În ultimul an au fost obținute 48.644 de permise de conducere C, CE, D și DE, în timp ce alte 285.710 permise au fost reînnoite pentru aceleași categorii. Potrivit DRPCI, în România sunt în total aproape 1,38 de milioane de șoferi de camion (doar categoria C), dintre care puțin peste 1,1 milioane au și categoria CE, și respectiv 366.876 de șoferi de autobuz (doar D), dintre care 331.000 au DE.
Gradul de promovabilitate la examenul pentru obținerea carnetului de conducere categoriile BE, C, CE, D în perioada ianuarie 2022-ianuarie 2023 a fost la nivel național de 79,12%, în scădere ușoară față de precedentul interval de 12 luni, când s-a ridicat la 80,28%. Cele mai mari procente de admitere au fost în Covasna (93,97%), Alba (93,67%), Dâmbovița (92,92%), Timiș (91,37%) și Brăila (91,09%), în timp ce candidații mai slab pregătiți au fost în Bihor (promovabilitate de doar 56,54%), Constanța (60,34%), Tulcea (61,40%), Maramureș (64,04%) și Iași (65,44%).
Potrivit statisticii pe ultimii 5 ani, cu excepția 2020, numărul celor care dau examenul de conducere pentru a deveni șoferi profesioniști este aproximativ constant, deși insuficient comparativ cu cererea existentă la nivel național. Din nevoia de a suplimenta forța calificată de muncă pe acest segment, în țara noastră au fost aduși în ultimul an nu mai puțin de 56.882 de șoferi din afara spațiului Uniunii Europene, care și-au echivalant permisul de conducere la DRPCI. (Odată preschimbat, acesta este recunoscut în toate statele membre UE, conform directivei 126/2006.) La transportul de pasageri, șoferii extra-comunitari sunt însă mai greu de integrat, din cauza barierelor de limbă, așa că principalii beneficiari aici sunt operatorii de transport marfă.
Este bine de știut însă că, pentru a răspunde problemei crizei de șoferi profesioniști, legea 385 din 30 decembrie 2022 – care modifică OUG nr. 195/2002 și care a intrat în vigoare în februarie a.c. – prevede ca pentru categoriile de vehicule C și CE permisul să se poată obține chiar de la vârsta de 18 ani, iar pentru D și DE, de la 21 de ani, dar numai pentru conducerea vehiculului pe teritoriul României. Aceasta este o oportunitate de care se poate profita, întrucât tinerii au posibilitatea să se orienteze mai repede spre șoferie, chiar la scurt timp după ce termină școala. Conducerea, într-o primă fază, doar pe teritoriul țării poate reprezenta o modalitate de a câștiga experiență, de preferat alături de șoferi cu vechime, plus că avem acum șansele să formăm o nouă generație de conducători auto tineri, din care, poate, o parte nu se vor mai grăbi să ia drumul Occidentului, ci vor rămâne să lucreze acasă.