Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

S-au scos toleranțele la depășirile de mase și dimensiuni. Cărăușii riscă amenzi și obligația cumpărării de AST-uri pe bandă rulantă.

Legea 86 din aprilie 2023, care modifică și completează OG 43/1997 privind regimul drumurilor, elimină toate toleranțele admise la depășirile de mase și dimensiuni și instituie amenzi mai mari pentru încălcarea acestora. Practic, în disperarea de a aduce bani la buget, Legislativul a luat măsuri mai stricte chiar decât practica europeană și a dispus emiterea de autorizații speciale de transport (AST) inclusiv pentru abateri minime de la masele și dimensiunile maxim admise.

Problema este că toți operatorii care vor fi obligați să își cumpere AST în urma controalelor în trafic ori în frontieră vor intra automat în sfera de aplicare a legislației transportului agabaritic, care are anumite condiționalități. Cel mai grav este faptul că șoferul care efectuează un transport considerat agabaritic trebuie să dețină atestat corespunzător, iar vehiculul pentru care s-a eliberat AST trebuie să fie autorizat constructiv pentru depășiri de gabarit. Nerespectarea acestor prevederi se sancționează cu amendă și cu suspendarea licenței de transport de la două la șase luni. Atenție! Legea nu vizează operatorii de transport agabaritic, pentru că ei respectă oricum toate prevederile legale și dețin AST-uri, ci tuturor celorlalți cărăuși prinși cu mici abateri, până acum acceptate.

Amintim că potrivit normei din 7 august 2018 privind autorizarea și desfășurarea circulației vehiculelor rutiere prevăzute în OG 43/1997, la cântărirea și măsurarea vehiculelor se aplicau până acum următoarele

toleranțe:

  • până la 4% inclusiv pentru masa pe axe (axă simplă, dublă sau triplă) și respectiv până la 5% inclusiv pentru masa totală maximă autorizată;
  • până la 2% inclusiv pentru depășirea lățimii maxime admise sau autorizate prin AST și respectiv până la 1% inclusiv în cazul lungimii;
  • până la 1% inclusiv pentru depășirea înălțimii maxime admise sau autorizate prin AST. Adoptarea legii 86/2023 a fost „decoperită“ vinerea trecută (5 mai), când pe grupurile de whatsapp ale transportatorilor s-a aflat că un camion, măsurat cu 4,01 m la Vama Bechet, a fost blocat în frontieră pe sensul de ieșire, șoferul fiind obligat să cumpere AST pentru a-și putea continua călătoria. Evident, de toleranța de 4 cm prevăzută în normele de aplicare ale OG 43 nu s-a mai ținut cont. Colac peste pupăză, în Vama Bechet nu se poate plăti cu cardul bancar, astfel că șoferul a fost nevoit să se întoarcă 4 km pe jos până la primul bancomat pentru a scoate bani.

Articole similare

Ad