea, să poată schimba furnizorul de servicii în orice moment, fără a fi nevoie să reconstruiască întreaga structură IT. Ei nu mai acceptă creșterea dificultăților schimbării furnizorului în funcție de complexitatea sistemelor IT. Dimpotrivă, îi provoacă să schimbe în orice caz.

Hohm: Cu toate acestea, separăm clar conținutul de aplicație. Conținutul – de exemplu, multitudinea de prețuri, precum și datele – va continua să fie schimbat între companii în mod confidențial și inaccesibil terților, de pildă, între client și furnizorul de servicii logistice. Ne concentrăm asupra modalităților și mijloacelor de schimb de informații.

ten Hompel: Puteți compara această dezvoltare cu introducerea unui comerț electronic. Interfața pentru consumatori a devenit mai simplă și, în același timp, algoritmul a asigurat că oamenii primesc ofertele potrivite. Acolo ne îndreptăm și în logistică. Venim dintr-o afacere care a trăit foarte mult din know-how și mergem într-o lume care se bazează pe algoritmi. Cu platformele lor, start-up-urile pun brusc la dispoziție cunoștințele dominante. Succesul este determinat nu de informații mai bune, ci de algoritmi mai buni.

Cât timp și bani poți economisi cu dezvoltarea Open Source?

Peters: În cazul nostru, depinde foarte mult de aplicație, dar așteptările sunt clar la nivelul unei eficiențe de două cifre. Digitalizarea nu este un scop în sine. Depășește interfețele și aduce beneficii în termeni de obiective de nivel superior, precum transparența, eficiența și sustenabilitatea. Cu toate acestea, trebuie să fie, de asemenea, fezabilă din punct de vedere economic și de succes pentru piață.

Hohm: Dachser se concentrează asupra tipului de activitate. Pentru noi, important este să facem aplicațiile din depozit mai simple și mai standardizate. IT este un orchestrator care folosește o varietate de blocuri de construcție. Există aplicații care pot fi descărcate ușor dintr-un depozit de date și puse la dispoziție unei comunități mari. Și, când mai mulți oameni se gândesc la același lucru, de regulă se obține un rezultat mai bun ca de obicei.

Bockelt: Există aspecte pe care le putem rezolva doar împreună și altele diferențiate, pentru care îți construiești propriul software. Și vor exista algoritmi pe care îi donăm acestui mare depozit de date și, astfel, publicului. Pentru noi, este important să oferim acces tuturor jucătorilor din industrie.

Peters: Putem realiza asta doar prin transparență, iar baza este încrederea. Trebuie să comunicăm asta, pe lângă ceea ce plasăm inițial în depozit.

În 2022, configurarea depozitului de softuri de logistică este o prioritate pe ordinea de zi. Trebuie să explicăm că acest depozit este o bază de date pentru gestionarea centrală a obiectelor digitale. Depozitul logistic este, prin urmare, un fel de depozit central public global pentru componente hardware și software Open Source. Companiile îl pot folosi pentru a-și extinde propriile platforme, de exemplu, sau pentru a crea mai rapid noi produse și modele de afaceri. Un proiect major. Ce proiecte veți iniția și ce componente veți deschide? Și cum funcționează conceptul?

Peters: La laboratorul nostru Fraunhofer IML Rhenus, am dezvoltat un instrument de urmărire pentru măsurarea temperaturii și a nivelului de umplere a containerului nostru inteligent, pe care îl puteți folosi la fel de bine în altă parte. Fie că utilizați indicatorul de nivel de umplere pentru un container, un coș de gunoi sau o capcană pentru șobolani, tehnologia este aceeași. Contribuim cu acest tracker la depozitul logistic, împreună cu o interfață standard, astfel încât oricine să își poată conecta propriile dispozitive. Desigur, dacă punem software-ul Open Source, sperăm și că va fi dezvoltat în continuare de mulți alții.

Bockelt: Avem componente care ar fi potrivite pentru lansarea în lumea Open Source și câteva exemple au fost deja menționate.

Hohm: Dachser va oferi, de asemenea, resurse; vom stabili mai multe detalii în săptămânile următoare odată ce a fost definit primul proiect.

