Comisia Europeană propune completarea Directivei Eurovignetei astfel încât să fie taxate și remorcile și semiremorcile, nu doar autovehiculele. Statele membre care au în vigoare taxe de utilizare a drumurilor trebuie să transpună noile reguli privind eurovigneta, care au fost publicate în 2022, până la 25 martie 2024. Schema actuală permite statelor membre să își bazeze tarifele de taxare pentru infrastructură în funcție de clasa euro a autovehiculelor. După martie 2024, o variație a ratei bazată pe performanța CO₂ va deveni obligatorie.
Prin propunerea făcută, Comisia Europeană speră să stimuleze achiziția remorcilor și semiremorcilor mai eficiente din punct de vedere energetic, eurovigneta pentru acestea urmând să se aplice de la 1 iulie 2030.
Uniunea Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU) salută completarea Directivei privind eurovigneta doar dacă va fi adoptată aceeași dată de implementare pentru toate categoriile de vehicule.
Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, a declarat: „Combinațiile de vehicule ar putea ajunge într-o categorie de încărcare mai favorabilă, în virtutea eficienței energetice a remorcii, care ar putea reprezenta un colac de salvare pentru vehiculele care ar putea fi degradate de introducerea variației ratei CO₂. Obligația de a aplica coeficientul de performanță CO₂ la remorci și semiremorci nu poate aștepta până la 1 iulie 2030. Solicităm legiuitorilor să se asigure că această propunere devine un stimulent pozitiv real pentru operatorii de transport. Trebuie să fie un instrument care să permită combinațiilor de vehicule să se încadreze într-o clasă de încărcare mai favorabilă de la aceeași dată cu aplicarea variației ratei CO₂ pentru autovehicule”.
Actualul cadru Eurovigneta riscă deja să crească în mod serios tarifele de utilizare și costurile externe pentru vehiculele grele de marfă.
Legiuitorii vor trebui să găsească soluții pentru a minimiza sarcina administrativă aferentă înregistrării repetitive a combinațiilor de vehicule cu furnizorii de taxe, opinează reprezentanta IRU.
În cele din urmă, modificările din 2022 aduse Directivei Eurovigneta, combinate cu noua propunere a CE, ar putea însemna că multe vehicule Euro 6, considerate în prezent ca având cea mai „curată” tehnologie, vor ajunge în categorii mult mai puțin favorabile în 2024. Propunerea Comisiei va fi dezbatută de Consiliu și de Parlamentul European. Dacă textul nu va fi adoptă la prima sau a doua lectură, se va convoca o conciliere pentru elaborarea unuia nou.