Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Raport CBRE: Dezvoltatorii pentru spații de retail se reorientează către proiecte de retail de dimensiuni mai mici

Potrivit CBRE, liderul global pe piața de servicii comerciale și investiții în real estate, stocul total de spații moderne de retail din România a ajuns la 4,11 milioane de metri pătrați în primul trimestru (T1) din 2023. Datele celui mai recent raport „Romania Retail Market Snapshot” arată că volumul total de spații moderne de retail reprezintă o creștere de 22.000 de metri pătrați față de trimestrul anterior, rezultată în urma unei investiții de 9 milioane de euro în două parcuri de retail.

Cu toate că investițiile în parcurile de retail au atins un volum tot mai mare, mall-urile continuă să dețină supremația pe piață. În prezent, aproximativ 62% din totalul pieței de retail este reprezentată de centre comerciale, precum mall-urile, în timp ce parcurile de retail reprezintă doar 38% din piață.

„Cererea pentru spații de retail continuă să crească, astfel încât se dezvoltă noi proiecte. Vedem însă o reconfigurare a pieței și o reorientare a dezvoltatorilor către proiecte de retail de dimensiuni mai mici, care s-au dovedit a fi de succes din două puncte de vedere: investițiile în orașele mici și medii pe partea de retail este profitabilă având în vedere lipsa concurenței și creșterea puterii de cumpărare și în același timp valoarea investiției este cu mult mai mică decât cea într-un mall. Ne așteptăm ca avansul stocului total de spații moderne să fie unul considerabil în acest an, fiind așteptată finalizarea mai multor centre importante.”,

a menționat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.

Încă de la începutul anului 2022 și până în primul trimestru din acest an, au fost investiți aproximativ 300 milioane de euro în construcția de noi spații moderne cu destinația shopping-ului, mall-uri sau parcuri de retail. Totodată, perspectivele investitorilor rămân pozitive în condițiile în care nivelul randamentelor a ajuns în creștere cu 0,25% în primul trimestru al anului, față de aceeași perioadă din 2022, până la 7,5%.

Chiria pentru centrele comerciale și pentru locațiile de pe principalele artere comerciale ale orașelor s-a situat la o medie asemănătoare cu cea din primul trimestru al anului trecut, astfel fiind la 75 euro/mp/lună și 50 euro/mp/lună în cazul celei de a doua categorii.

Până la finalul anului sunt așteptări ca volumul de 320.000 mp de spații de retail să fie livrat atât în principalele centre regionale, cât și în orașe secundare. Dintre acestea, 74% dintre suprafețele aflate în construcție sunt parcuri de retail, iar doar 26% sunt destinate marilor centre comerciale.

Cei mai activi chiriași din aceste sectoare continuă să fie industria fashion, alături de sectorul de food, principalul motor de dezvoltare al spațiilor de retail. Conform datelor CBRE, zonele de restaurante din incinta marilor centre comerciale se adaptează la noile cerințe ale consumatorilor și devin tot mai eficiente, în timp ce în zonele de food ale parcurilor de retail devin principalul punct de atracție.

Retailerii continuă să investească în dezvoltarea afacerilor și își eficientizează spațiile comerciale prin îndeplinirea criteriilor ESG, care au un impact din ce în ce mai mare asupra întregii activități, însă le și adaptează la e-commerce, devenind nelipsite din strategiile companiilor de scalare.

„Pe măsură ce spațiile de retail se dezvoltă, vedem și o îmbunătățire în ceea ce privește experiența oferită consumatorilor. Zonele de restaurante sunt regândite, astfel încât să ofere clienților mai multe facilități de relaxare și petrecere a timpului liber într-un mediu cât mai plăcut. În același timp, brandurile acordă o importanță mult mai mare sustenabilității, iar criteriile ESG, dar și partea de e-commerce sunt mult mai prezente în strategiile și planurile companiilor.”,

a adăugat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.

Articole similare

Ad