Peters: Există două moduri de a te implica. O primă variantă este de a îmbina aplicațiile existente într-una singură. A doua variantă este un fel de raft de supermarket unde, de exemplu, diferite aplicații pentru șoferi sunt plasate una lângă alta. Piața decide cine continuă să programeze, pe ce și care aplicație va fi cea mai populară. În practică, va fi un amestec. Personal, sunt de acord cu varianta a doua pentru că nu trebuie să continuăm să lucrăm la sisteme atunci când există deja soluții mai bune pe piață. Va fi transparent ce este disponibil și ce este folosit și cât de des este folosit. Acest lucru ne-ar permite să alocăm capacitățile de dezvoltare mult mai țintit.

Hohm: Dar nu fondatorii decid ce este mai bine pentru toată lumea, ci managementul fundației și comunitatea Open Source vor defini un proces care să permită participarea tuturor.

Fundația tocmai și-a început activitatea. Ce așteptări aveți în ceea ce privește activitatea sa operațională? Care sunt prioritățile? Ce trebuie să treacă în fruntea agendei? Ce contează în practică pentru a face ca softul Open Source să intre în logistică?

Hohm: Abordare creativă, transparență completă, aplicații comune, utilizare maximă și întrebarea cum implicăm toate companiile, astfel încât modelul de afaceri potrivit să poată fi setat. Asta este ceea ce contează.

Bangen: Platforma trebuie să fie ponderată pentru dezvoltatori și trebuie să oferim comunității ceva în depozit care să-i entuziasmeze, să îi motivăm pe cât mai mulți să facă parte din ea și să ducă mai departe această comunitate Open Source cu mii de dezvoltatori.

Peters: Asta nu ar trebui să dureze 12 luni. Dacă primul proiect nu este atât de convingător încât să merite să i te alături, atunci va fi incomparabil mai greu de convins comunitatea.

Bockelt: Pentru mine, accentul nu se pune pe noi, fondatorii, ci pe problemele care privesc întreaga industrie a lanțului de aprovizionare. Am aruncat doar o primă piatră în apă. Pentru ca proiectul nostru să înceapă cu succes, va fi important să funcționăm ca o rețea și să continuăm să dezvoltăm tehnologii într-un dialog continuu cu utilizatorii.

Digitalizarea pretențioasă este ușoară; implementarea ei schimbă totul. Dacă ne raportăm la 2031, privind în urmă, ce ar trebui spus despre astăzi și despre Open Logistics Foundation?

Peters: Mi-ar plăcea titlul: „Germania, campioană mondială la logistică datorită Open Source” sau „De la campion mondial de logistică la campion mondial Open Source”.

Bangen: Am trecut în sfârșit pragul transparenței și al încrederii despre care toată lumea vorbește de 20 de ani, dar nimeni nu a depășit încă momentul, ci abia ne-am pus la punct.

Bockelt: Open Logistics Foundation a declanșat un val de transformare. Pasul curajos către „sursa deschisă” a dat roade atât pentru industria logistică în sine, cât și pentru clienții săi.

Hohm: Aș dori să spunem că 22 octombrie 2021 a fost ziua în care am reușit să ridicăm logistica la un nou nivel și să permitem colaborarea – prin Open Source.

ten Hompel: Sper că peste 3 ani voi putea spune: Cine ar fi crezut atunci că această comunitate Open Source va crește exponențial? Și cred că cel mai bun lucru ar fi dacă, peste 10 ani, nici nu ne amintim cum era înainte de asta.

Michael ten Hompel, ai reunit donatorii. Ce sfaturi dați industriei de logistică?

ten Hompel: Companiile ar trebui să își pună o singură întrebare: ce facem cu Open Source? Pentru că întreaga comunitate de logistică trebuie să fie conștientă de un lucru: în viitoarea economie a platformelor, banii vor fi câștigați cu AI. Utilizarea software-ului va crește exponențial într-un timp scurt, iar asta se poate face doar cu Open Source. Dachser, DB Schenker, Duisport și Rhenus au pus bazele unei comunități open-source prin înființarea Open Logistics Foundation, non-profit. Acum este important ca logistica să se repoziționeze și să își unească forțele. Sfatul meu? Nu merge singur niciodată.

Interviu furnizat de Thilo Joergl

Traducerea și adaptarea: Andreea MATEI

Articole similare

Ad